Nettverket! for SFO jobber med media i alle kanaler og forsøker å løfte fram tema som er viktige for barns trivsel og utvikling – hele tiden med SFO/AKS som utgangspunkt. Skal vi lykkes med kvalitetsarbeidet vårt, må vi ha mor og far med på laget.

Det arbeidet du gjør ved din SFO for å vise lekens betydning for barns liv, er helt avgjørende. Du har kunnskapen, du vet hvor viktig det er at barn får tid og mulighet til lek i egen regi. Samtidig må du bidra aktivt for å skape rom for leken, bokstavelig talt. På konferansen KVALITET I SFO 2015, sist november, illustrerte Trude Anette Brendeland - fantasifantasten.no – hvordan vi utstyrer og rigger basene påvirker barns initiativ og lek. Et levende rom med åpne muligheter i form av materialer og utstyr trigger barns fantasi og kreativitet.

Vi tilbyr nå et helt nytt kurs for SFO-Norge – LEK & LIV i SFO – med mange innspill til en leken hverdag i basene. Les mer om kurset her

Sammen må vi sørge for at barns lek blir tatt på alvor – fordi den er selve livet og gir barn både økt trivsel og fart på utvikling og læring.

Se

http://www.mammanett.no/barn/barn-trenger-fa-leke-i-fred

se gjerne også om SFO/AKS i feriene

http://www.mammanett.no/mamma/mange-foreldre-gruer-seg-levere-barna-pa-sfo-i-vinterferien

Læring gjennom kreative prosesser

På Sørli skole i Nittedal jobber Kifah Fanni med å åpne barnas øyne for et univers fylt med plastelina, historieskaping, digital ferdighetstrening, og sosial og emosjonell utvikling. Gjennom sitt arbeid på SFO inviterer han barna til å utforske og lære på en måte som går langt utover tradisjonell undervisning.

Les mer >>

Rekorduke på Risør SFO: En uke full av mestring og moro!

Hos Risør SFO har «Rekorduke» blitt en høyt elsket tradisjon som barna ser frem til hvert år!

Les mer >>

Har mitt barn noen å leke med?

Du har sikkert opplevd dette. At en forelder kommer ved henting og lurer på om du har noen minutter. – Hvordan opplever du at mitt barn har det på SFO? Har det noen å leke med?

Les mer >>

Lesekroken skaper trivsel og leselyst ved Løren Aktivitetsskole

Annette er leder ved Løren AKS. De ble inspirert til å skape en lesekrok på sin base etter å ha sett en annen her på sfonett.

Les mer >>

Ja til JA-uke

Kraftig inspirert av erfaringene fra Romlingen, SFO ved Romolslia skole i Trondheim, har Harestad SFO i Randaberg tatt sjansen. En hel uke er barna blir møtt med ja fra voksne er ramme alvor og spennende SFO-praksis.

Les mer >>

Når barn ikke tør

Angst er naturlig og er en nyttig følelse siden den forbereder oss på vanskelige og farlige situasjoner. I SFO opplever vi daglig barn som er engstelige for å prøve nye ting. Jo færre arenaer de mestrer jo større er sjansen for at de har færre lekerelasjoner.

Les mer >>

Frilek i pult-universet

SFO er jevnlig blitt utsatt for kritikk og bebreidelser for å være «innholdsløs» og kjedelig. Dette kan skape et press som gir en base-hverdag med mer voksenstyrte aktiviteter og organisering av barna. Men fremmer dette barns utvikling?

Les mer >>

Leksetilbudet evaluert

Vi følger alt som skjer rundt leksetilbudet med argusøyne. Naturligvis. Det er vår rolle. Vi ønsker å holde deg oppdatert om alt som angår SFO og AKS (aktivitetsskolen, Oslos navn på SFO).

Les mer >>

Hva er læring i SFO?

SFO gir barn mulighet til å utforske, lære og utvikle seg. Rammeplan for SFO gir retningslinjer for hvordan SFO skal arbeide med å fremme barns trivsel, læring og utvikling på en helhetlig måte. I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvordan SFO, gjennom føringene i nasjonal rammeplan, jobber for å skape et inkluderende, stimulerende og utviklende miljø for barna.

Les mer >>