Logg inn:
Samspillet er selve spillet
Ivar Haug   25.09.18
Vi er i gang med et nytt skoleår og fire årskull med nye barn er i farta i basene. Lett å tenke at det bare er 1.-klassingene som er «nye» hos oss – men 2.-4.-trinnsbarna har jo vært på lading og er tilbake med bredere skuldre og mye energi.

Dermed har du egentlig fire årskull rundt deg som du må bygge relasjon til. Selvsagt har du nytte av det du gjorde før sommerferien – men mye knyttet til omsorgsjobben dreier seg om ferskvare. Det er liksom utløpsdato på kjærlighet og varme.

Vi utvikler oss som mennesker først og fremst gjennom samspill med andre. Dette påvirker selvsagt alt som skjer i SFO og AKS. Og det bør også ha konsekvenser for hvordan vi jobber med barna. Når vi skal skape et inkluderende miljø rundt barna, er det viktig å jobbe med egen atferd og egne holdninger. Ikke bare på planleggingsdager og personalmøter men hele tiden, hver dag i samhandling med barn og kolleger.

 Skal du lykkes med å bidra til at alle barn i dine   base eller din SFO opplever tilhørighet og gleden   over å være en del av «stammen», må du jobbe   med grunnmuren i alt samspill med barn,   relasjonen. Vi vet det jo godt; alle barn stiller krav   til deg. Ikke formulert som en liste med punkter.   Mer som det blikket, den svingen på kroppen når   dere møtes, ja, reaksjonen på alle typer forslag   fra deg – som du registrerer hos barnet, ofte uten   å tenke mer over det. Vi kan kalle det kjemien   mellom deg og barnet.

 

Samspillet er jo enklere med noen barn enn andre. Og du har sikkert også møtt barn i jobben din du opplever som krevende. Du får liksom ikke «tak» i barnet.

Det er et beklagelig faktum at det ikke finnes noen enkle løsninger når samspillet er ekstra krevende. En relasjon hviler det tre hovedbein – trygghet, tillit og respekt. Barnet må føle seg trygg på deg, at du er en støttespiller også når det butter litt imot. Dette bidrar til å forsterke barnets tillit til deg. Og det siste og ofte mest krevende; Du må vise barnet respekt. Ikke ved å være en utydelig voksen som godtar alle sprell barnet varter opp med. Men mer som en som er nysgjerrig på barnet sterke sider og gir tydelige signaler om forventninger til barnet.

… en som er nysgjerrig på barnets sterke sider

Drivstoffet i relasjonen er omsorg, varme og kjærlighet. Drivstoffet er altså ferskvare, og du må stadig etterfylle fra din egen «tank». Det er faktisk en ganske vanlig feil - å glemme påfyll av omsorg. Særlig ekstra sårbare barn trenger dette mer enn de fleste. Når det spisser seg til og barnet f eks ikke vil høre på deg og dine innspill, er det lett å bruse med fjærene, heve stemmen og være litt tøffere. Mens behovet kanskje heller er mer omsorg, mer varme og mer kjærlighet. Vi vet fra forskning på barns atferd at barn gjerne endrer sin atferd hvis voksne endrer sin tilnærming til barnet. Du kan altså påvirke samspillet i positiv retning, gjennom å by på mer varme.

Lykke til med samspillet med barna i det kanskje aller beste skoleåret i din karriere.


Denne artikkelen er åpen for alle

Du kan derfor lese hele artikkelen.
Dersom du vil ha tilgang til alle artikler se hvordan du melder deg inn under.
Fyll ut skjema nedenfor og få umiddelbar tilgang til alt på SFOnett!
SFO / Skole:
*Fornavn
*Etternavn
*E-post
*Telefon
Fakturareferanse
*Fakturaadresse
*Faktura Postnr
*Faktura Poststed
*Ønsket passord
*Gjenta passord
*Medlemstype

Du vil få tilgang til www.sfonett.no ut året og blir fakturert for samme periode. Mva kommer i tillegg til prisen. Når du er innlogget kan du registrere alle ansatte hos deg som underbrukere.

Ordinær pris for helt år
kr 875 for små SFO'er,under 35 barn
kr 1750 for SFO med over 35 barn
Mva kommer i tillegg
Ja, vi vil bli medlem i Nettverket for SFO
 
DISKUTER ARTIKKELEN
 
 
Anbefalt
Kjell   30
Appen
RELATERTE ARTIKLER
Kranglefanter og andre SFO-dyr
Ordene styrer oss
Sover du godt?
Avansert barneveileder
TPO i SFO