Når medarbeiderne kommer til deg med kritikk, vil det enkleste være å gå i forsvar,men det er kanskje det dummeste du gjør.

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer av Nettverket! for SFO.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Tre raske kommunikasjonsteknikker

Kommunikasjon er uten tvil lederens viktigste redskap. Det er gjennom kommunikasjon at det skapes mening og retning i organisasjonen.

Les mer >>

Troverdig og autentisk leder - om å vite hva man gjør

Den som strekker seg etter for å etterleve autentisitetskravet, søker å være seg selv, og bli et selvstendig individ, en person. Han /hun er ikke bare deltaker i virksomheten eller går inn i en rolle. De har en holdning til at mennesker (både barn og voksne) er likeverdige og dette får konsekvenser for den daglige samhandling. Dette kan vise seg i at en tar ansvar for det sosiale samspillet og er tydelig til stede i hverandres barnehageliv. (Lysne 2004)

Les mer >>

Faktorer som motiverer på arbeidsplassen

Disse motivasjonsfaktorene er et utvalg ut fra mer enn en hundreårig historie om hva og hvorfor mennesker på arbeidsplassen motiveres.

Les mer >>

Hvem er dine sensitive medarbeidere?

I følge forskning er hver femte av oss spesielt sensitiv. Sensitive mennesker er mer fintfølende og derfor mer disponert for å få stress, angst eller depresjon.

Les mer >>

Ord du som leder bør unngå å bruke

Som leder vil dine ord veie tungt, det er derfor viktig å være bevisst hvordan noen av ordene vi omgir oss med kan virke på dine medarbeidere

Les mer >>

Som leder skal du forebygge mobbing

Mobbing har store personlige omkostninger for den som utsettes for det, men hele organisasjonen blir påvirket hvis det er mobbing på arbeidsplassen.

Les mer >>

Krigen på skrivebordet ditt

Kjemper du en daglig kamp med de hurtig voksende bunkene på skrivebordet?. Her er 7 tips til hvordan ”skrivebordsgeneralen” vinner slaget over bunkene på skrivebordet.

Les mer >>

Ledere kan lære av sine helter

Når utfordringene hoper seg opp og utsikten fra skrivebordet forsvinner på grunn av høye papirbunker, kan man ofte ønske å være en helt. Det gir bedre mening enn du tror. Din hverdag er nemlig ikke så ulik heltenes. Her er fem råd fra heltene til lederne.

Les mer >>

Ny som sjef

Å gå inn i en ny yrkesrolle kan være både spennende og samtidig litt skremmende.

Les mer >>