Les også
Barns medvirkning og samskaping i praksis – eksempler fra Berg SFO
På Berg SFO i Trondheim får 4. trinn-elevene muligheten til å fordype seg i musikk og teater på barnas premisser. Gjennom Band og Mona-artig får barna være medskapere fra idé til forestilling. De velger selv låter, karakterer, replikker og rekvisitter og møter voksne som støtter, forenkler og heier. Dette er barns medvirkning i praksis, med eierskap, kreativitet og fellesskap i sentrum.
Les mer >>Barns medvirkning i farger og fantasi
Hvordan ser en vegg ut når barna får bestemme? På Korsvoll AKS i Oslo fikk 4 og 5. trinn-elevene slippe fantasien løs. Resultatet ble et fargesprakende kunstverk de selv har vært med å skape, sammen med kunstner Morten Kveen.
Les mer >>Samisk nasjonaldag ved Mortensnes SFO
Slik markerte Mortensnes SFO samisk nasjonaldag for noen år siden. Med lassokasting, reinkappkjøring og de serverte bidos. Inspirarasjon til din SFO/AKS ?
Les mer >>Lillespøk og storespøk – det er ingen spøk!
Kva skjer når lokalavisa og Halloween møtast på SFO? I Hundeidvik SFO har Janne og gjengen funne svaret og det handlar både om kreativitet, gjenbruk og mykje latter!
Les mer >>Lag et fuglekort
Morsomt brett-ut kort med fuglenebb. Fin aktivitet ved tegnebordet.
Les mer >>Innendørs hyttebygging
Hyttebygging kan også foregå innendørs. Gjerne i litt andre former enn ute, men mulighetene er mange. Kanskje flere enn vi tror.
Les mer >>Pappesker blir TV
Å skape arenaer for lek er en hovedoppgave i SFO – som jo har kommet ramlende inn i skolebygninger laget for læringsprosesser der barn sitter som i en buss, på rekke og rad. Det er ikke alltid like enkelt med sambruk og utnyttelse av klasserom.
Les mer >>Donald tegner på SFO
Forslag til en spennende og litt annerledes aktivitet. Levre SFO inviterte landets eneste autoriserte Donald tegner på besøk.
Les mer >>Personlige bursdagskroner
Er du lei av den tradisjonelle bursdagskronen? Her kan du få noen tips om en litt anerledes krone
Les mer >>




