Utforskertrangen ved din SFO kan du stimulere ved å la barna få kjenne på litt teknologi. Her får du gode tips til hvordan hverdagsteknologi kan bli en egen prosjektuke

Hvilken oppgave har den og hvordan virker den? 

Visste du at ostehøvelen ble funnet opp av en norsk snekker? Han irriterte seg over at han ikke fikk så tynne skiver som han ønsket seg da han skar osten med kniv, samt at osten ble ødelagt av det. Derfor begynte han å eksperimentere med en snekkerhøvel i håp om å kunne lage noe liknende i et format som passet på kjøkkenet. En måte å jobbe med teknologi i SFO på er å la barn få utforske de oppfinnelsene vi allerede har, hvilken oppgave de har og hvordan de virker. Støtt barna i deres utforskning ved å stille spørsmål som for eksempel:

«Hva pleier vi å bruke den til?», «Hva er det som gjør den så fin til akkurat den bruken?» og «Hvordan virker den?». Kanskje kan kjente gjenstander brukes til nye oppgaver enn de er ment for?

Hvorfor ser den sånn ut og hva er den laget av? 

En annen vinkling man kan ha på hverdagsgjenstander er designet. Designet har med utformingen av en gjenstand å gjøre. Se på hvordan gjenstanden ser ut i forhold til hvilken oppgave den har. Undersøk hvilke materialer den er laget av. Støtt barna i deres utforskning ved å stille spørsmål som for eksempel: «Hvorfor er hammeren laget av metall, tror du? Hva skal til for å lage en hammer?», «Hvordan er bleien laget for å kunne virke som den skal?» og «Hva er den laget av?». Videre kan man utfordre og undre seg sammen med barna: «Tenk om hammeren var laget av glass!» Eller «Tenk om hjulet var firkantet!».

Hvilken betydning har teknologien i hverdagen vår? 

For at barna skal bli bevisste på hvilken betydning teknologien har for hverdagen vår og for samfunnet, kan vi prøve å tenke oss hvordan det ville vært uten. Skru av strømmen en stund for å utforske hvor avhengig vi er av den og hvor mange ting som ikke virker da. Men tenk også på alle de tingene vi har rundt oss og som vi tar som en selvfølge. Vi vil tydelig merke hvilken oppgave de fyller for oss der som de blir borte. F.eks: «Noen har vært her i natt og stjålet alle knivene! - hvordan skal vi klare å lage mat i dag?». Eller …..(flere eksempler) 

Hva gjorde de i gamle dager? 

Mennesket har funnet opp teknologiske løsninger på ulike utfordringer siden tidenes morgen. Det gjør at vi har en teknologihistorie som er like lang som menneskets historie. Et blikk bakover i teknologihistorien viser at noen gjenstander har endret seg mye – slik som telefonen og bilen, andre gjenstander ser nesten like ut den dag i dag – slik som synåla og fiskekroken og noen gjenstander brukes ikke lenger – slik som skrivemaskinen, VHS-kassetten og telefaksen. Det kan være artig å sammenligne hvordan vi løste oppgaver før og nå, f.eks.: «Hvordan vasket de klær i gamle dager, før vaskemaskinen ble oppfunnet?». «Hvordan kom menneskene seg fra et sted til et annet uten bil?». Vi kan se på bilder av gamle gjenstander og gjette hva de ble brukt til, eller vi kan se på gamle versjoner av kjente gjenstander: «Hvordan så den første telefonen ut?». Ved å ta utgangspunkt i barnas utforskertrang skal SFO gi en god ramme for helhetlig utvikling og læring. Hverdagsteknologi som SFO-prosjekt kanskje noe dere kan planlegge i årsplanen?

FORSLAG TIL HVERDAGSAKTIVITETER Å UTFORSKEHammer og spiker - saks - trillebår - dørhåndtak - toalettet - spett - vannkrana - hjul - briller - lampe - - nøkkel og lås - mutter og skrue - dørmatta - skojernet - glidelåsen - termoskanna -

Spikking - Gi barna en kniv!

Mestringsglede. Naturopplevelser. Tradisjon. Motorikk. Forståelse av form. Det finnes mange gode grunner til å la barn få spikke.

Les mer >>

HURRAAAA, det norske flagget vårt fyller 200 år!

I år skal vi ikkje berre feire grunnlova av 1814 på 17.mai, - vi skal markere 200-årsjubileet til flagget vårt også.

Les mer >>

Fugler i nærmiljøet om høsten og vinteren

Her får du et forslag til en konkret aktivitet eller prosjekt på SFO med fokus på fugler i nærmiljøet. Aktiviteten handler om å bli kjent med fugler og hjelpe fuglene gjennom vinteren samt forståelse for naturen generelt.

Les mer >>

Animasjon i SFO

Hvordan kan du inspirere barna til å prøve seg som aktive og kreative produsenter? Ved å la barna lage egne historier får man innblikk i hvordan barna skaper egen kultur ut fra egne opplevelser. Det har 4.klasse ved Hosle SFO erfart.

Les mer >>

Lær deg kunsten å spikke en kneppert

I en serie på tre artikler skal spikke-ekspert Eivind Falk lære oss om kunsten å spikke sammen med barn

Les mer >>

Sommeraktiviteter - studere insekter

Studer blomster og insekter. Hva skjer i naturen om sommeren?

Les mer >>

Kunnskapsflyet - letter minst like bra som kunnskapsløftet!

Mange har vel "kriga" sitt gjennom tidene kring temaet papirfly. Og gjennom fleire generasjonar har vi fått høyre at papirfly berre er papir som vert liggande å slenge i grøftekantar. Dessutan har fleire såkalla lærde hevda at denslags "sport" er ein "usunn" bruk av dyrebart papir som burde bli nytta til langt viktigare føremål. Pøh!

Les mer >>

Naturen- «barnas eget lekeland»

Himmelen er skarp blå, og sola varmer opp den fuktige bakken. Landskapet fylles opp med morgendis som solen leker med. Disse årstidsovergangen er vakre, og vi kan kjenne den på kroppen. Rett og slett en fantastisk vårdag!

Les mer >>

Lever Postei? Nei han er død!

Denne «blomsterpotta» er oppstått frå dei døde av leverposteiboksar som vi har samla frå måltid i SFO. Gjenbruk er berekraft!

Les mer >>