Les også
Hvordan barn lærer gjennom å observere andre
Norsk barneoppdragelse i 1990-årene - De fleste vil ha lydige, veloppdragne og ansvarsfulle barn
Hva slags ferdigheter er det nordmenn ønsker å fremme hos barn? Hvilke ideal for barneoppdragelsen har dagens nordmenn?
Les mer >>SFO-utdanning: - Synlig at personalet har lært noe nytt!
Nye muligheter for utdanning og kompetanseutvikling bidrar til å forsterke SFO-arenaen ytterligere.
Les mer >>Læringsarena II – det skjer i SFO/AKS
I 7. klasse får elevene med seg Mini-Anne hjem for å la hele familien trene seg på livredning. Norge ligger helt i verdenstoppen når det gjelder overlevelse etter hjertestans.
Les mer >>Bachelor i skolefritidspedagogikk
Endelig skal de første skolefritidspedagoger bIi utdannet i Norge. UIS Læringsmiljøsenteret gleder seg. Her kan du lese mer om studiet og hvordan du kan søke.
Les mer >>Mobbeboken i farta..!
SFO-Norge gjør det igjen! Tar imot en fagbok med åpne armer. Høstens nye bok for SFO- og AKS-folket freser ut i alle kriker og kroker av landet vårt. Og snart er 25 % av 1. opplaget solgt.
Les mer >>Observasjonsmetoder
Du får her skjema for to ulike observasjonsmetoder: Kontaktbarometer og Barnebarometer.
Les mer >>Barnesamtale
Det vil være nyttig med systematiske planlagte samtaler med barna for å snakke litt om hvordan de egentlig opplever hverdagen i SFO. Vi viser her et forslag til innhold i slike samtaler fra Krossen SFO.
Les mer >>Observasjonsskjema - frilek
Dette observasjonsskjemaet kan brukes til å se på barns samarbeid under frilek.
Les mer >>Tiden er inne for et kompetanseløft i SFO
Fra høsten 2025 tilbys hele tre bachelorprogrammer i skolefritidspedagogikk, spesielt rettet mot ansatte i SFO/AKS. Ved Universitetet i Stavanger (UiS), Høgskulen på Vestlandet (HVL) og Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH). Utdanninger som gir etterspurt faglig kompetanse som kan løfte kvaliteten i SFO og skolen. Flere fagskoler enn noen gang tilbyr fagutdanninger.
Les mer >>




