Les også
Relasjonsbasert ledelse - En guide til ledelse med hjerte og hjerne
Hjertet er vårt følelsesmessige anker. Det er der vi føler tillit og engasjement overfor oppgaver og relasjoner på arbeidsplassen. Hvis relasjonene er svake eller mangler helt, slutter hjertet å banke for oppgaven, og engasjementet og tilliten blir mindre.
Les mer >>Samspilltema 5 Fang medarbeiderens oppmerksomhet ... om oppgaveløsingen
Det er en viktig lederoppgave å sørge for at arbeidsoppgavene blir løst og at medarbeiderne har fokus på oppgavene.
Les mer >>Samspilltema 4 Gi medarbeideren anerkjennelse
Å anerkjenne noe er definert som å "erkjenne som gyldig", en definisjon som likner på den for begrepet "å verdsette".
Les mer >>Samspilltema 3 Inviter til samtale – lytt og svar (forstå)
En følsom leder lytter ikke for å svare – men for å forstå.
Les mer >>Egenevaluering
Verktøy for egenevaluering
Les mer >>Samspilltema 6 Hold på medarbeiderens oppmerksomhet – vis følelser og entusiasme
Ved å vise følelser og entusiasme når du beskriver oppgaven, vil opplevelsen bli tydeligere for medarbeideren.
Les mer >>Samspilltema 8 Skap rammene – veilede medarbeideren trinn for trinn
Du skal beskrive tydelig hva du forventer og gi klare instrukser.
Les mer >>Hva er relasjonsbasert ledelse?
Tidligere hadde vi ikke noe eget fagspråk for relasjonene på arbeidsplassen. Med ICDP1-programmet (International Child Development Program), som er utarbeidet av psykologiprofessor Karsten Hundeide (2004), har vi imidlertid fått en samspillhåndbok med tre forskjellige dialogformer, som utgjør kjernekomponentene i relasjonsbasert ledelse.
Les mer >>Samspilltema 2 Se medarbeiderens forsøk på kontakt – og tilpass deg
Medarbeidere som gjentatte ganger opplever å bli avvist når de prøver å innlede kontakt, vil etter hvert gi opp å få kontakt med deg.
Les mer >>