Barndommen er under press. Barnehagen og skolen er under press. Barn er under press. Når det målbare barnet er i ferd med å bli et ideal, er det på tide å stoppe opp, mener Per Schultz Jørgensen som du kan møte på Kvalitet i SFO 2018.

Per er opptatt av hvordan vi forbereder barna våre best mulig til fremtidens verden. Vi vil gjerne at de er selvstendige, og samtidig skal de samarbeide i team, fra de er helt små. De er online døgnet rundt men skal også kunne fordype seg.

I SFO skal de små barna utvikle sin personlige dømmekraft og sitt livsmot og skape tiltro til at en robust og ansvarlig karakter er holdbar, også når dagsorden skifter.

Et stort prosjekt – og det er helt avgjørende at du gjør en god jobb for å bygge robuste barn.

Per Schultz Jørgensen er professor emeritus ved Danmarks Pedagogiske Universitet (DPU), og har gjennom mange år forsket på blant annet barns utvikling, sosial identitet og fellesskap. Han har også vært leder av Børnerådet i Danmark, tilsvarende den norske Barneombudet. 

Vi gleder oss til å presentere Per for deg på Kvalitet i SFO 2018. Vi vet at Per gleder seg til å møte deg og mange hundre andre som er opptatt av hvordan vi i SFO kan styrke barnas karakter.


BOMBEEKSPLOSJONEN I OSLO - Hva skal vi si til barna?

Snart kommer ferske og erfarne SFO-barn inn døra. Her finner du informasjon og lenker til hvordan snakke med barna om de grusomme hendelsene som har rammet så mange mennesker, ja, hele nasjonen. Artikkelen er hentet fra www.krispsyk.no, med forfatternes tillatelse.

Les mer >>

Redd - Følelsesskolen del 3

Denne gang er det følelsen Redd som blir presentert i Følelsesskolen

Les mer >>

På benken fra Bodø til Bardufoss

Ja, på benken i hele landet. Vanligvis betyr en plass på benken en slags reserveplass. Ikke i SFO. Innovasjon i SFO-landskapet foregår hver dag. Her er et tydelig og strålende eksempel på hva som kan skje når kloke fagfolk tenker sammen.

Les mer >>

Samhold er toppen

Å skape et godt samhold i en gruppe er et av de aller beste utgangspunktene for at alle barna skal trives på SFO. Her kommer noen konkrete tips på veien.

Les mer >>

Skal vi stille krav til SFO-barn?

Jeg har ei jente på åtte år som går i SFO (aktivitetsskolen). Garderoben der er trang og krever orden slik som de fleste andre garderober rundt om. Som forelder må jeg forvente at det er hennes ansvar å holde orden der, eller?

Les mer >>

Fra barnas munn

Barn fanger opp elementer fra voksnes verden. Så skal inntrykkene bearbeides i opptil flere hjernehalvdeler. Det er ikke alltid like enkelt...

Les mer >>

Barn som utfordrer i SFO – 6

Vi ser at de ikke trives. Vi kan lese det i blikket og kroppsspråket. Det er ikke moro å være barnet som stadig havner i trøbbel. Heldigvis har barnet deg. Det gir håp om en bedre hverdag.

Les mer >>

Vi skyfler barn

Hva er i ferd med å skje rundt oss? Små og litt større endringer de siste 15 årene har spist av tiden små skolebarn har til rådighet for lek og utvikling.

Les mer >>

Mestringsrommet

SFO bidrar daglig til å styrke barn. Både med tanke på skolefaglige prestasjoner men aller viktigst ved å tilby opplevelsen av å høre til og å mestre på mange små områder.

Les mer >>