I 7. klasse får elevene med seg Mini-Anne hjem for å la hele familien trene seg på livredning. Norge ligger helt i verdenstoppen når det gjelder overlevelse etter hjertestans.

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer av Nettverket! for SFO.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Bachelor i skolefritidspedagogikk

Endelig skal de første skolefritidspedagoger bIi utdannet i Norge. UIS Læringsmiljøsenteret gleder seg. Her kan du lese mer om studiet og hvordan du kan søke.

Les mer >>

Ulik alder - Ulike behov

SFO /AKS utgjør en viktig arena for barns utvikling, lek og sosiale samspill. I tråd med nasjonale retningslinjer og rammeplanen, skal SFO legge til rette for ulike aldersgruppers behov. I hverdagen handler det om å tilpasse aktiviteter og tilrettelegge for ulike modningsnivåer, samtidig som vi søker å skape et inkluderende fellesskap på SFO.

Les mer >>

Haster; Navneskifte!

Det er noen fartsdempere i livet for glade barn på vei. Men i det store SFO-landskapet høstes det daglig små og store suksesser. Her er en av dem…

Les mer >>

I skyggen av skolen

I Sverige er Fritidshemmet lagt inn under rektors ansvarsområde. Dermed er den svenske versjonen av SFO blitt en del av skolens totale virksomhet. Vi har klippet litt i svenske medier. Kjenner du igjen problemstillingene?

Les mer >>

Mobbeboken i farta..!

SFO-Norge gjør det igjen! Tar imot en fagbok med åpne armer. Høstens nye bok for SFO- og AKS-folket freser ut i alle kriker og kroker av landet vårt. Og snart er 25 % av 1. opplaget solgt.

Les mer >>

Opplevd kunnskap

Her om dagen leste jeg igjen en statistikk som viser at det mangler fagutdannede i SFO og at dette går utover kvaliteten.

Les mer >>

Barnesamtale

Det vil være nyttig med systematiske planlagte samtaler med barna for å snakke litt om hvordan de egentlig opplever hverdagen i SFO. Vi viser her et forslag til innhold i slike samtaler fra Krossen SFO.

Les mer >>

Frístundaheimili på Island

Denne høsten har sju AKS-ledere fra Nordre Aker i Oslo vært på studietur i Reykjavik. Som islandsk fritidspedagog visste jeg ganske mye om hva som ventet oss – og det er helt klart at dette var en faglig reise som satte spor hos oss alle.

Les mer >>

Å intervjue barn

Hvordan snakker vi med barn på en anerkjennende måte? Brit Eide gir oss en innføring i temaet.

Les mer >>