Det kom inn over 100 innspill til hvem som kunne fortjene å bli kåret til Årets barneveileder. Årets vinner kommer fra Sandnes.

Oddny Espeland fra Kyrkjevollen SFO.

Årets vinner ble nominert av en Didrik som er far til to gutter ved Kyrkjevollen SFO. Han sa blant annet følgende om Oddny.

- Hun møter barn såvel som voksne med et fantastisk, betryggende smil, som feier avgårde alle bekymringer jeg måtte ha for hvordan dagen er gått for mine to små, Det gjør at jeg som voksen føler trygghet, tillit og glede over at mine barn blir ivaretatt og har det bra.

For en pappa som meg, som har et barn med spesielle behov, så er denne tryggheten gull verdt. Ved henting kommer Oddny med et sprudlende smil og forteller hvor nydelige gutter jeg har og feier alle bekymringer på havet. Hun har fokus på det positive og kan dette med å løfte barna opp og frem. Da vi begynte på Kyrkjevollen SFO så var jeg så bekymret, for hvordan ville min eldste, dobbeldiagnostiserte krabat takle denne tilværelsen? Kom han til å slåss? Ville han finne nye venner eller isolere seg?

Slapp helt av, forteller Oddny. Han spiller fotball. Eller stikkball. Eller er på diskoen og danser. Eller spiller sjakk. Eller er i dyp konsentrasjon over sitt siste kunstprosjekt.

Kort sagt, Oddny (og de andre på SFO) får mine gutter og de andre barna til å blomstre og for det kan hun ikke premieres nok. Jeg vet ærlig talt ikke hvilken formell kompetanse Oddny har, men når jeg se henne gå i dialog med barna så ser jeg noe som ingen utdannelse kan lære. Denne typen omsorg, forståelse og interesse for hva hvert enkelt barn har å si, er unik. Oddny vet alltid råd. Takk for oppmerksomheten.

 

Morten er SFO-leder ved Kyrkjevollen og beskriver Oddny slik:

Oddny gjør en kjempejobb her ved Kyrkjevollen sfo. Hun har ansvaret for alle nye elever (og mye annet) og sørger for at alle barn og foreldre blir tatt imot på en god måte.

Oddny er en utpreget omsorgsperson som virkelig bryr seg om alle de som er her på SFO. Hun er åpen, ærlig og sier ifra hva hun mener på en ok måte både til barn, foreldre og meg. Det er aldri tvil om at hun virkelig vil at de rundt henne skal ha det bra.

I tillegg er hun en person med mange ideer/tanker om hvordan løse oppgaver og glad i å utforske nye ting.

Hun liker å være i aktivitet men er samtidig veldig tålmodig ift barn som trenger tid i ulike situasjoner.

Les også

Nei gir intelligente barn

Vi er jo egentlig gode på nei-ordet. Ved å gi det et reelt innhold og avgrense bruken til noe meningsfylt.

Les mer >>

Hemmelig barn på Jara SFO (fra arkivet)

Sfonett er en stor skattekiste. De fire SFOene i Åsnes kommune hadde høsten 2011 gjennomført kursprosessen LØFT for barn i SFO. På Jara skoles SFO gikk barna rundt og funderte på hvem som var ukas hemmelige barn.

Les mer >>

Takk til hverdagsheltene i SFO/AKS

På Bolsøya skole SFO har de vært på trappebesøk og kjent på savn og takknemlighet. Fra Nyborg SFO deler vi deres hilsen til ungene i 4.klasse som egentlig skulle hatt premiere på sin årlige musikal nå. Begge strålende eksempler på at jobben din i SFO/AKS kan bidra til at barn opplever litt glede i disse annerledes dager.

Les mer >>

Kompetanse og barns læring

Hvordan bruker den voksne sin kompetanse og hva lærer egentlig barna?

Les mer >>

Rot med maten

Det finnes en hakkespett sør i Norge som er vakker og fin, men er den klok? Jeg vet ikke, men den er ganske flink til å lære seg saker og ting. Og det er viktig.(Her får du små drypp du kan bruke i samtaler rundt bordene i basene. Det er alltid gledelig for barn å få være sammen med voksne som deg. Du kan fortelle om små, rare ting og ved middagsbordet kommer barnet med din historie fra perlebordet og foreldrene tenker; i SFO skjer det jammen mer enn innkryssing og fôring. Tekstene er også skrevet slik at barn selv kan lese dem, det er fint at SFO bidrar til å stimulere til mer lesing.)

Les mer >>

Flere spørsmål – takk!

Barn utvikler seg ujevnt og uforutsigbart rundt deg hver dag. Og heldigvis kan du bidra til barnets læring – f eks ved å stille flere spørsmål.

Les mer >>

Velkommen hit, lille venn – bruk av barnets navn

Det er sesong for innskoling av de aller minste. I denne fasen er SFO/AKS en viktig arena for å skape den plattformen hvert enkelt barn trenger på skolen for å kunne blomstre og utvikle seg. Her er del 3 i serien om mottaket av 1. klassinger.

Les mer >>

Samspill og kommunikasjon

Hvordan bør den voksnes grunnleggende atferd i samspill med barn være? Her kommer noen konkrete forslag på veien.

Les mer >>

Følelsesskolen del 4 - Glad

Her fortsetter vår artikkelserie om hvordan du kan arbeide med følelser i barne-gruppen. Den fjerde delen fokuserer på en av de viktige grunnfølelsene – Glad

Les mer >>