Logg inn:
SISTE DISKUSJONER
SE FLERE DISKUSJONER
LØFT for barn
Metodikk for SFO/AKS
bilde

I SFO/AKS har vi ansvaret for de samme barna som har gått i barnehage og tilbringer mye tid i klasserommet. Likevel er det en forskjell. Ja, til dels en stor forskjell. Derfor har Nettverket! for SFO i snart 20 år jaktet på gode erfaringer og viktig innsikt for å bidra til utvikling av god SFO-praksis.

Det finnes ingen fasitsvar på hvordan SFO/AKS skal organiseres og ikke minst hvordan voksenrollen skal defineres. Men vi har greid å samle noen gode og treffsikre elementer under den optimistiske tittelen LØFT for barn. Vi har fått klar beskjed fra praksisfeltet om at disse små verktøyene, begrepene og justeringene av praksis i basene betyr et løft for barn.

Gutten i SFO’en i Telemark som ble spurt om hvordan det var å SFO nå med LØFT for barn på plass får målbære barnas reaksjon. Han tenkte seg om et lite øyeblikk, kikket opp på den voksne som hadde spurt, og sa med innlevelse; - Det er helt nydelig! En ny liten tenkepause ble fulgt av denne sterke meldingen fra en gutt med en temmelig trøblete hverdag; - Og så sover jeg så godt om natta!

De ansatte i Charlottenlund SFO i Trondheim var også rimelig klare i sin melding ut etter å ha jobbet med LØFT for barn noen måneder. – Så enkelt, ja, nesten genialt. Hvorfor har vi ikke jobbet med dette før?

LØFT (løsningsfokusert tilnærming) bygger på det vi gjerne kaller styrkebasert pedagogikk. Dermed er det i faglig familie med alle pro-sosiale programmer som benyttes i norsk skole. Det betyr at du gjerne kan bruke elementene, rådene og tipsene i LØFT for barn hvis din skole f eks benytter PALS, De utrolige årene, Steg for steg, Zero, Respekt, PMT og ART/AI.

bilde2