SFO ble på mange måter etablert fordi seksåringene ankom skolegården. Et sted å være, men også å lære. Derfor er du som SFO-ansatt så viktig!

Sett utenfra kan det lett bli slik at SFO oppfattes som en måte å slå i hjel litt tid på, mens vi venter på at foreldre skal vende snuten hjem fra arbeid og bli tilgjengelig for barna sine. Det er selvsagt helt feil, og samtidig en liten trussel mot barns liv.

Drar vi den tanken langt ut kan den nemlig få konsekvenser for måten du jobber på. Da kan det bli slik at – uten at det sies – det å være barn er en tilstand der vi venter på at barnet skal «bli stor», bli voksen. At alt liksom skal falle på plass mens barnet lærer stadig nye detaljer om det å være et helt menneske.

Det er jo helt åpenbart at 4.klassingen behersker arenaen «skole» mye bedre enn 1. klassingen. Og at 4. klassingen både vet og kan mye mer.

Det er her jeg vil ha deg med på en liten tanketur.Jo, din arbeidsplass skal være et være- og lærested for alle barn. Hvor læring står i høysetet og du bidrar til at barn utvikler ferdigheter og opplever mestring. Samtidig er det mer enn som så: Barnet – som for eksempel er seks år gammel – er også, akkurat som deg, inne i livet sitt på en fullverdig måte. Med det mener jeg at barnet lever 365 dager som seksåring, og at det er temmelig unikt.

Tenk at du får lov til å dele omtrent 250 dager med denne seksåringen.

Ivar Haug
Nettverket! for SFO

 

Det å være seks år er helt fantastisk. En seksåring tenker på en måte, handler på ett vis, og lever som et helt unikt menneske. Med egen ballast, interesser, innsikt, og følelser. Uansett regjering. Til deg som møter disse seksåringene hver dag; er det ikke fantastisk?

Tenk at du får lov til å dele omtrent 250 dager med denne seksåringen. Med alle bortover-, bakover- og oppturer. Med små og store hendelser. Med sorg og glede. Med masse læring og utvikling. Hvert eneste barn bærer med seg et fyrverkeri av personlighet – noen lett synlige, andre mer diskré.

Hva er din rolle oppi dette? Jeg vet ikke svaret på dette store spørsmålet. Men jeg tenker at siden det er helt enestående å være seks år, og selvsagt sju, åtte og ni år – blir en viktig nøkkel til din rolle som voksen nysgjerrighet. Det handler om å vise interesse for nettopp dette barnet.

Kanskje er svaret rett og slett: Voksenrollen i SFO/AKS handler om å respektere at barn er komplette, helt unike mennesker som vi møter og støtter aller best ved å vise interesse gjennom nysgjerrighet. «Hvem er du lille venn? Jeg er glad du er her, jeg setter pris på deg, jeg ser at du lever et liv rundt meg».

Jeg er glad jeg har en av de viktigste og beste jobbene på kloden

Lekens utviklingshistorie

For å forstå og bidra til barnas lek og for å gi riktig fokus til leken, kan det være nyttig med litt bakgrunn i lekens historie.

Les mer >>

Barn i magen eller i magen til barn

Har du vært borti barn som sliter med å finne roen i livet sitt. Som glir av stolen, dumper av benken og flakker litt med blikket når du søker kontakt for å få gitt en beskjed? Tenkte det…

Les mer >>

Kari Marie Lian – superkraften som gjør en forskjell for barna

Noen mennesker trer inn i SFO-hverdagen med en varme og energi som gjør at både barn og voksne senker skuldrene. Kari Marie Lian er en av dem. Som barne- og ungdomsarbeider med 17 år i barnehage og de siste tre årene i skole og SFO, har hun kjent på hvordan hennes ADHD er en superkraft i praksis. På årets konferanse Kvalitet i SFO 2025 tok hun deltakerne med inn i historien sin og rørte et helt publikum.

Les mer >>

Rapport fra en øde øy

En helt strålende SFO i en av kommunene i Norge som jobber målbevisst med utvikling og kvalitet i SFO-tilbudet har fått diagnosen; lost and gone forever…

Les mer >>

Ballongsprekker’n og andre skileker

Vinteren er fin på SFO/AKS og da er det fint med gode aktiviteter ute i snøen.

Les mer >>

Lekne voksne – hva er det?

Det er avgjørende for barn hvordan du velger å forholde deg til leken. De første ti årene av barnets liv skjer det meste av erfaringsinnsamlingen gjennom leken.

Les mer >>

Opprykk for leksetilbudet

Fra høsten 2010 innførte myndighetene tilbud om leksehjelp for alle i 1.-4. klasse. Årlig brukes det nærmere en halv milliard på dette. I løpet av året regner vi med å kunne presentere en foreløpig evaluering men nå kommer det innspill om pengebruken fra kommunalt hold…

Les mer >>

Robuste barn

1 av 3 ungdommer velger å holde seg hjemme fremfor å tilbringe tid med venner. Omtrent like mange sliter med mobbing over tid. Psykiske lidelser blant ungdom øker kraftig.

Les mer >>

Skummelt, men ikke farlig

På uteplassen i skogen er det alltid noen av barna som er ivrige i de magiske klatretrærne…og de klatrer høyt og er stolte. Vi har vel alle stått og kjent på de samme følelsene vi som jobber med barn. Jeg som voksen med høydeskrekk i bagasjen står der og ser på med en klump i magen og tenker at dette er farlig.

Les mer >>