Aktivitetsskolen på Tøyen skole har tatt noen steg på kort tid. Fra oktober 2013 har de tilbudt gratis halvdagsplass og økt antall barn fra 30 til 200

Tøyen skole har vært preget av litt frynsete rykte og dårlige resultater på nasjonal prøver. Elever har søkt seg vekk fra skolen gjennom skoleløpet og det har heller ikke vær enkelt å rekruttere lærer og ledere.

Da Edvard Munchs kunst skulle få bedre lokaliteter åpnet det seg muligheter for Tøyen skole. I et forlik mellom byrådspartiene og SV ble Lambda i Bjørvika vedtatt som nytt museum. Samtidig ble det bestemt å satse 100 millioner ekstra over fire år på Tøyen-området. Mye av dette på oppvekstområdet. For SFO (AKS i Oslo) betød dette gratis halvdagsplass (inntil 12 timer pr uke) fra oktober 2013.

AKS-leder Sindre Andresen har opplevd noe ingen andre i SFO-Norge har vært borti. En økning av barnetallet på et halvt år fra drøyt 30 til 200 er heftig. Ikke rart han bruker en del av sin tid på å intervjue jobbsøkere…

SFO i et område med mange barn fra innvandrerfamilier blir sterkt preget av språkstimuleringen. Her kan aktivitetsskolen bidra i stor grad gjennom inspirerende aktiviteter og på Tøyen satser de på kjente greier som dans, drama, fotball, musikk, forskning, konstruksjon etc. Forskjellen er at nå er det midler til å hente inn ressurspersoner utenfra som f eks en verdensmester i dans.

Sindre er klar og tydelig på at norskopplæring på Aktivitetsskole-vis er å skrive, tolke, lese, øve diksjon, øve mer, fremføre og MESTRE! Se bare på Youtube-snutten der sangen Stedet er Tøyen fremføres med trøkk og glede! https://www.youtube.com/watch?v=Xa0w74lZpJc

Og det stopper ikke her. I samhandling med bydel Gamle Oslos senter for flyktninger og innvandring er det kommet enda en video. https://www.youtube.com/watch?v=1LyNMGixRBE&feature=youtu.be


Det er all grunn til å følge nøye med på utviklingen ved Tøyen skole. Allerede til høsten er det rekordmange seksåringer på vei inn og ryktene om satsingen på skole og SFO har kanskje bidratt til at flyttestrømmen vekk fra området for småbarnsfamiliene stopper. Det tar selvsagt tid å snu en negativ trend – men mye har gått raskt i riktig retning. Vi er imponert over tiltakene som drives fram i stort tempo og tenker; bra det finnes en dedikert SFO-leder midt inni her som kan konsentrere seg om å bidra til helheten rundt småskolebarns liv og læring.

Barneveiledere savner barna på SFO

Videohilsen fra Veitvet AKS og avis med oppdatering fra ungene ved Borge SFO. De ansatte i SFO og AKS er kreative for å holde kontakten med ungene i disse koronatider.

Les mer >>

Gi klar beskjed!

Hvem har ansvaret? Barnet eller den voksne? For at beskjeden blir fulgt og ikke minst at barnets atferd ikke medfører dårlig stemning, slitne voksne (ansatte eller mor og far) og mye unødvendig bruk av kjeftestemmen. Ja, hvem har ansvaret!

Les mer >>

Timeout – slutt med det!

Jesper Juul har klare meninger om bruken av timeout i barnehagene og hjemmene.Kanskje kan vi i SFO også få noen tanker i forhold til vår praksis?

Les mer >>

Serviceforeldrene

Har dagens foreldre tippet helt over når det gjelder å sette sine barn i sentrum? Jesper Juul slipper denne gangen til en av sine lesere, "Stresset supermamma".

Les mer >>

Er du nysgjerrig nok?

SFO eller AKS er minst to arenaer. Et sted å være men også et sted å lære. Derfor er du så viktig!

Les mer >>

Jeg kan!

Her får du en trinnvis gjennomgang av Jeg kan! metoden. I Jeg kan! metoden jobber man løsningsfokusert med barns utfordringer.

Les mer >>

Elefanter for fred

Her får du små drypp du kan bruke i samtaler rundt bordene i basene. Det er alltid gledelig for barn å få være sammen med voksne som deg. Du kan fortelle om små, rare ting og ved middagsbordet kommer barnet med din historie fra perlebordet og foreldrene tenker; i SFO skjer det jammen mer enn innkryssing og fôring. Tekstene er også skrevet slik at barn selv kan lese dem, det er fint at SFO bidrar til å stimulere til mer lesing.

Les mer >>

Gudmundur på tur 2

Her får du små drypp du kan bruke i samtaler rundt bordene i basene. Det er alltid gledelig for barn å få være sammen med voksne som deg. Du kan fortelle om små, rare ting og ved middagsbordet kommer barnet med din historie fra perlebordet og foreldrene tenker; i SFO skjer det jammen mer enn innkryssing og fôring. Tekstene er også skrevet slik at barn selv kan lese dem, det er fint at SFO bidrar til å stimulere til mer lesing.

Les mer >>

Å intervjue barn

Hvordan snakker vi med barn på en anerkjennende måte? Brit Eide gir oss en innføring i temaet.

Les mer >>