Les også
Pisk og gulrot fungerer (ofte) dårlig
I dagens arbeid bør motivasjonen for arbeidet være styrt av indre motivasjon
Læring i SFO – 2
En rekke kommuner har endret eller presisert mål knyttet til innhold og kvalitet i SFO. Det er helt strålende. Et tydeligere SFO-tilbud bør gi økt motivasjon både hos ansatte og barn. Men hva med det usynlige gjerdet rundt?
Les mer >>Lek, læring og ikke-pedagogikk for alle – nasjonal evaluering av SFO
Denne nasjonale evalueringen av skolefritidsordningen (SFO) er gjennomført i perioden september 2017 til november 2018. I evalueringen gis en vurdering av ulike mål på kvalitet på SFO, som organisering, kompetanse, innhold og brukertilfredshet.
Les mer >>Kompetanseheving ved Jåtten SFO
Høsten 2018 ble den nasjonale evalueringen av SFO fremlagt: Lek, læring og ikke pedagogikk for alle. Det var 3 ting som skilte seg tydelig ut i evalueringen: 1) pris 2) innhold og organisering (kvalitet) 3) kompetanse. I denne sammenhengen er det punkt 3, kompetanse i SFO, vi skal se nærmere på.
Les mer >>Samhandlingskompetanse
Ved Jåtten skole i Stavanger snakker SFO-leder Mona Gjøse Skaaren om hvor viktig det er å ha et bevisst forhold til sambruk mellom undervisning og fritid. Hun kan også fortelle om et sykefravær på under 3 % og en lav turnover de siste fem årene.
Les mer >>Miljøterapeut i SFO
Utviklingsarbeide i SFO kan også være å tenke sammensetning av personalgruppen. På Gullhaug SFO i Bærum har de ansatt en miljøterapeut.
Les mer >>TEMA: Kapasitetsbygging i SFO - Del 3: Møter og møtekultur
Når den nåværende rektoren vår startet for ca 9 år siden ble det gjort en god opprydding i møtestruktur og møtekultur.
Les mer >>Organisering i team og aldersblanding ved Vikåsen SFO
Ansatte uttrykte at det var “mye å tenke på”. Da startet arbeidet med å se på muligheten for å organisere de ansatte på SFO i team. Ideen kom etter gode erfaringer med et tiltaksteam. Avdelingsleder med ansvar for SFO Wenche Husby ønsket at ny organisering skulle føre til bedre bruk av ressursene og gi barna enda bedre SFO.
Les mer >>Del 4 Betydningen av styrket skoleledelse i SFO
I 2009 ble styrket skoleledelse innført i Stavanger kommune, og det betyr at avdelingsleder SFO skal være en del av skolens ledelse. Dette forstås og praktiseres dessverre ulikt i mange virksomheter. På Jåtten har innføring av styrket skoleledelse hatt stor betydning for SFO-basert utviklingsarbeid.
Les mer >>Nominer din kandidat til Årets Barneveileder 2025
Har du en kollega som skiller seg ut som en rollemodell for både barn og voksne? En som med sin tilstedeværelse, samarbeidsevne og hjertevarme gjør en forskjell hver dag? Nå har du muligheten til å gi vedkommende den anerkjennelsen de fortjener! For 9. gang skal vi kåre Årets Barneveileder, og vi trenger din hjelp til å finne årets verdige vinner.
Les mer >>



