I SFO-landskapet skjer det mye spennende. Vi har besøkt en SFO det lyser litt av. Og tenker; Kan dette ha noe med ledelse å gjøre?

Nyborg SFO i Trondheim har et tydelig stempel på seg; Når 98 % av barna i 1.-4. klasse er innmeldt i SFO betyr det at både barn og foreldre er strålende fornøyd. Vi har vært på sirkusforestilling og søkt etter forklaring på populariteten etter å ha mottatt følgende invitasjon;

Hei Terje og Ivar!
«I Trondheim skjer det spennende ting for tida. Et sirkus har kommet til byen.
Men en konflikt oppstår når ordføreren i Trondheim opplever at Sirkus X tar oppmerksomheten bort fra ham…

Under sirkusforestillingene skjer det en del uhell som ingen kan forstå kunne skje og publikum svikter…»


Vennlig hilsen Linda Eggen Rønning, SFO-leder


Og du verden. Vi stiller på arrangementet og får både bakoversveis og pusteproblemer. Over 100 involverte barn og et par håndfuller voksne skaper trøkk, glede og engasjement. Musikalen ruller over scenen – og jeg vet at all musikk, alle tekster, all koreografi og alle kulisser og kostymer er skrevet, komponert og produsert av barn og voksne i fellesskap. Jeg får frysninger av å tenke på de fellesskaps-opplevelsene det gir.

Dette må jo være veldig nær den optimale opplevelsen av en SFO på sitt beste. 

 

Selvsagt er ikke musikalen tatt på sparket en onsdag. Allerede i august starter 4. klassingene prosessen med å jobbe fram innhold og tema og etter hvert tekster og melodier. På Nyborg SFO er det to av de faste ansatte som også jobber i Kulturskolen deler av stillingen sin. Å ha en slik kompetanse ansatt i SFO gjør det mulig å levere slik kvalitet i musikal-prosjektet ved Nyborg.

Det er ikke alle som ønsker å stå på scenen – men det er mange posisjoner som skal fylles; Fotografer, scenearbeidere og PR-ansvarlige skal også på plass.. Etter jul inviteres 1.-3.-klassingene inn og får små oppdrag i det store arrangementet. Når premieredagen kommer og forestillingene rulles ut, er det over 100 av totalt 165 barn i SFO involvert.

Nettverket! for SFO jobber dette året mye med et viktig perspektiv; Alle skal med! SFO er jo i utgangspunktet nettopp en strålende arena for inkludering og opplevelsen av å høre til; å være en del av noe større.


I Nyborg SFO har de en viktig lagspiller som ser dette poenget – nemlig SFO-høvdingen, også kalt rektor. Kåre Moum er aldri i tvil; Ved hans skole er SFO en avgjørende del av helheten, og skal elevene lykkes – må selvsagt både undervisning og fritid gis muligheter for blomstring. Når han drar til på kornetten – han er engasjert musikant i musikal-orkesteret – er det derfor for å gi tydelig beskjed om at han absolutt ikke blåser i SFO. Og for SFO-leder Linda Eggen Rønning er dette en avgjørende faktor. Å ha full støtte fra rektor åpner for muligheter og bidrar til kvalitet i alle ledd. Denne ryggdekningen påvirker selvsagt arbeidsmiljøet i SFO!

  Kåre og Linda er lagspillere.


I Trondheim er dette systematisert over tid. Ansettes du som skoleleder i barneskolen, møter du et nettverk av rektor-kolleger som ser SFO som en mulighetenes arena. Satsingen på SFO med et aktivt støtteapparat rundt SFO-lederne og motivering av rektorene for å prioritere kvalitet i SFO betaler seg.
Samfunnsprosjektet småskole og SFO blir styrket og barn får en bedre start på sin skole-karriere.

 

 

 Jeg får virkelig føle på dette samholdet mens jeg rusler rundt back-stage den siste timer før forestillingen. Blant 4.-klassingene er det nesten magisk stemning. De er så åpenbart stolte av det de skaper sammen, og jeg tenker at dette vil de ha med seg gjennom hele livet. Rektor og SFO-leder, som begge skal på scenen som musikanter, bidrar til å få alle detaljer på plass før sceneteppet heves - og blir samtidig tydelige eksempler på ledere som involverer seg, som går foran.

 

SFO om 10 år? Vi har ført samtalen med rektor Kåre og SFO-leder Linda om mulighetene for utvikling av SFO. Den samtalen vil vi gjerne få presentere i neste utgave av nyhetsbrevet vårt – som kommer i juni.