Min yngste datter Ane, seks år og snart skolestarter ble for noen helger siden bedt på overnatting hos ei venninne for første gang. Den forespørselen utløste entusiasme og glede i den lille jenta og hun utbrøt spontant; «Mamma, venner er magisk».

Og når hun fulgte opp med å si at «når man har venner så skjer det magiske ting» forstår vi voksne hvor viktig venner er for barn (og voksne.) I tillegg til den gode følelsen over å ha noen å leke med får barn muligheten til å lære seg sosiale ferdigheter gjennom sine venner. Ferdigheter som å vente på tur, ta hensyn og vise omsorg og toleranse utvikles best i samspillet mellom små venner.
Gjensidighet begynner også å komme på plass. Når et barn gjør noe hyggelig for et annet barn vil det lett skape et ønske om å være hyggelig/snill tilbake. Denne gjensidigheten som utvikles i barneårene finner vi forhåpentligvis igjen i oss selv som voksne. Når det står ei dame på matbutikken og får meg til å smake på en osteprøve eller en ny salsasuas, kjenner jeg den dårlige samvittighet om jeg ikke kjøper noe av osten eller sausen. Tror ikke det handler om folkeskikk men mer et medfødt instinkt for gjensidighet som påvirkes allerede i vennskap mellom barn.
Barneveiledere i SFO er viktige, ja, ofte helt avgjørende, for å tilrettelegge slik at barn på vår arena får gode forutsetninger for å finne venner, beherske kunsten å leke med venner samt invitere andre med i leken.

Sist uke holdt jeg kveldskurs for alle SFO-ansatte i Nedre Eiker kommune, en flott gjeng med hjertet hos barn og sterkt fokus på vennskap. Linda Opdal er SFO-leder på Steinberg SFO og satte meg på togsporet etter endt kurs. Hun fortalte ivrig om et barn som hadde blitt invitert inn i leken. Linda spurte hva barnet som ble spurt tenkte om det, og fikk klar beskjed; «Det er tivoli i magen min nå». Bedre kan det knapt beskrives, og Linda fikk selvsagt en god opplevelse med seg.

 

Det er tivoli i magen min nå

 

Slik er jobben vår. Egentlig en evig jakt etter å gi barn sjansen til å være den beste versjonen av seg selv. Mange barn har masse ferdigheter som gjør at de lett tar vare på og finner nye venner. Noen behøver voksne som gir dem en hjelpende hånd. Kanskje en barnveileder som vet hva barnet er god på, som har erfart hva som skal til for at det lyser litt av barnet. Det er i de situasjonene det er best å vise seg frem for nye venner, ikke sant?
Konklusjonen bør vel egentlig være at vennskap er viktigst – at det gruser både den lille og den store gangetabellen, engelske gloser og sterke verb. For uten noe magisk i hverdagen, er det trøblete å yte sitt aller beste.
Heia SFO, heia Norge, heia verden – heia vennskapet!

«Biologisk» mysterium rammer hardt

Du ser en krysseliste og tenker – «stemmer den, har jeg kontroll på alle som skal være her?» En helt hverdagslig situasjon. Men bak krysselisten skjuler det seg et stort mysterium. Dette mysteriet åpner for at SFO må ta et oppdrag, et kjempeoppdrag faktisk.

Les mer >>

Statlig leksing

Vi mangler midler i skolen til å gi sårbare barn skikkelig støtte og oppfølging tidlig i skoleløpet. Vi mangler midler til å sørge for at lærere og andre yrkesgrupper i skolen får tilstrekkelig etterutdanning og oppgradering av kunnskapen sin.

Les mer >>

Leksetilbudet evaluert

Vi følger alt som skjer rundt leksetilbudet med argusøyne. Naturligvis. Det er vår rolle. Vi ønsker å holde deg oppdatert om alt som angår SFO og AKS (aktivitetsskolen, Oslos navn på SFO).

Les mer >>

Lær barn å beherske den ville leken

Gjennom denne leken får barna trent styrke, smidighet, koordinasjon og kondisjon.

Les mer >>

Opprykk for leksetilbudet

Fra høsten 2010 innførte myndighetene tilbud om leksehjelp for alle i 1.-4. klasse. Årlig brukes det nærmere en halv milliard på dette. I løpet av året regner vi med å kunne presentere en foreløpig evaluering men nå kommer det innspill om pengebruken fra kommunalt hold…

Les mer >>

Egne lokaler viktig for kvaliteten

Tilgang til egne lokaler er viktig for kvaliteten på SFO, ifølge en ny studie gjort i Sverige av Karin Lager. Når SFO etter skolen deler klasserom med skolen, kommer arbeidet med SFO på andreplass, viser studien.

Les mer >>

Rom for lek i skolen

Er leken på vei inn i skolehverdagen? Mye tyder på det når det nå jobbes med å endre både metodikk og innhold i skolen i nye læreplaner. Hva betyr dette for SFO og AKS?

Les mer >>

Vennskapskafe på Sande SFO

SFO-leder Hege Storjordet og hennes team ved Sande skole i Sandefjord jobber med «vennskapskafé» - der barna kan møtes for å spise god mat og treffe nye og gamle venner.

Les mer >>

BARN BLIR KONGE I EGET LIV

– Vi vet mye om hvor viktig lek er for barn. Likevel virker det som vi ikke tør å satse skikkelig på leken, verken i SFO, barnehage eller i samfunnet som helhet, sier Eva Norén Björn. Selv har den svenske psykologen og forskeren kjempet for lekens vilkår gjennom et helt yrkesliv.

Les mer >>