6 åringene ankommer snart basene. Nå vil en vellykket oppstart handle mye om hvordan du møter barn og foreldre. Her er noen gode ord som kan kan hjelpe deg på veien. Lykke til!

Det er avklart; vi får nye 1. klassinger (eller 1. trinninger som det kanskje heter nå) til høsten. Noen SFOer får fire nye, andre tar imot over 100 pyttesmå pent brukte barnehagebarn som gleder seg til opprykk. Uansett; det er helt avgjørende at skolestarten blir bra!

Vi vet at det finnes mange praktiske løsninger knyttet til mottaket av de ”nye” barna i august.

Ja, egentlig starter jo prosessen tidlig på våren mange steder med informasjonsmøte for foreldre og kanskje åpen dag i SFO og litt besøk fra barnehagene.

I litt større SFOer er det mottaks-team, voksne som har mye erfaring – som tar hånd om de minste den første tiden. Det avtales kanskje en startdato og barn/foreldre gis en ”time” den dagen med oppfølging og velkommen-prosedyre. Alt dette er viktig, ja, til og med avgjørende for at alle barn skal føle tilhørighet på skolen inklusive SFO.

Men dette innspillet handler ikke om garderobeløsninger, fadder- og modderordninger og innkjøringsfaser. Nei, dette handler om den helt enkle setningen; - Hva kan du ’a? Som gjerne må omskrives til lokal og personlig språkdrakt. Med denne lille setningen gir du et viktig signal til det nye barnet du møter for første eller tredje gang 3. august eller deromkring.

Signalet betyr omtrent dette; Jeg vet at du ikke er ”ny” – at du faktisk har levd i omtrent seks år og har øvet deg hver dag på viktige ferdigheter. De fleste nettene har du fått fred til å sove og lagre kunnskapen og erfaringene du har gjort gjennom dagen. For noen uker siden hadde du din siste uke i barnehagen. Da var du størst og eldst, du hadde full oversikt over livet i barnehagen, du visste alt om lekene som fantes der og om hvilke voksne du kunne søke trøst hos. Jeg vet at du er et barn med massevis av erfaring og viktig innsikt. Jeg gleder meg til å oppdage noe av det du kan. Jeg skal være på utkikk. Og når jeg ser noe du gjør eller sier noe som viser at du har denne klokskapen jeg ser i øynene dine, skal jeg gi deg en tydelig tilbakemelding. Du skjønner det, lille venn – at i tillegg til å være din høye beskytter, vil jeg være en voksen som viser at jeg forventer mye av deg! Jeg vil være din støttespiller, din trener i livet her på skolen.

Setningen - Hva kan du ’a? kan gjerne følges opp i praksis med å invitere barn til å bidra med sine ideer til lek og aktivitet, sin fantasi som grunnlag for den lange historien vi lager sammen på gråpapiret vi henger opp på langveggen i basen og sin spretne kropp som viser 25 måter å gå på.

Barneveilederen i SFO viser barnet respekt og omtanke og ser behovet for å spørre barnet som kommer inn porten; - Hva kan du ’a?

Flere artikler innen Fra barnehage til skole/SFO

Bli kjent-leker

De første ukene har vi aktiviteter hvor vi legger til rette for at barna blir trygge, kjent med hverandre og de voksne, bli sett, lære navn og ikke minst ha det gøy.

Les mer >>

"Adle ska me"

Dette er en invitasjon til alle foreldre med barn som skal begynne i 1.klasse på Vardenes skole i august. Slik startet SFO-leder Øystein Vihovde, Vardenes SFO, Stavanger sitt brev til de nye foreldrene første gang i 2015.

Les mer >>

Det første året på SFO

Ett nytt og spennende SFO år nærmer seg. Barn og foresatte på 1. trinn skal bli bedre kjent med SFO i disse ukene med oppstart. Disse barna skal vi lære å kjenne, vi skal skape trygghet og tillit, utvise omsorg og bidra med å skape vennskap.

Les mer >>

Velkommen hit, lille venn – bruk av barnets navn

Det er sesong for innskoling av de aller minste. I denne fasen er SFO/AKS en viktig arena for å skape den plattformen hvert enkelt barn trenger på skolen for å kunne blomstre og utvikle seg. Her er del 3 i serien om mottaket av 1. klassinger.

Les mer >>

Innspill fra en mor

Nå legges grunnlaget for et godt SFO-liv for nye barn på vei inn porten. Innspillet kom fra en mor til et nettmøte jeg hadde i Dagbladet etter et oppslag om SFO.

Les mer >>

Mottak av førsteklassinger - og...

Mottak av nye 1. klassinger og ikke minst deres foreldre nærmer seg. Når vi hører rykter om en SFO eller AKS blir vi nysgjerrige. Når ryktene attpåtil kan dokumenteres blir det interessant for flere. Rundt Kjelsås Aktivitetsskole i Oslo svirret den positive bakpraten forrige høst. Vi ville gjerne vite hvorfor og ringte til AKS-leder Andre.

Les mer >>

Landet rundt med oppstart

Vi har tatt en ringerunde for å høre hvordan SFO’er landet rundt gjør det i forbindelse med mottak av nye barn ved skolestart. Vi har vært opptatt av forberedelsesfasen, gode rutiner og selve mottaket av nye foreldre og barn.

Les mer >>

Skolestarterne rykker i selen

Det er nå det begynner, mottaket av høstens glade barn som aldri har gått på skole før. I barnehagen har seksåringene seniorstatus og rettigheter på linje med en gresk statsansatt. Hvordan blir det når barnet havner innenfor ditt ansvarsområde?

Les mer >>

Velkommen hit, lille venn - 2

Har du lagt merke til at 1.klassingene blir mindre hvert eneste år? Jeg tenker av og til; hvor skal dette ende? Blir det teskje-kjerringer og -gubber av alle sammen? Selvsagt er dette et optisk bedrag.

Les mer >>