Denne vinteren har jeg fått dele litt tid med en personalgruppe i en aktivitetsskole i hovedstaden. Det har overbevist meg om at viktige fremskritt skjer gjennom innovasjon i basene – altså at de ansattes forståelse av de daglige utfordringene gir løsninger som bringer oss videre…

Bryn Aktivitetsskole (AKS; betegnelsen på SFO i Oslo) har gjennomført prosessen LØFT for barn i SFO, de ansatte har fått sine personlige kursbevis – og hverdagen tar tak. Innblikket i mange små verktøy og teknikker for god samhandling med barn har tent mange av de ansatte, skikkelig. Jeg har sett det selv. Men så var det å omsette gode løsninger i hendelser i basene.

Med AKS-leder Caroline Asdal i spissen rettes mye oppmerksomhet denne våren inn mot å utvikle relasjonen til barn, gi dem blanke ark og nye muligheter, være en tydelig voksen som er mest opptatt av det barn lykkes og bidrar med samt å øve på å korrigere uønsket atferd uten samtidig å «ta» barnet. Alt viktige elementer i LØFT for barn-prosessen.

De månedlige utviklingsmøtene brukes godt og første samling etter påske ble brukt til å trene på å redefinere barn. Dette inngår i kursprosessen og handler om å ta tak i hvordan vi skal unngå å plassere barn i båser, særlig med tanke på barn som ofte havner i litt småtrøbbel med andre barn og voksne. Ved å avdekke barns styrker, åpner det seg muligheter for å støtte barnet på en effektiv måte på vei mot en mer harmonisk hverdag.

I Bryn AKS jobber også baseleder Erica Schei Gudbrandsen. Her er hennes beskrivelse av hvordan lysglimtjakten – et helt sentralt verktøy i LØFT for barn – ble introdusert for barna denne våren.

Vi samlet barna i grupper på basen og fortalte om voksne på lysglimtjakt. Om at nå for tiden er vi voksne jegere på jakt etter gode øyeblikk. Jeg fortalte at vi kom til å jakte på alle de gode tingene som de gjør mot hverandre i hverdagen.

Jeg fortalte også at vi ønsket at barna skulle “sladre” på hverandre. Men i motsetning til før, skulle de nå sladre på de fine tingene som de ser. Da jeg introduserte dette for den siste gruppen, var det et barn som spurte meg om de ikke skulle få en belønning for dette.

Jeg svarte optimistisk at belønningen ville være den gode følelsen som de fikk inni seg av å ha gjort noe fint mot en annen. Etter å ha tenkt meg litt om, kom jeg på at det ville vært fint med en liten premie i starten for å motivere til gode øyeblikk og for å få dette til å feste seg hos barna. Jeg laminerte derfor “lommelykter” med notatet: Dagens lysglimt. Jeg synes det var en fin symbolsk gjenstand. Vi “lyser” jo på barna når vi forteller dem hva de mestrer og hva de er gode på. Vi deler nå ut to lommelykter hver dag. Vi tar barnet opp og frem, forteller barnet selv hvorfor han/hun får dagens lysglimt i påsyn av resten av barnegruppen. Lysglimtjakten har fått ekstra energi, og barna spiller med. Erica


Erica – takk for at finnes på denne kloden vår. Dette er jo bare strålende. Ved å løfte opp den gode praksisen og involvere barna på denne måten oppnår du mye.

1. Barns små suksesser, som vi gjerne kaller dem i denne prosessen, blir via Dagens lysglimt gjort synlige. Tilbakemeldingene fra voksne blir konkrete og tydelige. Underforstått; - Dette synes jeg er bra, kjære venn. Nå ble jeg imponert! Så fint at du tar ansvar for å hjelpe andre! Osv.

2. Barns mestringer blir offentlige. Det har lett for å være mye tydelighet rundt irettesettelser som gjerne leveres med andre barn som tilskuere med litt ekstra lyd fra voksne som er irritert og lei. Det er jo all grunn til å flytte denne energien over på det barn faktisk bidrar med. Å gi mer oppmerksomhet til det som går bra, som er ønsket osv.

3. Voksne tråkker opp stien. Dagens lysglimt erstatter på en måte formaninger og det barn gjerne kaller mas fra voksne. Det går an å formidle ønsket atferd på denne måten ved å vise til konkrete eksempler på barns evne til å ta ansvar.

4. Barn opplever tydelig bekreftelse på mestring. Det er ingen tvil om hva du mener om barnets bidrag når du «kniper barnet på fersken» når det bidrar positivt. Barnet øver seg på «historien» og kan dermed fortelle mor og far hvorfor hun har med seg lykten hjem i sekken denne dagen.

5. Ved Bryn AKS har dere valgt å la lysglimtjakten handle om «alle de gode tingene barn gjør mot hverandre». På denne måten gjør dere en strålende innsats for å forebygge mobbing og utelukkelse i barnegruppa. Dere har aktivert barna selv, og faktum er jo at nå går barna på lysglimtjakt for hverandre – og forteller voksne om funnene sine. Dette skaper engasjement og gir en tydelig pedagogisk profil i arbeidet deres.

Dagens bukett med hestehov, løvetann og andre vårblomster som ikke er fredet går derfor til Bryn AKS.

Villspiker på vei

De har litt intern humor i denne SFO’en, for å si det mildt. Og barn det er litt mye med kaller de villspiker. Denne historien handler om en sånn villspiker.

Les mer >>

Barnets egen skygge

Det blir vanskelig for barnet å komme seg unna skyggen av sitt eget dårlige rykte… Her er et utdrag fra boken LØFT for barn i SFO og samtidig både et opplegg til en planleggingsdag og en tilnærming til et barn du/dere kanskje sliter litt med.

Les mer >>

Regelen om oppmerksomhet

Jeg er helt sikker på at du kjenner regelen om oppmerksomhet. Den preger hverdagen din så sterkt at du må forholde deg til den nesten hele tiden. Regelen lyder; barn etterspør oppmerksomhet.

Les mer >>

Systemfeil? De herjer – vi splitter

Kjenner du igjen situasjonene der noen barn spiller hverandre opp og skaper litt kluss i hverdagen? Vel, du er i så fall ikke alene om det. Men hvordan takler vi disse utfordringene?

Les mer >>

Blir du sett, eller..?

Er du også skrudd sammen sånn at du blir varm og glad når andre ser dine små bidrag? De litt hverdagslige detaljene som må til for å skape det gode liv, på jobben og hjemme..?

Les mer >>

LØFT i SFO - Nils

Barns medvirkning er tema her på SFOnett de to neste ukene. I dag skal vi se et eksempel på en konkret oppfølging av et barn hvor LØFT-metodikken gir medvirkning.

Les mer >>

Lettleste fagartikler for SFO/AKS-folket

På sfonett.no finner du et stort antall artikler basert på styrkebasert pedagogikk. Noen av disse har vi samlet her. De fleste artiklene er skrevet inn i hverdagen i basene, med stor vekt på gjenkjennelse og opplevelse av at - Ja, dette angår meg!

Les mer >>

Gutt med trøbbel

Han var kommet litt skeivt ut på skolen. Ja, egentlig var det litt krise. Hva kunne gjøres?

Les mer >>

Gi oss muligheten

30 års forskning på mobbing har ikke gitt gode løsninger på problemet. I en tid med krav om effektiv læring innenfor de undervisningstimene man har til rådighet, kan det kanskje være greit å hviske SFO..?

Les mer >>