SFO/AKS bør få stadig mer oppmerksomhet. Sakte men sikkert blir det klart for beslutningstakere innenfor skole og oppvekst lokalt og i de fleste departementene og stortingspolitikere sentralt – at SFO er en nøkkel når læringsmiljøet skal utvikles.

Skal vi bli verdens beste i alle skolefag, må vi skape et trygt, varmt og inkluderende liv for elever. Skal vi redusere mobbingen, holder det ikke å flytte barn rundt omkring. Og det aller viktigste arbeidet skjer i barnehage og småskole – med å bygge grunnmuren.
Men hva skal til? Og hvordan skal vi bidra til at ressursene styres dit de gir best effekt. Det er fint å bruke 1 milliard på å reparere på ungdomsskolenivå. Men vi vil spare mye lidelse og få kraftig mye bedre effekt hvis vi setter inn energien tidligere i utdanningsløpet.

For SFO/AKS handler dette om to viktige forhold.

1. Vi må utvikle kvaliteten i arbeidet vårt, bl a gjennom enda mer målbevisst jobbing.

2. Vi må fortelle omgivelsene om nettopp kvaliteten i det vi gjør og hvorfor vi f eks gir leken stor plass og god tid.

Anne Jorun Frøseth, SFO-baseleder på Dalgård skole i Trondheim, har tatt dette siste på alvor. Hun tar sin strålende penn fatt og har greid å åpne spalter i Adresseavisen. Vi er stolte og glade over å gi deg tilgang til hennes innspill om lek og vennskap. Og takknemlige for at du finnes, Anne Jorun.                       ivar


VENNSKAP + LEK = SFO

I januar 2015 ble kvalitetsmeldingen «Gi meg en sjanse til å skinne»  presentert for ansatte i Trondheim kommune

Gi meg en sjanse til å skinne

Vi som jobber i skolefritidsordningen ønsker å utvikle en felles forståelse av kvalitet med oppmerksomhet på «hele barnet hele dagen». Å kunne leke er en kunst, og jo mer man leker desto bedre blir man til det.

I de siste årene er det blitt et stadig økende foreldrekrav om ulike tilbud og aktiviteter innenfor skolefritidstilbudet, og den gode frileken er i ferd med å miste sin viktige plass. Frilek er en arena for kreativitet og sosialt samspill under veiledning av kompetente voksne. Kunsten er å finne en god balanse mellom voksenstyrte aktiviteter og frilek. I skolefritidsordningen får man oppleve fellesskap og skape vennskap på tvers av alder og kjønn.

«Hvis én er syk, har jeg bestandig flere å leke med. Jeg har mange venner på SFO og har det artig og sånne ting», jente 8 år.

«Jeg har alltid noen å leke med hvis jeg kjeder meg, og det er alltid noe å finne på», jente 7 år.

«Det er bedre å være på SFO, hjemme sitter jeg bare på I-paden», gutt 8 år.

Frileken er en aktiv del av læringen. Det skapes gode relasjoner, og lek gir et tidlig innblikk i forhandlinger og kunnskap om hvordan demokratiet fungerer. Lekens kjennetegn er at den er frivillig, lystbetont og oftest en spontan aktivitet som barnet selv velger å delta i. God lek i trygge rammer er med på å gi barn en god selvfølelse, bekreftelse på seg selv som individ og ikke minst mestringsfølelse. Gjennom lek og samhandling med andre skaffer barn seg erfaringer, blir kreative og utvikler seg sosialt.

Som barneveiledere skal vi vise empati, skape varme, ha innlevelse og ha god kommunikasjon med barna. Det er i samhandling og i konflikter at ny forståelse og oppdagelser skjer i leken. Skolefritidsordningen er en god arena for vennskap, samhold og inkludering og er med på å forebygge mobbing.

I dagens samfunn blir barns mulighet til å styre egen fritid og egne valg begrenset. I det lange løp vil det kunne frata barnet muligheten til å utvikle evnen til å velge selv. Å være i en stram aktivitetsregi store deler av dagen, vil også bidra til at barns kreativitet styres i så stor grad at den svekkes. Barna presterer på områder som de voksne verdsetter og svarer på de voksnes krav og forventninger.

Vi ønsker oss en større voksentetthet i skolefritidsordningen, slik at vi kan videreutvikle det gode arbeidet som gjøres i Trondheim. Alle faggrupper må få kontinuerlig kompetanseheving gjennom etter- og videreutdanning. Vi må styrke den sanselige evnen, for barnet er opptatt av det nære og det lille, det uryddige. Det som lokker til oppdagelse og nysgjerrighet.

Anne Jorun Frøseth
Baseleder Dalgård SFO
og styremedlem i Utdanningsforbundet Trondheim

Lek ved bordet

Bordene på SFO fungerer som viktige møteplasser for tegning, forming, spill og måltider. Utvider dere bordkulturen med ideer som inviterer til å skape kan det bli et inspirerende tilskudd til et rikt lekemiljø.

Les mer >>

Gutt med trøbbel

Han var kommet litt skeivt ut på skolen. Ja, egentlig var det litt krise. Hva kunne gjøres?

Les mer >>

Unna vei, her kommer jeg!

Barn med færre risikoerfaringer vil være mindre rustet til å oppfatte graden av fare de faktisk står ovenfor. Kan vi i SFO lære noe av forskning knyttet til risikoleken i barnehagen.

Les mer >>

Barn som ikke leker

Barn som ikke leker er voksnes ansvar. Hvorfor har en del barn vansker med å komme med i leken? Hvorfor tar noen barn aldri initiativ til lek med andre? Den svenske organisasjonen Lekfrämjandet har i tre år jobbet med et prosjekt kalt BASIL – Barn som inte leker.

Les mer >>

Ut og lek

Det ser ut som vi blir kvitt leksetilbudet! Det rykker i de fleste kommuner oppover til høyere trinn der behovet er større. Dermed blir det litt mer tid til leken. Helt fantastisk.

Les mer >>

Ord på veggen

Med enkle midler kan vi bidra til leselyst og nysgjerrighet blant barn. Den viktigste formen for lesestimulering i SFO er uten tvil voksne som leser høyt for barn. Men vi kan jo gå videre og skape variasjoner.

Les mer >>

Med hjertet i resepsjonen

Når du kommer inn gangen på Blomhaug SFO i Gjøvik er det lett å se at relasjonsbygging er noe som preger denne SFO.

Les mer >>

Kontainerlek uten fasit

I vinter var de ansatte på Kirkevoll skole SFO i Bergen på «Lekelystkurs» med Trude Brendeland, også kjent som Fantasifantasten. Her ble de introdusert for prosjektet «Scrapestore Playpod», et konsept brukt i skolegårder i England.

Les mer >>

Snill gutt sover hele natten

Vi elsker barn – både egne og de vi møter i jobbsammenheng. Vi brenner for at barna skal få et godt liv og utvikle seg til harmoniske individer med mye lykke-kompetanse. Men; hvordan er det vi snakker om barn..?

Les mer >>