Våren har kommet og det er klart for turer i skog og mark. På tur med barna kan det være nyttig med litt bakgrunnskunnskap om ting som skjer i naturen om våren.

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer av Nettverket! for SFO.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Noen tips for skogturer med barn

Det å bruke naturen er god SFO-praksis. Både store og små blir litt ekstra glade når de får litt plass til å røre seg. Her er noen gode tips for turen.

Les mer >>

Dette er utebasen vår i SFO

Vi på Skeie SFO startet med utebase høsten 2016. Det har vært en stor suksess, og her deler vi vår suksesshistorie med resten av SFO-Norge.

Les mer >>

Fugler i nærmiljøet om høsten og vinteren

Her får du et forslag til en konkret aktivitet eller prosjekt på SFO med fokus på fugler i nærmiljøet. Aktiviteten handler om å bli kjent med fugler og hjelpe fuglene gjennom vinteren samt forståelse for naturen generelt.

Les mer >>

Enkel og god bålmat

Å samles rundt bålet med god mat er motivasjon for ukas tur

Les mer >>

Naturen- «barnas eget lekeland»

Himmelen er skarp blå, og sola varmer opp den fuktige bakken. Landskapet fylles opp med morgendis som solen leker med. Disse årstidsovergangen er vakre, og vi kan kjenne den på kroppen. Rett og slett en fantastisk vårdag!

Les mer >>

Lag en egen kjøkkenhage

Lyst å lage en egen kjøkkenhage i SFO? Vi forteller deg hvordan det kan gjøres.

Les mer >>

Lær å spikke en knagg

I en serie på tre artikler skal spikke-ekspert Eivind Falk lære oss om kunsten å spikke sammen med barn

Les mer >>

Dyrk grønnsaker

Å dyrke grønnsaker i SFO er en morsom og lærerik aktivitet. Vi forteller deg hvordan du kan gå fram.

Les mer >>

Bruk panna

Vinteren slipper taket og vi trekker enda oftere ut av fjertfylte innebaser. Da gjelder det å bruke hue – eller panna, som anbefalingen er i denne artikkelen. Og det dreier seg ikke om å smelle panna i veggen i ren frustrasjon over et eller annet…

Les mer >>