Podkasten Tidligvakt med Sondre og Trond fikk besøk av Terje Wiik i Nettverket! for SFO for å snakke om skolestart.

I denne podkasten snakker Sondre, Trond og Terje om at en god overgang  inkluderer SFO/AKS. 

Sammen kommer de frem til gode eksempler som virker og et par eksempler på hva som ikke virker.

Fadderordninger, VIP-kvelder og det å skape gode forventninger i barnehagen er noe av det du kan høre om.

Her kan du høre denne episoden:

Barnehageslutt og skolestart

Hør flere episoder 

Nettverket! for SFO anbefaler deg i SFO/AKS å lytte til flere episoder av Tidligvakt med Sondre og Trond. Podkasten er laget for barnehagene. Men mange av temaene er perfekt for deg som skal jobbe med å integrere ny nasjonal rammeplan i SFO/AKS også. Her er fem eksempler:

Vennskapets mange nyanser

Sondre har holdt foredrag om vennskap på barnehagedagen og fikk mengder av spørsmål og kommentarer underveis. I denne episoden diskuterer Sondre og Trond et utvalg av spørsmålene. De holder fast ved at det å skille venner bør stå aller nederst på listen over mulige løsninger på utfordringer i barnegruppen.

Gode venner skal aldri skilles

Sondre og Trond snakker om vennskap i anledning barnehagedagen. Sondre er opptatt av en pedagogisk praksis han synes lite om: Nemlig at man deler venner ved matbordet eller gjennom planlagte lekegrupper. Hvordan kan det å være venner bli et problem for oss voksne? Det er ikke et problem at en treåring sitter og venter på en venn på morgenen, det er en gave!

Barndommens egenverdi

Sondre og Trond går i barndommen og er dypt bekymret for at den er truet. De forsøker i denne episoden å definere barndommen og få tak i hva det innebærer at barndommen og leken har en egenverdi. Dette er del en av tre episoder om barndommen.

Leken og barndommen er truet

Sondre og Trond går løs på del 2 om BARNDOM og slår fast at både barndommen og leken er truet av både politikere og fagfolk som ikke forstår leken. De kan alt for lite om den, og de har ingen forståelse for rettighetsperspektivet. Barn har rett til en god barndom med tid og rom for mye spennende lek. Når vi innfører læringsmål, så truer vi leken.

Tidlig innsats truer barndommen

Sondre og Trond snakker videre om barndommen og leken, og de kommer frem til at tidlig innsats er i ferd med å bli den nye normalen. For mye og for tidlig er kanskje det som truer barndommen sterkest. Hva med å snu på begrepet lekbasert læring, og heller si at læring skal gi næring til leken? For det er ikke lek alt som gir læring.

Hør alle episodene her

Sondre og Trond er to førskolelærere av den gamle skolen. Sondre, som mange kanskje kjenner fra NRK-serien Verdens beste pappa, jobber fortsatt i barnehage. Trond jobber med kurs, konferanser og utgivelse av fagbøker på barnehagefeltet. De liker å møtes over en kopp kaffe før tidligvakt for å diskutere barnehagefag, praksis og barneoppdragelse. De er ikke redde for å konkludere, og alt de sier står for deres egen regning. Musikk og jingles: Alf Helge Johansen. Foto: Marte Gjerde. Støttende hånd på skulder: Albert Åberg.

Flere artikler innen Fra barnehage til skole/SFO

SFO-ansatte i barnehagen?

De første dagene på skolen tilbringes gjerne i SFO. Det åpner for en sømløs og trygg overgang fra barnehage til skole. Forutsetningen at SFO-ansatte forstår hva slags erfaringer barnet har med seg i «sekken».

Les mer >>

Vennskap er viktigst

Dannelsen av et sosialt felleskap med andre barn og voksne står sentralt i den nye rammeplanen for SFO, og hvert enkelt barn skal få en opplevelse av å høre til. Slik sørger vi for at det er trygt og godt å være på SFO.

Les mer >>

Knip barn på fersken

Vi vet alle at det er avgjørende å være der når det skjer. Kommer vi for sent inn i situasjoner der f eks barn har en konflikt gående, blir det vanskelig å finne gode løsninger.

Les mer >>

Velkommen hit, lille venn - 2

Har du lagt merke til at 1.klassingene blir mindre hvert eneste år? Jeg tenker av og til; hvor skal dette ende? Blir det teskje-kjerringer og -gubber av alle sammen? Selvsagt er dette et optisk bedrag.

Les mer >>

Den (vanskelige) gode overgangen fra barnehage til skole og SFO

Samarbeidet mellom skole, SFO og psykologtjenesten i kommunen gir førsteklassingene ved Østre Halsen skole i Larvik gode forutsetninger for en trygg og forutsigbar skolestart.

Les mer >>

Trygg og inkluderende overgang fra barnehage SFO/AKS (brukerundersøkelse for Voksne for barn)

Voksne for Barn har fått støtte av UDIR til å utvikle verktøy til bruk i overgangen fra barnehage til SFO/AKS med fokus på relasjoner og vennskap. Les mer om dette her og vi håper du vil sette av noen minutter til å svare på en brukerundersøkelse. Slik kan du bidra til at dette verktøyet/materiellet blir så bra og virkningsfullt som mulig.

Les mer >>

God SFO-start for barn med ekstra behov for tilrettelegging

En god overgang fra barnehage til skole og SFO er avgjørende for alle barn, men spesielt viktig for barn som har behov for ekstra tilrettelegging. På Tau SFO har vi utviklet rutiner som sikrer at overgangen blir så smidig og trygg som mulig for disse barna. Jeg vil gjerne dele våre erfaringer i håp om å inspirere andre til å styrke sitt arbeid på dette området.

Les mer >>

Forberedelser til høsten

Å møte SFO for første gang kan være noe annet enn å få opplest vedtektene og minne foreldre på at de skal holde orden på tøyet til den håpefulle. Iallefall er det mer fargerikt på Voldsdalen SFO.

Les mer >>

Dette klarer jeg selv

- Det er en stor overgang å gå fra barnehage til skole og vi ønsker å være med på å gi barna mestringsfølelse. Smestad AKS i Oslo har obligatorisk kurs med sertifisering og diplom etter endt kurset!

Les mer >>