Forleden ble jeg spurt, hva er du spesielt god til, som pedagog? Mitt korte svar er å bygge relasjoner til barn. Det lange svar kommer her.

Dårlige relasjoner mellom barna

Jeg husker en jente jeg kjente, hun het Nora. For Nora var dagene i SFO ofte ikke lett å komme godt gjennom. Hun hadde ikke mange gode relasjoner. Hun ville leke med de andre barna, men de trakk seg unna på grunn av hennes temperament, sinne og destruktive oppførsel.

Jeg var pedagog på Nora’s fritidshjem her i Danmark-

Negativ relasjon også til pedagogen

Jeg ble frustrert, da jeg etter en stund oppdaget at jeg ubevisst begynte å trekke meg bort fra Nora. Mange foreldre var også negative på den ene eller annen måte. Når jeg gikk Nora i møte og jeg kunne se den overfladiske rasende pust, høre henne gråte eller nok en gang gikk mellom en slåsskamp, så hadde jeg forventet at akkurat dette skulle skje. Jeg tok meg selv i å vente på at hun reagerte negativt for det gjorde Nora jo alltid, for sånn er jo Nora.

Å bryte en negativ sirkel

Jeg hadde innsett at dette var blitt min og Nora’s virkelighet. Jeg bestemte meg for at vår relasjon skulle endres. Det var jeg, som var pedagogen, det var jeg som var den profesjonelle, det var jeg, som hadde ansvaret for å skape en god relasjon.

Derfor begynte jeg aktivt og bevisst å være positiv i hvert møte jeg hadde med Nora. Hver gang hun gjorde noe, som ikke var negativt om det så bare var at hun gikk forbi meg så anerkjente jeg henne positivt. En bemerkning om at det var fint at hun var her, klapp på skulderen eller et smil. Til å begynne med virket det kunstig og unaturlig fordi jeg skulle være så bevisst om mine handlinger. Gradvis ble den positive relasjonen den naturlige.

Gradvis ble den positive relasjonen den naturlige

Marianne Gaardsdal
SFO-leder Viborg

 

Nora havnet fortsatt i konflikter og ble sint. Det var fortsatt mange utfordringer for Nora og mange situasjoner på fritids hun ikke helt visste hvordan hun skulle beherske. Men når hun lå på gulvet og skrek i fortvilelse så opplevde hun noe nytt. Nora møtte en voksen, som lyttet og ville finne en løsning sammen med henne.

Når relasjonen er blitt god

Jeg husker, at jeg passerte Nora i gangen, hun var tydelig misfornøyd. Jeg spurte hva som var galt og hun sendte en masse skjellsord i min retning. Jeg bad henne stoppe og fortelle hva som var galt, når hun var klar, så ville jeg lytte. Hun kastet seg ned skrikende og gråtende. Jeg satte meg ned på gulvet ved hende og satt ved henne en liten stund. Jeg spurte så om hun ikke ville forklare mig hva som hadde skjedd og hvorfor hun lei seg?

Hun hadde ikke vært den første til å nå dukkekroken, det var hun lei seg for og hun visste at hun ikke fikk være med i leken med de jentene som nå var der. Jeg anerkjente hennes fortvilelse og forstod at hun var skuffet over ikke ha kommet først. Jeg spurte hvorfor hun visste hun fikk være med i leken? Det visste hun bare!

Vi snakkede frem og tilbake. Jeg spurte om hun ville at jeg kunne hjelpe henne til å få være med i leken. Nora stoppet å gråte og lyttet til meg. Hun visste at det ville hun gjerne, hun stolte på meg, det hadde jeg flere gange bevisst for henne, at hun kunne.

Vi gikk til dukkekroken og jeg spurte for Nora om hun kunne være med. Der var en jente i 3 klasse med i leken, som sa: “Det kan du få, du må bare ikke bli sur, hvis du ikke får bestemme hele tiden”. Nora aksepterte betingelsen og hun fikk være med i leken og de lekte så godt sammen.

Før jeg begynte å jobbe med vår relasjon ville Nora have grått videre for hun ville ikke stolt på meg. Hun ville ikke fått vært med i leken. Hun kunne ha oppsøkt jentene i dukkekroken, ertet de og dermed ødelagt leken i noe som egentlig var et forsøk på å få være med.

Det jeg er spesielt god til

Jeg opplevde et barn med en dårlig relasjon til meg og andre barn. Hun ønsket å få leke med de andre barna. Ved at jeg la inn en målrettet innsats hjalp jeg Nora med hennes relasjoner til de hun møtte på SFO. Vi fant sammen verktøy slik at hun kunne komme videre og gi slipp på sinnet raskere. Aller viktigst beviste jeg overfor henne at hun alltid kunne stole på meg og at jeg alltid ville henne det beste.

Jeg tenker ofte tilbake på Nora. Min opplevelse med Nora er et eksempel på hva det er jeg er spesielt god til, som pedagog.

 

Les også

Velkommen hit, lille venn

Det er sesong for nye barn som slett ikke er nye. I august tar vi i mot karrierestarterne. Mange av dem skal nyte fire minnerike år i SFO – hvilket liv det blir!

Les mer >>

Skal vi dele huske?

Margareta gir gjennom denne artikkelen innspill til SFO og barnehagens relasjonsarbeid. Et viktig spørsmål er hvordan man som voksen tolker barns perspektiv.

Les mer >>

Makt over barn

I løpet av de siste årene har jeg gjort en oppdagelse jeg undrer meg over. Et tema som for meg er naturlig å tenke på og reflektere rundt i arbeidet med barn, kan oppleves både vanskelig og fjernt for andre i samme profesjon å snakke om. Temaet er makt.

Les mer >>

TPO i SFO

En ny forskningsrapport antyder at skolesvake elever sliter mer enn før i skolen. Angår rapporten SFO? Absolutt!

Les mer >>

SFO forebygger mobbing - Dette gjør vi!

SFO/AKS driver en storstilt, daglig kampanje for å forebygge mobbing. Nå er det på tide at dette blir synliggjort! På den måten kan vi både oppnå anerkjennelse for innsatsen og ikke minst; utvikle videre denne strålende areaen for vennskap, samhold og inkludering.

Les mer >>

ÅRETS BARNEVEILEDER 2019

Det kom inn over 100 innspill til hvem som kunne fortjene å bli kåret til Årets barneveileder. Årets vinner kommer fra Sandnes.

Les mer >>

Hvordan går det med deg?

Vi har en større plass i barns liv enn vi ofte forestiller oss. Det gjør det ekstra viktig å være våken og bevisst. SFO er noe langt mer enn et avansert kjølelager for barn.

Les mer >>

Sur - Følelsesskolen del 7

Å være sur er kanskje mer en tilstand enn følelse, men det er allikevel verdt å se nærmere på hvordan vi kan møte denne tilstanden.

Les mer >>

Hun fortjente applaus - men...

Til stede eller tilgjengelig eller helst begge deler. Barn forteller; når voksne snakker sammen er det vanskelig å få kontakt. Kanskje en idé å drøfte tilgjenglighet på personalmøtet?

Les mer >>