SFO/AKS bør få stadig mer oppmerksomhet. Sakte men sikkert blir det klart for beslutningstakere innenfor skole og oppvekst lokalt og i de fleste departementene og stortingspolitikere sentralt – at SFO er en nøkkel når læringsmiljøet skal utvikles.

Skal vi bli verdens beste i alle skolefag, må vi skape et trygt, varmt og inkluderende liv for elever. Skal vi redusere mobbingen, holder det ikke å flytte barn rundt omkring. Og det aller viktigste arbeidet skjer i barnehage og småskole – med å bygge grunnmuren.
Men hva skal til? Og hvordan skal vi bidra til at ressursene styres dit de gir best effekt. Det er fint å bruke 1 milliard på å reparere på ungdomsskolenivå. Men vi vil spare mye lidelse og få kraftig mye bedre effekt hvis vi setter inn energien tidligere i utdanningsløpet.

For SFO/AKS handler dette om to viktige forhold.

1. Vi må utvikle kvaliteten i arbeidet vårt, bl a gjennom enda mer målbevisst jobbing.

2. Vi må fortelle omgivelsene om nettopp kvaliteten i det vi gjør og hvorfor vi f eks gir leken stor plass og god tid.

Anne Jorun Frøseth, SFO-baseleder på Dalgård skole i Trondheim, har tatt dette siste på alvor. Hun tar sin strålende penn fatt og har greid å åpne spalter i Adresseavisen. Vi er stolte og glade over å gi deg tilgang til hennes innspill om lek og vennskap. Og takknemlige for at du finnes, Anne Jorun.                       ivar


VENNSKAP + LEK = SFO

I januar 2015 ble kvalitetsmeldingen «Gi meg en sjanse til å skinne»  presentert for ansatte i Trondheim kommune

Gi meg en sjanse til å skinne

Vi som jobber i skolefritidsordningen ønsker å utvikle en felles forståelse av kvalitet med oppmerksomhet på «hele barnet hele dagen». Å kunne leke er en kunst, og jo mer man leker desto bedre blir man til det.

I de siste årene er det blitt et stadig økende foreldrekrav om ulike tilbud og aktiviteter innenfor skolefritidstilbudet, og den gode frileken er i ferd med å miste sin viktige plass. Frilek er en arena for kreativitet og sosialt samspill under veiledning av kompetente voksne. Kunsten er å finne en god balanse mellom voksenstyrte aktiviteter og frilek. I skolefritidsordningen får man oppleve fellesskap og skape vennskap på tvers av alder og kjønn.

«Hvis én er syk, har jeg bestandig flere å leke med. Jeg har mange venner på SFO og har det artig og sånne ting», jente 8 år.

«Jeg har alltid noen å leke med hvis jeg kjeder meg, og det er alltid noe å finne på», jente 7 år.

«Det er bedre å være på SFO, hjemme sitter jeg bare på I-paden», gutt 8 år.

Frileken er en aktiv del av læringen. Det skapes gode relasjoner, og lek gir et tidlig innblikk i forhandlinger og kunnskap om hvordan demokratiet fungerer. Lekens kjennetegn er at den er frivillig, lystbetont og oftest en spontan aktivitet som barnet selv velger å delta i. God lek i trygge rammer er med på å gi barn en god selvfølelse, bekreftelse på seg selv som individ og ikke minst mestringsfølelse. Gjennom lek og samhandling med andre skaffer barn seg erfaringer, blir kreative og utvikler seg sosialt.

Som barneveiledere skal vi vise empati, skape varme, ha innlevelse og ha god kommunikasjon med barna. Det er i samhandling og i konflikter at ny forståelse og oppdagelser skjer i leken. Skolefritidsordningen er en god arena for vennskap, samhold og inkludering og er med på å forebygge mobbing.

I dagens samfunn blir barns mulighet til å styre egen fritid og egne valg begrenset. I det lange løp vil det kunne frata barnet muligheten til å utvikle evnen til å velge selv. Å være i en stram aktivitetsregi store deler av dagen, vil også bidra til at barns kreativitet styres i så stor grad at den svekkes. Barna presterer på områder som de voksne verdsetter og svarer på de voksnes krav og forventninger.

Vi ønsker oss en større voksentetthet i skolefritidsordningen, slik at vi kan videreutvikle det gode arbeidet som gjøres i Trondheim. Alle faggrupper må få kontinuerlig kompetanseheving gjennom etter- og videreutdanning. Vi må styrke den sanselige evnen, for barnet er opptatt av det nære og det lille, det uryddige. Det som lokker til oppdagelse og nysgjerrighet.

Anne Jorun Frøseth
Baseleder Dalgård SFO
og styremedlem i Utdanningsforbundet Trondheim

«Biologisk» mysterium rammer hardt

Du ser en krysseliste og tenker – «stemmer den, har jeg kontroll på alle som skal være her?» En helt hverdagslig situasjon. Men bak krysselisten skjuler det seg et stort mysterium. Dette mysteriet åpner for at SFO må ta et oppdrag, et kjempeoppdrag faktisk.

Les mer >>

Skedsmo kommune viser vei

Da seksåringene for første gang stakk snuten innenfor skoleporten rundt 1990 var Skedsmo kommune en foregangskommune. Derfor er det ikke helt overraskende at kommunen igjen viser vei, nå med en egen strategiplan for SFO.

Les mer >>

SFO mot 2020 - Læring i SFO

Jeg har jobbet i og med SFO i snart 30 år. Det har satt sine spor – jeg er strålende fornøyd med livet nær krysselisten og perlebrettene. Men noen ganger leser og hører jeg saker som får meg til å hoppe i været og noen ganger brøle i frustrasjon.

Les mer >>

Å spille skuespill for barna

Her finner du to enkle skuespill de voksne kan spille for barna. I disse er det humor som gjelder!

Les mer >>

Heim på SFO

På Evanger SFO i Voss har alle på mellomtrinnet plass på SFO i et langfriminutt i uken. Rett og slett fordi det bidrar til bedre miljø på skolen og fordi de har en rå SFO-leder som vet hvor viktig trivsel er for læring og utvikling.

Les mer >>

Flyt i første

Høstens erfaringer med mottak av 1. klassinger er samlet. Flyt i førsteklassingens liv er viktig for å få en god start på skoleløpet.

Les mer >>

Rapport fra en øde øy

En helt strålende SFO i en av kommunene i Norge som jobber målbevisst med utvikling og kvalitet i SFO-tilbudet har fått diagnosen; lost and gone forever…

Les mer >>

Voksenstyrte barn i SFO/Aktivitetsskolen

– Barn må få tid til å være barn, slår HiO-lektor Knut Løndal fast. Han frykter at større kontroll av barna i SFO/Aktivitetsskolen vil gå ut over viktig leketid.

Les mer >>

- Barn trenger å få leke i fred!

Nettverket! for SFO jobber med media i alle kanaler og forsøker å løfte fram tema som er viktige for barns trivsel og utvikling – hele tiden med SFO/AKS som utgangspunkt. Skal vi lykkes med kvalitetsarbeidet vårt, må vi ha mor og far med på laget.

Les mer >>