Noen mennesker trer inn i SFO-hverdagen med en varme og energi som gjør at både barn og voksne senker skuldrene. Kari Marie Lian er en av dem. Som barne- og ungdomsarbeider med 17 år i barnehage og de siste tre årene i skole og SFO, har hun kjent på hvordan hennes ADHD er en superkraft i praksis. På årets konferanse Kvalitet i SFO 2025 tok hun deltakerne med inn i historien sin og rørte et helt publikum.

Dette er fortellingen om hvordan Kari ble den hun er i dag. Og hvorfor hun er akkurat den voksne så mange barn med ADHD trenger å møte.

Et barndomsminne som ble et vendepunkt

Kari var seks år da hun kjente på noe som skilte henne fra de andre barna i barnehagen. Mens andre reagerte stille, kom følelsene hennes som hele stormer. Hun tok raskere til tårene, var mer sårbar og ble derfor også mer usikker.

«Jeg forsto tidlig at reaksjonsmønsteret mitt var annerledes. Jeg prøvde å maskere følelsene så godt jeg kunne. Det var tungt å bære når jeg ikke visste hvorfor.»

Det var først godt inn i voksenlivet, over 30 år gammel, at Kari forsto at hun ikke skulle jobbe mot det som var annerledes i henne – men med det.

«Da jeg begynte å omfavne diagnosen i stedet for å motarbeide den, ble det lettere å akseptere meg selv. Og lettere å forklare andre hvordan denne superkraften faktisk fungerer.»

 

Sønnen som ble speilet – og starten på en ny reise

Da sønnen skulle utredes for ADHD, kjente Kari at hun ikke ville være en passiv tilskuer i hans prosess. Hun ville vise vei.

«Dette skal ikke han gjøre alene. Jeg måtte være et forbilde – og fullføre min egen utredning.»

Det ble et vendepunkt for dem begge. Å være åpne både hjemme og ute ble en styrke, ikke en svakhet.

ADHD som nøkkel til relasjon og trygghet

For Kari har egen erfaring blitt en dyp forståelse av hva som rører seg i barna hun møter.

«Jeg vet hvilket kaos det kan være på innsiden. Kanskje gir det meg litt ekstra tålmodighet.»

Og barna kjenner det. Mange av dem får vite at hun har samme diagnose. Det skaper en umiddelbar tillit.

«Når jeg sier at jeg virkelig forstår hvordan de har det, så tror de på meg. Jeg er ikke der for å ‘ta dem’. Jeg er der for å hjelpe. Være en som står sammen med dem, ikke mot dem.»

Superkraften i arbeidshverdagen

Hva som setter i gang motoren? Det svarer hun klart på:

«Å få jobbe med barn! Og når jeg kjenner tillit, anerkjennelse og respekt fra de rundt meg, da tennes det noe i meg.»

Kari blir ofte omtalt som spontan og full av energi, men hun selv ler litt av det:

«Jeg er ikke så impulsiv som folk tror. Jeg elsker struktur og orden. I hodet kan det være kaotisk, så jeg organiserer det rundt meg for å få balanse. Og det funker utrolig godt når man jobber med barn.»

«Dette betyr alt» – om ledelse som gjør en forskjell

En trygg leder har vært avgjørende for Kari.

«Det betyr alt å ha en leder som viser meg tillit og som samtidig gir meg et lite vink når jeg fyrer på begge ender. ADHD er en reguleringsvanske også for voksne.»

Robert Honstad Myhre ansatte Kari og var lederen hennes på Berg SFO. Han beskriver henne slik:

«Jeg skjønte med én gang at vi skulle ha Kari. Hun sto på døra allerede dagen etter for å signere. Hun har et enormt engasjement og en gjennomføringsevne som er helt unik.»

«Når hun ser et barn som strever, kan hun allerede samme dag ha laget en rekke forslag til tiltak og ofte rukket å teste noen av dem. Hun er en drøm å ha som ansatt.»

Humor, hjerte og et arbeidsmiljø som blomstrer

Humor er et av Karis sterkeste virkemidler.

«Humor sprer glede. Glede er kjærlighet. Og kjærlighet forlenger livet.»

