SFO og AKS er enestående arenaer for barns utvikling. Læringen skjer i høyt tempo, riktignok litt i rykk og napp. Men potensialet er stort. Uten å true leken og friheten kan vi bidra til utjevning og utvikling i barnegruppen.
Foran, bak, i midten, under, over, på, alle, noen, ingen, flere enn, færre enn, like mange, i dag, i morgen, i går, runding, firkant, trekant, først, sist, ned, opp, innenfor, utenfor, forlengs, baklengs, fram, tilbake, mange, få, stor, liten, tung, lett.
Ja, bare for å hente opp litt fra Kunnskapsløftet rundt begreper barn må få på plass de første par årene på skolen – for at matematikk-ferdighetene skal kunne blomstre.
Og jeg kan vanskelig tenke meg en bedre måte å få på plass matte-plattformen enn å fyke rundt skolebygget, spille fotball, spise to brødskiver med leverpostei når man er så sulten, spille innebandy i gymsalen og klatre i trær eller vegger finansiert med tippemidler. Til og med perle med akvarellfargede perler eller skape stor kunst med de fargede papp-bitene i Marthes regnbuedrøm. Eller å stå på hode og hender helt opp ned bak garderoben mens mindre barn ser på.
Det eneste som kreves er voksne som med lyst og glede ser poenget med å gi barn litt støtte også i den skolske, faglige utviklingen ved å vise størrelser, former og forhold. Som inspirerer barn til å bruke sin nysgjerrighet til å finne ut andelen barn som spiser akkurat nå, akkurat kl 13.00, og hvor mange som spiste på samme tid i går og i morgen. Og der – etter å ha laget en sommerfugl eller et hus på perlebrettet; hvilken farge er det mest av og minst av og at huset jammen består av en trekant og en firkant.
- Ha’kke tid til å tenke på sånt!
Jeg er ikke født i går og kjenner SFO/AKS fra innsiden. SFO/AKS anno 2014 er fylt med rutiner. Noen sier at de opplever det som å «skyfle barn» fra det ene til det andre. Ja, sånn er det sikkert, til en viss grad. Men når vi skyfler, kan det åpenbart gjøres på flere måter. Ved å la matte-plattformen bli en del av språket, av utspillene våre, av tankegangen vår – unngår vi at dette blir en ytterligere forlenget «skoledag». Tanken er selvsagt ikke en ekstra matteøkt i SFO/AKS, men et lite bidrag i farta til en naturlig tilnærming. Rett og slett fordi mange barn lærer best i lek, fysisk utfoldelse og rett og slett i farta.
På denne måten kan SFO/AKS ta ytterligere skritt vekk fra den snevre posisjonen som tilsynsvakt for barn mens mor og far er på jobben. Og samtidig skjerme om leken, friheten, hæla i taket og ompapa.
Vi trenger SFO’er som vil fortelle oss hvordan du/dere jobber med nettopp temaet skolsk læring og utvikling på læringsarena II – helst slik at andre kan ha glede av erfaringene!