Å fortsatt kunne jobbe i SFO er en glede, forsikrer han. - Jeg er for leken og nysgjerrig til å bare sitte hjemme med avisa og kaffekoppen. Jeg er ikke pensjonist, men livsglad og opptatt av det som fyller hjertet mitt.

I 1992 startet Per Heine Moe å jobbe i SFO. Etter 30 år er SFO blitt en viktig del av livet hans. Per Heine Mo har i en årrekke vært SFO-leder ved Tjodalyng SFO i Larvik. Han som var utdannet kokk og senere murer skiftet beite, rett og slett fordi han oppdaget hvilke muligheter SFO gav han til utvikling, motivasjon og møte med mennesker. Små og store.

I fjor skulle han starte en ny tilværelse, tre inn i pensjonistenes rekker. Han kjente tidlig at det var for tidlig. Han ønsket i stedet gjøre mer av det som gav han energi og mening. Være mer sammen med barna. I rollen som SFO-leder var det selvsagt mye administrasjon, men jevnlig ryddet han tid for å være sammen med barna. Nå var muligheten der. SFO-lederen tilbydde seg som barneveileder. Ny fungerende SFO-leder Birgitte Holt som selv hadde «rykket opp» fra rollen som barneveileder applauderte og sa ja takk.

- Jeg hadde blitt for glad i både liten og stor og den ordningen jeg hadde vært med å bygge opp. Det var vanskelig å gi slipp på kollegaer, et arbeidsmiljø som betyr mye. Jeg ønsket å være en støtte for Birgitte som tok over som leder. Ikke noe «syvende far i huset» men har et genuint ønske om at hun skal trives og lykkes i jobben. Hun han min fulle tillit og vi samarbeider fint.

 

Men jeg blir nysgjerrig. Er det ikke litt rart at du «bare» er ansatt? Hva sier kollegaer og barna?

- Jo det var litt rart i starten, men det handlet om at jeg ikke klarte å «slippe» taket. Litt av grunnen var jo at de andre «glemte seg» og henvendte seg til meg. Ungene håper jeg gleder seg over at de får mer av Per Heine. For nå har jeg tid og nyter hvert sekund. Ja, jeg koser meg med å være sammen med barna, lage mat, gå på turer og være med på alle aktiviteter. Å la barn få være barn den tiden de er hos oss er viktig for meg.

Å la barn få være barn den tiden de er hos oss er viktig for meg.

Per Heine Moe
 

Hvordan vil du beskrive deg selv som barneveileder?

- Jeg er god på å se helheten og være til stede både fysisk og mentalt. Legge vekt på de små tingene som kan bety mye i en hektisk hverdag. Når det begynner å krible litt i urolige kropper som beveger seg opp på bordene og under sofaen så slår jeg til. Hvem vil være med ut å spille fotball? Hvem har lyst til å leke gjemsel i gymsalen? Det å lese situasjoner og ta ansvar for å finne løsninger som ikke handler om kjeft og korreksjon er en av mins styrker. Jeg ønsker å kunne være en rollemodell for de andre barneveilederne. Dele gleden over å mestre og lykkes i denne jobben skaper stolthet og motivasjon.

Du snakker om Tjodalyng SFO som en lidenskap du er stolt over. Hva handler det om?

- Det handler mest om menneskene. Om et stabilt personale hvor VI er viktigere enn Jeg. Det handler om fornøyde besteforeldre som før hentet barna sine og nå henter gode barnebarn som ikke vil hjem. At vi har hatt egne lokaler, ikke bare det. Vi har jo hatt et eget hus ved siden av skolen som er fritids. «Huset vårt» har skapt tilhørighet. Barna endrer seg når de legger fra seg skolesekken, senker skuldrene og rusler bort på SFO. For ungene er Per Heine SFO og SFO er Per Heine. «Du må ha mye penger som har eget hus for oss på SFO Per Heine» sa et av barna en gang. 

