SFO I DANMARK – annerledes SFO?
Under et kurs for stolte barneveiledere i Hamar i 2010 møtte jeg ei spennende jente som også hadde erfaring fra å jobbe i SFO i Danmark.
Les mer >>Derfor er miljøterapeuter og miljøteam så viktige i SFO og AKS
I hverdagen møter vi på alle typer barn. Som fritidsarena må vi ivareta alle.
Les mer >>Lysglimtjeger 007 i SFO
Det å være integrert i et barnefelleskap gjør at man lærer hvordan man regulerer adferden sin. Lysglimtjeger 007 med rett til vennskap og lek tar jobben.
Les mer >>Frilek i pult-universet
SFO er jevnlig blitt utsatt for kritikk og bebreidelser for å være «innholdsløs» og kjedelig. Dette kan skape et press som gir en base-hverdag med mer voksenstyrte aktiviteter og organisering av barna. Men fremmer dette barns utvikling?
Les mer >>Frokost og disko på morgenen
Under konferansen Kvalitet i SFO 2020 besøkte vi to morgenåpninger. Haukås SFO og Alvimhaugen SFO er på sitt beste allerede når ungene kommer på morgenen. Bli med på besøk.
Les mer >>Rekorduke på Risør SFO: En uke full av mestring og moro!
Hos Risør SFO har «Rekorduke» blitt en høyt elsket tradisjon som barna ser frem til hvert år!
Les mer >>Hva er læring i SFO?
SFO gir barn mulighet til å utforske, lære og utvikle seg. Rammeplan for SFO gir retningslinjer for hvordan SFO skal arbeide med å fremme barns trivsel, læring og utvikling på en helhetlig måte. I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvordan SFO, gjennom føringene i nasjonal rammeplan, jobber for å skape et inkluderende, stimulerende og utviklende miljø for barna.
Les mer >>De syv intelligenser
På starten av 80-tallet lanserte Harvard-forskeren sin teori omkring multiintelligens. Gardner er hjerneforsker og gjennomførte sammen med flere kollegaer forskning omkring separate intelligenser i den menneskelige hjerne.
Les mer >>Lekne voksne – hva er det?
Det er avgjørende for barn hvordan du velger å forholde deg til leken. De første ti årene av barnets liv skjer det meste av erfaringsinnsamlingen gjennom leken.
Les mer >>





