SFO-leder Hege Storjordet og hennes team ved Sande skole i Sandefjord jobber med «vennskapskafé» - der barna kan møtes for å spise god mat og treffe nye og gamle venner.

Fordi kaféen har en åpningstid og et begrenset antall plasser, må barna selv ta initiativ til å treffes der.

Hege forteller…

«Vi er godt i gang med Vennskapskaféen, og det har blitt en stor suksess for store og små.

 

 

 

 

- Vi har prøvd oss litt fram med hensyn til meny og aktiviteter de to dagene vi har kafé.  Nå har vi åpen gymsal, bingo/formingsgruppe og utelek samtidig med kaféen. Kjempemoro!! Barna elsker det og gleder seg til disse dagene.

Vi voksne rullerer på oppgavene fra uke til uke, noe som gjør at det blir mye variasjon og det liker vi.

 

 

- Vi hadde VIP (mottakspakke for nye 1. klassinger) denne våren, enda mer populært da de fikk brukt kaféen og det nye lokalet. Rektor har vært veldig positiv til hele prosessen og viser nå stolt frem skolen sin via SFO.

Det er ingen tvil - rom skaper kvalitet!»

 

Vennskapskafe har vært superpopulært, det er rolig kafemusikk i bakgrunn og det er alltid foreldre som kommer innom på kaféen ved henting. Det siste skjedde aldri før at foreldre slo seg ned.

Hege Storjordet
SFO-leder Sande SFO 

        

NYTT TEMA: LEKEMILJØET FORMER LEKEN

De fleste skal fortsette i sine skolelokaler slik de er, og da er det avgjørende å utvikle kompetanse på bedre sambruk og innovative løsninger. Nettverket! for SFO samler og sprer gode løsninger og trenger din klokskap. Vi vil svært gjerne høre om de små gode løsningene knyttet til utnyttelse og innredning av rommene. De beste løsningene finnes sannsynligvis allerede – og må ikke bli gjemt og glemt. Så tråkk til for fagfeltet vårt – gi et lite pip! Vi skal samle innspillene i et eget tema her på sfonett.                                                                                                          Vi trenger altså din klokskap

Bedre relasjonsbygging i «nye» omgivelser

For barna er SFO en viktig arena for å skape og vedlikeholde vennskap og sosiale relasjoner. Som barneveileder kan du lage en god ramme for den daglige relasjonsbyggingen ved å tilrettelegge lekemiljø, planlegge aktiviteter og stadig være på lysglimtjakt – bare spør barna ved Kaupanger SFO.

Les mer >>

Egne lokaler viktig for kvaliteten

Tilgang til egne lokaler er viktig for kvaliteten på SFO, ifølge en ny studie gjort i Sverige av Karin Lager. Når SFO etter skolen deler klasserom med skolen, kommer arbeidet med SFO på andreplass, viser studien.

Les mer >>

Lek ved bordet

Bordene på SFO fungerer som viktige møteplasser for tegning, forming, spill og måltider. Utvider dere bordkulturen med ideer som inviterer til å skape kan det bli et inspirerende tilskudd til et rikt lekemiljø.

Les mer >>

Skraphandlerens lekebutikk

I barnas hender får gjenbruksmateriell ny verdi og trylles om til skatter i lek. Det er vel verdt å ta turen til nærmeste gjenbruksbutikk. Let, få og finn! Tilbyr vi materiellet på fristende vis oppstår magi der barn møter ting og ting møter barn.

Les mer >>

Pop-up rom som inspirerer til lek ved Veståsen SFO

- Leken gir mange muligheter for barn. Det forteller Eivind som er baseleder ved Veståsen SFO i Gjerdrum kommune. Vi har fokus på lekende læring og pop-up rommet er et viktig verktøy for å skape dette i hverdagen.

Les mer >>

Rom for lek og læring - se filmen her

Filmen "Rom for lek og læring" og gir deg konkret opplegg for en planleggingsdag eller tilsvarende.

Les mer >>

Rom for lek og læring - se filmen her

Filmen "Rom for lek og læring" og gir deg konkret opplegg for en planleggingsdag eller tilsvarende.

Les mer >>

1,2,3 rollelek

Ved hjelp av tre velfylte skap i et klasserom kan du inspirere til et vidt spekter av rollelek på SFO.

Les mer >>

Gode barne- og foreldrefelleskap på Bjerkelund SFO – del 2

Bjerkelund SFO i Kristiansund var SFO nummer 217 som jeg besøkte på Tour de SFO. Det ble et møte med en skattekiste full av gode ideer for å skape inkludering og gode felleskap. Morgenstemning med egen kopp på frokostklubben var en av disse skattene.

Les mer >>