- En x-faktor ved Tjodalyng er nærhet til naturen. «Trollskogen» kaller barna uterommet vårt. I tillegg til alt vi gjør sammen i skogen er det bare 15 minutter rolig gange før vi er vi på stranda eller idrettsplassen. Gjennom mange år har vi bygd et tett og gjensidig samarbeid med Tjølling IFO. Vårt nærmiljø er viktig for kvaliteten på SFO men vi er også et viktig nærmiljøsenter i oss selv.

Du må ha mye penger som har eget hus for oss på SFO Per Heine

Du bor i samme område som du jobber. Fordel eller ulempe?

- Jeg elsker det! Uansett hvor jeg går er det noen som hilser og heier på meg. På morgenåpning kan jeg møte barn som forteller at de møtte meg på butikken i går. «Der er Per Heine» kan jeg høre overalt hvor jeg ferdes. Det gir meg energi og eierskap. En naturlig konsekvens av å ha jobbet i SFO så lenge er at de som en gang var barn nå er blitt voksen og kanskje foreldre til barn på SFO. «Du er ikke blitt en dag eldre enn da jeg gikk på SFO» sier noen av disse. Mange forteller om opplevelser de husker fra tiden på SFO. Da kjenner jeg på stolthet og en takknemlighet over hvilken jobb jeg har og har hatt disse årene.

Vi i Nettverket! for SFO tørker en tåre og kjenner på stoltheten på vegne av Per Heine og Tjodalyng SFO.

Tour de SFO besøkte Tjodalyng i 2018. 

Egne lokaler som inspirerte til lek møtte oss. 

 

Gjør det vondt?

Snodigheter ved perlebordet - 46 Her får du små drypp du kan bruke i samtaler rundt bordene i basene. Det er alltid gledelig for barn å få være sammen med voksne som deg. Du kan fortelle om små, rare ting og ved middagsbordet kommer barnet med din historie fra perlebordet og foreldrene tenker; i SFO skjer det jammen mer enn innkryssing og fôring. Tekstene er også skrevet slik at barn selv kan lese dem, det er fint at SFO bidrar til å stimulere til mer lesing.

Les mer >>

Farvel til lydighetskulturen

– Man kan alltids forme en verden for barna, altså for framtiden, uten å lytte til barna og uten å gå i dialog med dem. Historien har vist at det er fullt mulig. Men kostnadene kan bli betydelige, sier Erik Sigsgaard. Hans nye bok har tittelen Respekt for barns og unges NEI.

Les mer >>

Barneveiledere savner barna på SFO

Videohilsen fra Veitvet AKS og avis med oppdatering fra ungene ved Borge SFO. De ansatte i SFO og AKS er kreative for å holde kontakten med ungene i disse koronatider.

Les mer >>

Lei seg – følelsesskolen del 6

Denne gang er det følelsen "lei seg" det handler om i følelsesskolen

Les mer >>

Styrk barnas karakter

Barndommen er under press. Barnehagen og skolen er under press. Barn er under press. Når det målbare barnet er i ferd med å bli et ideal, er det på tide å stoppe opp, mener Per Schultz Jørgensen som du kan møte på Kvalitet i SFO 2018.

Les mer >>

Den store styrkeprøven

Noen ganger spisser det seg litt til i SFO/AKS. Barn kan provosere den fredeligste barneveileder til de store høyder. Og egentlig er det greit. Barn øver seg på livet, voksne er menneskelige vesener med følelser og reaksjoner.

Les mer >>

Sosialpedagogisk trening

Sosialpedagogisk trening er kort sagt trening i å være sammen med andre barn. Å lage sosialpedagogiske treningsgrupper som jente- og guttegrupper kan være en nyttig metode for mye.

Les mer >>

Barn som utfordrer i SFO 5 - pulsen stiger

Hender det at du kjenner varmen stige i kroppen etter å ha blitt provosert av et barn eller to? Vel, du er ikke alene om den opplevelsen. Barn er jo hyret inn for å sjekke hvor langt strikken din kan strekkes.

Les mer >>

Bli med på Les og lek

Vi i Nettverket! for SFO støtter og samarbeider med Les og lek som er et nytt leseprosjekt for barn på SFO og AKS. Ti utvalgte bildebøker er utgangspunkt for leker og aktiviteter til bruk sammen med barna. Tilbudet er gratis.

Les mer >>