– Et faglig, praksisnært og inspirerende pustehull for deg som jobber i SFO og AKS

Endelig er vi i gang! SFO/AKS – Livets treningsstudio er en splitter ny podkast for deg som jobber med barn i skolefritidsordningen og aktivitetsskolen. Her utforsker vi alt det viktige – og ofte oversette – arbeidet som skjer i hverdagen med barna.

I podkasten møter du Silje Bratlie, AKS-leder i Oslo, Ole Morten Hobberstad, SFO-leder i Hå kommune, og Terje Wiik, leder for Nettverket! for SFO.
Sammen løfter vi blikket og inviterer til faglige samtaler, refleksjoner og praktiske perspektiver – med hjertet i basene og beina godt plantet i hverdagen.

– Dette har jeg gledet meg enormt til, sier Terje Wiik.
– Vi er Nettverket! for SFO – med formål å samle klokskapen i fagfeltet og bidra til at den deles og utvikles. Og det er ingen tvil hos oss – løsningene som skal sikre alle barn en god barndom, lever i SFO/AKS-basene.

Silje og Ole Morten har begge gått med en podkastidé i magen i lang tid:

– For oss handler det om å snakke sammen på en måte som er nyttig for alle dere der ute – som hver dag står midt i SFO/AKS-hverdagen. Vi vil løfte fram både forskning og følelser, fag og erfaring – og hele tiden ha fokus på det som faktisk kan gjøres i praksis, sier de.

Første episode: Barndommens egenverdi

Her kan du høre podcasten men som innlogget kan du også se videoversjonen: 

SFOnett - Podcast

 I åpningsepisoden går vi rett til kjernen: Hva betyr det egentlig at barndommen har sin egenverdi? Hvordan merkes det i en hverdag full av klokkeslett, rutiner og aktiviteter?

Vi har med oss Svanaug Lunde fra Universitetet i Stavanger, som har viet mye av sitt faglige arbeid til å løfte frem barndommens egenverdi – også i utdanningen av skolefritidspedagoger.
Svanaug deler sine tanker om barnets beste, betydningen av et "positivt klima", og hvordan det høres og ser ut i en base der barndommens egenverdi får plass. Det er både konkret og inspirerende.

Positivt klima hvis du går til forskningen peker på god stemning

Svanaug Lunde
 

Vi har også spurt barn fra Allanengen SFO, Sørli SFO og Godlia AKS:

Hva betyr det å være barn? Hva er det beste med barndommen? Og hva tror du du vil huske når du blir voksen?

Deres stemmer – og refleksjonene til noen av de ansatte ved Sørli og Allanengen – minner oss på hvorfor dette temaet angår oss alle.

Episoden krydres med god praksis og hverdagsnære eksempler – fra oss selv og fra kollegaer rundt om i landet. Vi stiller spørsmål som:

  • Hvordan skaper vi eierskap til barndommens egenverdi i personalgruppa?
  • Hva kan du som leder gjøre for å løfte temaet?
  • Og: Hvordan kan en raus, fleksibel og situasjonsstyrt verktøykasse styrke barndommens egenverdi – både inne og ute?

Refleksjon i personalgruppa?

Sett dere sammen to og to, og del med hverandre:

Silje og John-Ludvig fra Sørli SFO mimrer om barndommens egenverdi i podcasten.

Bente og Ida fra Allanengen SFO lekte meste ute kan du høre i podcasten.

Hvilken lek husker du best fra din egen barndom?

Deretter reflekter sammen:

  1. Var det ute- eller innelek?
  2. Var leken du husket voksenstyrt eller selvvalgt?

Hvordan legger vi i vår base til rette for at barna får lignende opplevelser?
Hvordan bidrar dere som barneveiledere til at barndommens egenverdi får gode vekstbetingelser i hverdagen?

Barndommens egenverdi skal være et styrende prinsipp, ikke bare en pyntelig formulering.

Refleksjonsspørsmål til personalet (kilde UDIR)

  • Hva betyr det i vår SFO at barndommen har en egenverdi?
  • Hvordan tilrettelegger vi for at barna får leke – både selvvalgt og i organiserte former?
  • Hva gjør vi for at barna skal trives?
  • Hvordan balanserer vi lek, aktivitet og hvile?
  • På hvilken måte får barna påvirke sin egen hverdag hos oss?
  • Hvordan sikrer vi mestring og styrker opplevelsen av egenverd?

