Å fortsatt kunne jobbe i SFO er en glede, forsikrer han. - Jeg er for leken og nysgjerrig til å bare sitte hjemme med avisa og kaffekoppen. Jeg er ikke pensjonist, men livsglad og opptatt av det som fyller hjertet mitt.

I 1992 startet Per Heine Moe å jobbe i SFO. Etter 30 år er SFO blitt en viktig del av livet hans. Per Heine Mo har i en årrekke vært SFO-leder ved Tjodalyng SFO i Larvik. Han som var utdannet kokk og senere murer skiftet beite, rett og slett fordi han oppdaget hvilke muligheter SFO gav han til utvikling, motivasjon og møte med mennesker. Små og store.

I fjor skulle han starte en ny tilværelse, tre inn i pensjonistenes rekker. Han kjente tidlig at det var for tidlig. Han ønsket i stedet gjøre mer av det som gav han energi og mening. Være mer sammen med barna. I rollen som SFO-leder var det selvsagt mye administrasjon, men jevnlig ryddet han tid for å være sammen med barna. Nå var muligheten der. SFO-lederen tilbydde seg som barneveileder. Ny fungerende SFO-leder Birgitte Holt som selv hadde «rykket opp» fra rollen som barneveileder applauderte og sa ja takk.

- Jeg hadde blitt for glad i både liten og stor og den ordningen jeg hadde vært med å bygge opp. Det var vanskelig å gi slipp på kollegaer, et arbeidsmiljø som betyr mye. Jeg ønsket å være en støtte for Birgitte som tok over som leder. Ikke noe «syvende far i huset» men har et genuint ønske om at hun skal trives og lykkes i jobben. Hun han min fulle tillit og vi samarbeider fint.

 

Men jeg blir nysgjerrig. Er det ikke litt rart at du «bare» er ansatt? Hva sier kollegaer og barna?

- Jo det var litt rart i starten, men det handlet om at jeg ikke klarte å «slippe» taket. Litt av grunnen var jo at de andre «glemte seg» og henvendte seg til meg. Ungene håper jeg gleder seg over at de får mer av Per Heine. For nå har jeg tid og nyter hvert sekund. Ja, jeg koser meg med å være sammen med barna, lage mat, gå på turer og være med på alle aktiviteter. Å la barn få være barn den tiden de er hos oss er viktig for meg.

Å la barn få være barn den tiden de er hos oss er viktig for meg.

Per Heine Moe
 

Hvordan vil du beskrive deg selv som barneveileder?

- Jeg er god på å se helheten og være til stede både fysisk og mentalt. Legge vekt på de små tingene som kan bety mye i en hektisk hverdag. Når det begynner å krible litt i urolige kropper som beveger seg opp på bordene og under sofaen så slår jeg til. Hvem vil være med ut å spille fotball? Hvem har lyst til å leke gjemsel i gymsalen? Det å lese situasjoner og ta ansvar for å finne løsninger som ikke handler om kjeft og korreksjon er en av mins styrker. Jeg ønsker å kunne være en rollemodell for de andre barneveilederne. Dele gleden over å mestre og lykkes i denne jobben skaper stolthet og motivasjon.

Du snakker om Tjodalyng SFO som en lidenskap du er stolt over. Hva handler det om?

- Det handler mest om menneskene. Om et stabilt personale hvor VI er viktigere enn Jeg. Det handler om fornøyde besteforeldre som før hentet barna sine og nå henter gode barnebarn som ikke vil hjem. At vi har hatt egne lokaler, ikke bare det. Vi har jo hatt et eget hus ved siden av skolen som er fritids. «Huset vårt» har skapt tilhørighet. Barna endrer seg når de legger fra seg skolesekken, senker skuldrene og rusler bort på SFO. For ungene er Per Heine SFO og SFO er Per Heine. «Du må ha mye penger som har eget hus for oss på SFO Per Heine» sa et av barna en gang. 

- En x-faktor ved Tjodalyng er nærhet til naturen. «Trollskogen» kaller barna uterommet vårt. I tillegg til alt vi gjør sammen i skogen er det bare 15 minutter rolig gange før vi er vi på stranda eller idrettsplassen. Gjennom mange år har vi bygd et tett og gjensidig samarbeid med Tjølling IFO. Vårt nærmiljø er viktig for kvaliteten på SFO men vi er også et viktig nærmiljøsenter i oss selv.

Du må ha mye penger som har eget hus for oss på SFO Per Heine

Du bor i samme område som du jobber. Fordel eller ulempe?

- Jeg elsker det! Uansett hvor jeg går er det noen som hilser og heier på meg. På morgenåpning kan jeg møte barn som forteller at de møtte meg på butikken i går. «Der er Per Heine» kan jeg høre overalt hvor jeg ferdes. Det gir meg energi og eierskap. En naturlig konsekvens av å ha jobbet i SFO så lenge er at de som en gang var barn nå er blitt voksen og kanskje foreldre til barn på SFO. «Du er ikke blitt en dag eldre enn da jeg gikk på SFO» sier noen av disse. Mange forteller om opplevelser de husker fra tiden på SFO. Da kjenner jeg på stolthet og en takknemlighet over hvilken jobb jeg har og har hatt disse årene.

Vi i Nettverket! for SFO tørker en tåre og kjenner på stoltheten på vegne av Per Heine og Tjodalyng SFO.

Tour de SFO besøkte Tjodalyng i 2018. 

Egne lokaler som inspirerte til lek møtte oss. 

 

Samtalemetodikk del 2: Lojalitetskonflikter og metabudskap

Barn merker fort hvis det finnes et underliggende budskap, selv når det ikke uttales

Les mer >>

Har du tillit?

Har du tillit – ikke til Erna eller Jonas – men hos barna du jobber med? Det er helt avgjørende for din arbeidsdag, at du skaper tillit og trygghet i forholdet til barnet. Her er noen knep.

Les mer >>

Knip barn på fersken!

Vi vet alle at det er avgjørende å være der når det skjer. Kommer vi for sent inn i situasjoner der f eks barn har en konflikt gående, blir det vanskelig å finne gode løsninger.

Les mer >>

Engstelig skolestart

Å hjelpe et bekymret og forsiktig barn kan være en hårfin balansegang mellom nødvendig støtte og over-beskyttelse.

Les mer >>

Mellom kjeft og kjærlighet - 2

Hva gjør man når voksne utvikler positive følelser for noen barn og negative for andre?

Les mer >>

Skal vi dele huske?

Margareta gir gjennom denne artikkelen innspill til SFO og barnehagens relasjonsarbeid. Et viktig spørsmål er hvordan man som voksen tolker barns perspektiv.

Les mer >>

Hvor stort skal et lysglimt være?

Det viktigste begrepet og verktøyet i opplæringsprosessen LØFT for barn i SFO er lysglimtjakt. Et helt strålende begrep som åpner for en tett og god samhandling med barn

Les mer >>

JA!-uke i Romolslia SFO

Her følger noen freske ideer fra en spretten TrøndelagsSFO som ikke er redd for å gå nye veier. Se også sak om denne SFOen i nyhetsbrevet nr 3/06 (september)

Les mer >>

Jeg kan!

Her får du en trinnvis gjennomgang av Jeg kan! metoden. I Jeg kan! metoden jobber man løsningsfokusert med barns utfordringer.

Les mer >>