Hjelp, jeg skal holde en presentasjon!
Før eller siden skjer det: Du blir bedt om å holde en presentasjon foran en gruppe mennesker. Sannsynligvis har du gjort det allerede og ikke alle synes det er like morsomt. Gode tips kan være til stor hjelp.
Les mer >>Frístundaheimili på Island
Denne høsten har sju AKS-ledere fra Nordre Aker i Oslo vært på studietur i Reykjavik. Som islandsk fritidspedagog visste jeg ganske mye om hva som ventet oss – og det er helt klart at dette var en faglig reise som satte spor hos oss alle.
Les mer >>Ny som sjef
Å gå inn i en ny yrkesrolle kan være både spennende og samtidig litt skremmende.
Les mer >>Tre raske kommunikasjonsteknikker
Kommunikasjon er uten tvil lederens viktigste redskap. Det er gjennom kommunikasjon at det skapes mening og retning i organisasjonen.
Les mer >>Hvordan behandler du dine kollegaer
Som leder er det viktig og riktig å behandle alle likt. Noe annet ville jo vært urettferdig. Eller? Alle har de samme rettighetene og de samme behovene.
Les mer >>Systematiser små og store oppgaver
Det finnes ulike hjelpemidler som kan være en god hjelp til å holde oversikt over dine oppgaver
Les mer >>Troverdig og autentisk leder - om å vite hva man gjør
Den som strekker seg etter for å etterleve autentisitetskravet, søker å være seg selv, og bli et selvstendig individ, en person. Han /hun er ikke bare deltaker i virksomheten eller går inn i en rolle. De har en holdning til at mennesker (både barn og voksne) er likeverdige og dette får konsekvenser for den daglige samhandling. Dette kan vise seg i at en tar ansvar for det sosiale samspillet og er tydelig til stede i hverandres barnehageliv. (Lysne 2004)
Les mer >>Er du en vanskelig person? – en test
Vanskelige personer er de som etterlater deg frustrert eller tapper deg for energi. Det kan være i korte perioder eller på full tid, men med samme resultat, det tærer på dine ressurser. Men hvor vanskelig er du selv – test deg selv her?
Les mer >>Ord du som leder bør unngå å bruke
Som leder vil dine ord veie tungt, det er derfor viktig å være bevisst hvordan noen av ordene vi omgir oss med kan virke på dine medarbeidere
Les mer >>



