August handler ikke bare om å ta imot nye 1.klassinger. Også foreldrene skal fases inn i SFO-livet!

I SFO-Norge finnes det mange varianter av opplegg for mottak av nye barn i SFO. Felles for alt som skjer disse dagene er at målet er at barnet skal trives. Vi jobber iherdig med å aktivisere litt usikre barn, kople dem sammen med andre barn og vise SFO fra sin aller beste side.

Med på lasset følger foreldrene. Litt sleivete å si det slikt, fordi foreldrene jo er de viktigste individene i 6-åringens liv. Kvaliteten på skolestarten for 6-åringer er derfor i stor grad avhengig av hva slags start vi gir foreldrene. 

Før oppstart småpratet jeg litt med en håndfull SFO-ledere om dette, og de sier det samme; det viktigste i denne første fasen er faktisk at foreldrene opplever at de blir sett. Kinkig, siden vi har så mye å gjøre med barna deres. Men logikken er som følger; opplever foreldre at de blir inkludert i samtaler om SFO-hverdagen, praktiske forhold og ikke minst; får komme med litt informasjon om eget barn – øker sjansene for at de stoler på at barnet blir sett av de voksne i SFO. 

Jeg har også småpratet med en håndfull foreldre med nykomlinger på vei inn i SFO, og de sier det samme; de er redde for at barnet deres skal forsvinne i mengden av barn (også ved ganske små skoler). Overgangen fra barnehagen – med høy personaldekning og kraftfull fokus på kvalitet – til SFO skaper mild angst hos flere.

Kanskje hadde det vært lurt å spleise de litt engstelige foreldrene med antydning til kaosangst, med de SFO’ene der de legger stor vekt på at foreldrene skal bli sett. 

Alle SFO-ledere i litt store SFO’er (minst fem ansatte) vet jo utmerket at de ansatte må merkes på et eller annet vis (navneskilt, collegegenser med bilde og SFOens navn, rosa våtdrakt eller refleksvest i harmoniske farger). Alle SFO-ledere vet også hvor viktig det er at de ansatte i august går med hevet blikk og tar kontakt med voksne de ikke har sett før. Og at alle ansatte, også nyansatte, er godt informert om alle detaljer (også utenom egen base), slik at de kan svare på spørsmål og informere godt i dialog med mor og far. Derfor nevner jeg ikke det, men tar med et godt tips fra Hanne den gang hun var leder på Snarøya SFO. Hun hadde et trillebord, lett pyntet med markblomster barn har plukket inn, lastet med kaffekanne, kopper og noen småkjeks og lappen der det står; Kjære mor/far. Vær så god forsyn deg. Håper du har en trivelig stund her på SFO!

Hanne tilføyde lett lattermild at det må ikke være for trivelig for opphavet. Noen barn blomstrer nemlig først etter at mor eller far har gått! 

Ha en trivelig august!

Flere artikler innen Fra barnehage til skole/SFO

Vennskap er viktigst

Dannelsen av et sosialt felleskap med andre barn og voksne står sentralt i den nye rammeplanen for SFO, og hvert enkelt barn skal få en opplevelse av å høre til. Slik sørger vi for at det er trygt og godt å være på SFO.

Les mer >>

NY BOK: Eldst i barnehagen og yngst i skolen

Boka handler om lek, læring og overganger. Både barnehage, skole og skolefritidsordning er omtalt både i kapitler hver for seg og felles. Hovedperspektivet i boka er likevel hvordan barn opplever helhet og sammenheng mellom de tre institusjonene.

Les mer >>

SFO-ansatte i barnehagen?

De første dagene på skolen tilbringes gjerne i SFO. Det åpner for en sømløs og trygg overgang fra barnehage til skole. Forutsetningen at SFO-ansatte forstår hva slags erfaringer barnet har med seg i «sekken».

Les mer >>

Varm velkomst - og dag 2

Om noen uker stiller vi raske og friske på jobb klare til å ta imot nye 1.klassinger. Det gjør de også ved Apeltun skole i Bergen, der SFO-leder Jonny Eriksen har klare oppfatninger om hva de yngste fortjener.

Les mer >>

Mottak av førsteklassinger

Når vi hører rykter om en SFO eller AKS blir vi nysgjerrige. Når ryktene attpåtil kan dokumenteres blir det interessant for flere. Rundt Kjelsås Aktivitetsskole i Oslo svirrer den positive bakpraten etter høsten. Vi ville gjerne vite hvorfor…

Les mer >>

Den (vanskelige) gode overgangen fra barnehage til skole og SFO

Samarbeidet mellom skole, SFO og psykologtjenesten i kommunen gir førsteklassingene ved Østre Halsen skole i Larvik gode forutsetninger for en trygg og forutsigbar skolestart.

Les mer >>

Skolestarterne rykker i selen

Det er nå det begynner, mottaket av høstens glade barn som aldri har gått på skole før. I barnehagen har seksåringene seniorstatus og rettigheter på linje med en gresk statsansatt. Hvordan blir det når barnet havner innenfor ditt ansvarsområde?

Les mer >>

Hei, hva heter du?

Nå i august skal vi ønske velkommen til tusenvis av nye førsteklassinger. De er spente, foresatte er spent og vi som jobber på SFO/AKS er spente. Dette prioriterer vi disse første ukene ved Skøyen AKS.

Les mer >>

Bilde på kurven

Garderoben i SFO er som å komme til en storby for mange av de nye 6-åringene i forhold til det de er vant med i barnehagen.

Les mer >>