Flere ganger hvert år, når jeg forteller hva jeg jobber med og har jobbet med de siste 25 årene møter jeg mennesker som omtaler SFO som oppbevaring. Har vi et omdømmeproblem og hva kan vi gjøre med det?

Da jeg var seks år vokste jeg opp på Averøya, mor var hjemme. Dagene ble brukt til fotball, lek, vennskap og masse selvstendighetstrening. Tenk om noen hadde omtalt det som oppbevaring? Fordi vi ikke helt sikkert kunne måle at det bidro til bedre lese- og skriveferdigheter?

Jeg utfordrer ofte de jeg møter på min vei   som omtaler SFO i slike ordlag. Hva husker du best som seksåring? Bidro leken, god tid og vennene dine til den du er i dag?

Nå tenker du at dette er nok en «alt-var-bedre-før-betraktning». Nei, selvsagt er det ikke det. Barn i dag har foreldre som er i arbeid. Barnehager, skoler og SFO har overtatt oppgaven som livets treningsstudio. Det livet jeg hadde som seksåring, er erstattet med arenaer som bobler over av potensielle venner omringet av barneveiledere som med hjerte og hjerne legger til rette for at barn skal få vise frem en god versjon av seg selv. Selve SFO.  

Jeg har fått et lite bibliotek med gode eksempler 

På Tour de SFO har jeg besøkt 99 SFO/AKS siden midten av januar. Møte med hver enkelt SFO og de menneskene som jobber der har fylt meg med energi og respekt. Jeg har fått et lite bibliotek med gode eksempler fra dere. Noen er delt allerede, men mange kommer ut på www.sfonett.no i tiden fremover.

Når SFO nå blir evaluert er jeg sikker på at innspillene som har kommet fra dere blir gjenkjent i rapporten. Jeg vet, siden jeg har fått noen smakebiter allerede. Det som er ikke får plass i en slik rapport handler om menneskene og energien som finnes der ute. Hva det betyr for barn på SFO?

De fleste som omtaler denne arenaen som «oppbevaring» tror jeg ville elsket SFO som barn. Fordi på alle de 99 jeg besøkte, møtte jeg en tydelig respekt for barn hos de ansatte. I praksis betyr det å tilrettelegge slik at barn uavhengig av alder, kjønn og dagsform møter en SFO hvor trivsel og læring skjer hele tiden.

Øve seg på å være en god versjon av seg selv 

At seksåringer skal kunne få tid og muligheter til å leke, prøve nye ting og etablere gode relasjoner. Øve seg på å være en god versjon av seg selv. At en åpen dør betyr rom som inviterer til rollelek om det er butikkdrift, lekerom eller utkledning.

Når du som forelder kommer forbi voksne som «bare» står og ser på barn. Så er de på arbeid, de observerer barns lek-ferdigheter. I leken lærer barn om egne følelser og blir bevisst på hva de ønsker å holde på med.  De oppdager egne evner og bygger selvbilde. Noen ganger tar leken tid, kloke voksne i SFO vet mye om dette. 

En god SFO er en attraktiv vennskapsarena

Etter hvert som de blir eldre, tilrettelegger SFO for flere organiserte aktiviteter som kan fremme nysgjerrighet og vennskap i tillegg til den frie leken.  Som de tre SFO’ene i Volda som hadde felles klatresilo for 4.klasse. Som når Veitvet AKS inviterer 3. og 4.klasse til «Lego-gruppe». Eller som en SFO i Sortland som hadde E-spill på SFO for 4.klasse. En god SFO er en attraktiv vennskapsarena for barn uansett alder. Fordi vennskap er livsviktig.

Jeg vet at fokus på kvalitet i din SFO ikke handler om å finne plass til alt barn skulle ha gjort. Tid og mulighet til å velge bygger læringskraft. Du som jobber i SFO tar hensyn til at barn er forskjellige og at det krever mye innsats å skape gode vennskapsarenaer for ulike barn i ulike aldre.

Det vi driver med når vi "oppbevarer" ditt barn

På SFO øves det på fremtidens ferdigheter. Kvaliteter som maskiner ikke har. Nysgjerrighet, kreativitet, evnen til å ta initiativ, evnen til å tenke tverr-faglig og empatisk. Det er det vi driver med når vi «oppbevarer» ditt barn. Litt sånn som da du var seks år. Vi kaller det å øve på livsmestring, en forberedelse på resten av livet.

 

Hokus pokus fritidsfokus

Vi ønsker å fortelle ”verden der ute” hvorfor vi mener barn bør få beholde sine avmålte timer og sitt liv i en fritidspedagogisk ånd – uanhengig av om det er i SFO eller en fremtidig heldagsskole.

Les mer >>

Skedsmo kommune viser vei

Da seksåringene for første gang stakk snuten innenfor skoleporten rundt 1990 var Skedsmo kommune en foregangskommune. Derfor er det ikke helt overraskende at kommunen igjen viser vei, nå med en egen strategiplan for SFO.

Les mer >>

Hjertebarn og edelstener

I SFO på Vikebygd skule i Ullensvang får barna sitte etter tur på hjerteteppet og får bære den store diamanten når de har gjort noe positivt for andre.

Les mer >>

- Du er utenfor, lille venn!

Vi som har jobbet i SFO/AKS har sett at det gir mange fordeler å være innenfor. Men fra tiden som SFO-leder måtte jeg også forholde meg til de som stod utenfor. Skulle ønske at det ikke var en del av den viktige jobben.

Les mer >>

Kaosleken på ukeplanen?

Med denne artikkelen ønsker jeg å rette søkelyset mot en type lek jeg mener får alt for liten plass i litteratur og praksis

Les mer >>

Ord på veggen

Med enkle midler kan vi bidra til leselyst og nysgjerrighet blant barn. Den viktigste formen for lesestimulering i SFO er uten tvil voksne som leser høyt for barn. Men vi kan jo gå videre og skape variasjoner.

Les mer >>

Språkverkstedet for barn

Vi bestemte oss for å satse offensivt på spåk-stimulering. Resultatet ble blant annet språkverkstedet.

Les mer >>

Stille barn sliter

Mellom 5 og 8 prosent av alle skolebarn er så stille og tilbaketrukne at det hindrer dem i læring og sosial omgang, viser en kartlegging. Hva kan vi gjøre for disse barna i SFO/AKS?

Les mer >>

Tilsynsplikten…

… ligger som en klam hånd over hverdagen i mange SFO’er med en eller to ansatte.

Les mer >>