På UDIRs nettsider finner du flere støttemateriell og blant annet en god "filmsnutt om barns medvirkning. Vi anbefaler å ta en titt!

Ta gjerne med deg kollegaene dine inn i podkastverdenen – og bruk episodene som utgangspunkt for faglige samtaler, personalmøter eller refleksjonsøkter.
Velkommen til SFO/AKS – Livets treningsstudio – en podkast laget for deg som hver dag trener livet sammen med barna. 

Neste episoder (kommer i juni)

Episode 2:

"Foreldremøter som fenger – fra kjedelig plikt til nyttig møteplass"
To episoder om å engasjere foreldre og bygge godt samarbeid fra starten av.

Episode 2 -del 1: Ole Morten snakker med Pål Tanggård 

Hvordan lede involverende, kreative og skapende foreldremøter? Det er spørsmålet kursholder i møteledelse Pål Tanggaard vil forsøke å besvare når han dykker ned i tema sammen med Ole Morten.

Episode 2 - del 2: Ole Morten, Terje og Silje reflekterer over Pål sine innspill og kobler på egen og andres gode praksis,

Episode 3: 

"Førsteinntrykk varer – om kunsten å starte godt i SFO/AKS"

En episode om oppstart, relasjonsbygging og å skape trygghet fra dag én.

HVA SIER RAMMEPLANEN2.2 Barndommens egenverdi:
Barndommen har sin egenverdi, og SFO skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, ivareta barnas behov for omsorg og tilsyn, samtidig som det gis rik mulighet for meningsfull fritid og lek.
Barnets beste skal alltid være et grunnleggende hensyn. Barn har rett til å uttale seg om forhold som berører dem, og barnets synspunkter skal vektlegges i samsvar med alder og modenhet.
SFO skal bidra til barnas mestring og opplevelse av egenverd.

Eierskap til fritiden

Det snakkes om at barn er dårlige til å finne på noe å gjøre, at de lett kjeder seg hvis de ikke blir aktivisert. Foreldre trøkker på for at SFO og AKS skal fremstå som aktivitetsskoler – slik at barn skal gjøre noe læringsfremmende og nyttig i fritiden sin.

Les mer >>

La oss snakke med guttene og jentene

Som pedagog med mange år som SFO-leder bak meg er det må jeg innrømme hvor lite bevisste jeg har vært på hvilke valg og muligheter jeg har gitt barna.

Les mer >>

Følelsesskolen del 4 - Glad

Her fortsetter vår artikkelserie om hvordan du kan arbeide med følelser i barne-gruppen. Den fjerde delen fokuserer på en av de viktige grunnfølelsene – Glad

Les mer >>

Sjakk denne

Hva har barns strategier for samspill med kunstig intelligens og sjakk-programmer å gjøre..? Sjekk denne!

Les mer >>

Når barn tvinges til å si unnskyld?

Hvis vi skal oppfylle mandatet om «barnets beste», må vi tørre å diskutere fastlåste normer som preger praksis.

Les mer >>

Misforståelsen

Jeg vet ikke hvor utbredt denne misforståelsen er. Men det er helt sikkert viktig å få ryddet den av veien.

Les mer >>

Hva er du spesielt god på i SFO?

Forleden ble jeg spurt, hva er du spesielt god til, som pedagog? Mitt korte svar er å bygge relasjoner til barn. Det lange svar kommer her.

Les mer >>

Han roter det til

Hver dag må du ta et stort antall beslutninger. En andel av dem er knyttet til barn som utfordrer, som ikke hører etter, som kjører sitt eget løp og gjerne havner litt for ofte i konflikter med andre barn. Din suksess på jobben avhenger mye av hvordan du tenker i disse situasjonene.

Les mer >>

Farvel til lydighetskulturen

– Man kan alltids forme en verden for barna, altså for framtiden, uten å lytte til barna og uten å gå i dialog med dem. Historien har vist at det er fullt mulig. Men kostnadene kan bli betydelige, sier Erik Sigsgaard. Hans nye bok har tittelen Respekt for barns og unges NEI.

Les mer >>