SFO har feiret 20-årsjubileum de fleste steder. Vi er blitt en viktig samfunnsinstitusjon, og er litt som lastebilen. Uten lastebilen stopper Norge, men det gjør sannelig landet også hvis SFO ikke holder åpne dører.

Poenget med denne lille artikkelen er å markere noe vi synes er så ufattelig trivelig. Høsten 2012 gjennomførte Nettverket! for SFO nemlig kurs-prosessen LØFT for barn i SFO i Skedsmo kommune. Skedsmo kommune ligger rett utenfor hovedstaden og har samlet over 50 000 innbyggere til et godt liv. Hovedstaden heter Lillestrøm bl a kjent for nabobyen Strømmen som i mange år har kjempet i toppen av norsk kvinnefotball. Nå har dette laget skiftet navn.

Noe mindre kjent er det at Skedsmo har et godt faglig miljø innenfor oppvekstsektoren, og bl a var helt i forkant faglig da 6-åringene skulle inn i skolen på 90-tallet. Det har vært arbeidet godt bl a med SFO over lang tid, og resultatet er til glede for kull etter kull med SFO-barn i kommunen.

Det trivelige vi gjerne vil formidle er et øyeblikks inntrykk fra Vigernes skole. Etter prosessen får deltakerne sine vel fortjente kursbevis – som viser at de har arbeidet målbevisst med elementene og verktøyene i LØFT for barn i SFO, og gjennomført et eget prosjekt med barn i egen SFO. På Vigernes har SFO-leder Veera Nygaard virkelig sett betydningen av stolte og faglig engasjerte ansatte, og rammet inn dokumentasjonen. Når du kommer inn i SFO, blir du møtt av en vegg med alle kursbevisene! Et viktig signal om at her er kunnskap høyt verdsatt.

Det er viktig at SFO synliggjør sine kunnskaper og ferdigheter – både overfor oppdragsgiver, foreldrene, og nære kolleger, lærerne.  Men også overfor samfunnet. Opplæringsprosessen som er gjennomført i over 55 kommuner, LØFT for barn i SFO, samler og sammenfatter klokskapen utviklet i SFO-basene. Ved ekstremt praksisbaserte innspill blir de ansatte oppfordret til å utvikle egen praksis, godt støttet av små virkningsfulle verktøy.

Man kan lett se på teamet til Veera at her er det faglig optimisme, motivasjon og arbeidsglede så det rekker. Det er slikt vi ønsker å se for å kunne bidra til å fremstille potensialet i norske SFO’er og AKS’er. En vel fungerende SFO er en viktig del av grunnmuren i det store oppdraget for skolen; å gi barnet de beste muligheter til å utvikle seg til den beste versjonen av seg selv.

LØFT i hverdagen

La oss gjøre et lite eksperiment. Når du har lest det neste avsnittet, stopper du å lese.

Les mer >>

Alle barn har et talent eller ti

I forbindelse med kursprosessen LØFT er tøft i SFO blir deltakerne oppfordret til å reise spørsmål og ta opp konkrete hendelser fra hverdagen i basene med faglig leder. Her er ett eksempel fra denne våren. Anine jobber med en gutt som har mye trøbbel og ber om råd.

Les mer >>

Lettleste fagartikler for SFO/AKS-folket

På sfonett.no finner du et stort antall artikler basert på styrkebasert pedagogikk. Noen av disse har vi samlet her. De fleste artiklene er skrevet inn i hverdagen i basene, med stor vekt på gjenkjennelse og opplevelse av at - Ja, dette angår meg!

Les mer >>

Motiverende, forsterkende og relasjonsbyggende?

Selv om du har jobbet hele livet med barn, har oppfostret en haug egenproduserte og omtaler deg som barneveileder er det alltid behov for å utvide verktøykassa.

Les mer >>

Praksisnære bøker til SFO/AKS?

Bøkene Løft for barn i SFO og SFO forebygger mobbing skaper felles kultur for kvalitet i SFO. Flere ledere lar alle nye ansatte få en bok som god "god start". Les mer om bøkene her.

Les mer >>

Dagens helt i Tåtøy SFO

I Tåtøy SFO har de skjønt hvordan hverdagen skal organiseres for å gi læring og trivsel for voksne og barn. Der kan du nemlig bli dagens helt.

Les mer >>

Vetle i pluss

Jeg kjenner en niåring. Han heter Vetle og kan mye rart. Kjenner du også noen barn som kan mye rart?

Les mer >>

Gutt med trøbbel

Han var kommet litt skeivt ut på skolen. Ja, egentlig var det litt krise. Hva kunne gjøres?

Les mer >>

Den nye gutten

Vi har hatt lysglimtjakt på ett barn som vi har ”slitt” med i lang tid. Kanskje har vi også blitt farget av den ”kampen” vi har hatt med dette barnet. Jeg kan nevne slåing, biting, kalling både til barn og voksne. Her måtte vi gjøre noe både for barnet og oss selv.

Les mer >>