Kollegene kjenner henne både som den som tøyser, lager pranks og får folk til å le og som den som stopper opp, ser deg og spør:

«Trenger du en klem?»

Hva Kari ønsker at alle i SFO skal vite om barn med ADHD

Her løfter hun fram noe av det viktigste:

• Barn med ADHD gjør ikke dårlige valg for å være vanskelige. De kan ikke regulere impulsene sine enda.
• Disse barna skammer seg oftere enn vi tror. De trenger voksne som hjelper, ikke dømmer.
• Voksne må vite hvor de selv står følelsesmessig før de går inn i situasjoner.
• De må vise at de er til å stole på – jevnt og trutt.

Åpenhet som styrke og et øyeblikk hun aldri glemmer

Kari er tydelig på hva hun er aller mest stolt av:

«At jeg valgte å være åpen på vegne av både meg og sønnen min. Responsen har vært rørende.»

Og konferansen i Oslo?

«Det var utrolig givende og artig! Et fantastisk publikum som fulgte historien min hele veien.»

Forbilde for barna – og inspirasjon for oss voksne

Kari er et levende bevis på hva som skjer når mennesker får lov til å være hele seg på jobb. Hun gir ansikt til en superkraft mange barn bærer på enten den er synlig eller stille. Hun løfter dem, ser dem og viser dem at styrken ligger i måten de er skrudd sammen på.

Vi trenger voksne som Kari i SFO. Voksne som møter forskjellighet med varme. Som handler når barna trenger det. Og som gjør hele laget bedre.

Frilek i pult-universet

SFO er jevnlig blitt utsatt for kritikk og bebreidelser for å være «innholdsløs» og kjedelig. Dette kan skape et press som gir en base-hverdag med mer voksenstyrte aktiviteter og organisering av barna. Men fremmer dette barns utvikling?

Les mer >>

«Boksen går!»

Du ser ut av vinduet en ettermiddag i august. Midt i skolegården står en 10-åring med den den ene foten på ei bøtte. Han har hendene foran øynene. To jenter på 8 og 9 år har bøyd seg ned bak kassa med strøsand. En gutt kommer frem bak uteboden og kommer seg i skjul bak søppelskuret. Hva er det som foregår?

Les mer >>

«Ditt barn er god på lek»

For en tid tilbake snakket jeg med en SFO-leder i en stor norsk by. Hans datter Mia avsluttet da barnehagekarrieren og de hadde vært på avslutningssamtale. Der fikk de vite at Mia er god på lek.

Les mer >>

- Du er utenfor, lille venn!

Vi som har jobbet i SFO/AKS har sett at det gir mange fordeler å være innenfor. Men fra tiden som SFO-leder måtte jeg også forholde meg til de som stod utenfor. Skulle ønske at det ikke var en del av den viktige jobben.

Les mer >>

Ord på veggen

Med enkle midler kan vi bidra til leselyst og nysgjerrighet blant barn. Den viktigste formen for lesestimulering i SFO er uten tvil voksne som leser høyt for barn. Men vi kan jo gå videre og skape variasjoner.

Les mer >>

Unna vei, her kommer jeg!

Barn med færre risikoerfaringer vil være mindre rustet til å oppfatte graden av fare de faktisk står ovenfor. Kan vi i SFO lære noe av forskning knyttet til risikoleken i barnehagen.

Les mer >>

Skummelt, men ikke farlig

På uteplassen i skogen er det alltid noen av barna som er ivrige i de magiske klatretrærne…og de klatrer høyt og er stolte. Vi har vel alle stått og kjent på de samme følelsene vi som jobber med barn. Jeg som voksen med høydeskrekk i bagasjen står der og ser på med en klump i magen og tenker at dette er farlig.

Les mer >>

Vennskapskafe på Sande SFO

SFO-leder Hege Storjordet og hennes team ved Sande skole i Sandefjord jobber med «vennskapskafé» - der barna kan møtes for å spise god mat og treffe nye og gamle venner.

Les mer >>

Leksetilbudet evaluert

Vi følger alt som skjer rundt leksetilbudet med argusøyne. Naturligvis. Det er vår rolle. Vi ønsker å holde deg oppdatert om alt som angår SFO og AKS (aktivitetsskolen, Oslos navn på SFO).

Les mer >>