6 åringene ankommer snart basene. Nå vil en vellykket oppstart handle mye om hvordan du møter barn og foreldre. Her er noen gode ord som kan kan hjelpe deg på veien. Lykke til!

Det er avklart; vi får nye 1. klassinger (eller 1. trinninger som det kanskje heter nå) til høsten. Noen SFOer får fire nye, andre tar imot over 100 pyttesmå pent brukte barnehagebarn som gleder seg til opprykk. Uansett; det er helt avgjørende at skolestarten blir bra!

Vi vet at det finnes mange praktiske løsninger knyttet til mottaket av de ”nye” barna i august.

Ja, egentlig starter jo prosessen tidlig på våren mange steder med informasjonsmøte for foreldre og kanskje åpen dag i SFO og litt besøk fra barnehagene.

I litt større SFOer er det mottaks-team, voksne som har mye erfaring – som tar hånd om de minste den første tiden. Det avtales kanskje en startdato og barn/foreldre gis en ”time” den dagen med oppfølging og velkommen-prosedyre. Alt dette er viktig, ja, til og med avgjørende for at alle barn skal føle tilhørighet på skolen inklusive SFO.

Men dette innspillet handler ikke om garderobeløsninger, fadder- og modderordninger og innkjøringsfaser. Nei, dette handler om den helt enkle setningen; - Hva kan du ’a? Som gjerne må omskrives til lokal og personlig språkdrakt. Med denne lille setningen gir du et viktig signal til det nye barnet du møter for første eller tredje gang 3. august eller deromkring.

Signalet betyr omtrent dette; Jeg vet at du ikke er ”ny” – at du faktisk har levd i omtrent seks år og har øvet deg hver dag på viktige ferdigheter. De fleste nettene har du fått fred til å sove og lagre kunnskapen og erfaringene du har gjort gjennom dagen. For noen uker siden hadde du din siste uke i barnehagen. Da var du størst og eldst, du hadde full oversikt over livet i barnehagen, du visste alt om lekene som fantes der og om hvilke voksne du kunne søke trøst hos. Jeg vet at du er et barn med massevis av erfaring og viktig innsikt. Jeg gleder meg til å oppdage noe av det du kan. Jeg skal være på utkikk. Og når jeg ser noe du gjør eller sier noe som viser at du har denne klokskapen jeg ser i øynene dine, skal jeg gi deg en tydelig tilbakemelding. Du skjønner det, lille venn – at i tillegg til å være din høye beskytter, vil jeg være en voksen som viser at jeg forventer mye av deg! Jeg vil være din støttespiller, din trener i livet her på skolen.

Setningen - Hva kan du ’a? kan gjerne følges opp i praksis med å invitere barn til å bidra med sine ideer til lek og aktivitet, sin fantasi som grunnlag for den lange historien vi lager sammen på gråpapiret vi henger opp på langveggen i basen og sin spretne kropp som viser 25 måter å gå på.

Barneveilederen i SFO viser barnet respekt og omtanke og ser behovet for å spørre barnet som kommer inn porten; - Hva kan du ’a?

 

Bli kjent-leker

De første ukene har vi aktiviteter hvor vi legger til rette for at barna blir trygge, kjent med hverandre og de voksne, bli sett, lære navn og ikke minst ha det gøy.

Les mer >>

Hei, hva heter du?

Nå i august skal vi ønske velkommen til tusenvis av nye førsteklassinger. De er spente, foresatte er spent og vi som jobber på SFO/AKS er spente. Dette prioriterer vi disse første ukene ved Skøyen AKS.

Les mer >>

Velkommen hit

I arbeidet med å samle gode eksempler i SFO-Norge, registrerer vi at det blir stadig mer tydelig hva god SFO-praksis er. Vi har ikke forsket systematisk på temaet, men er ganske sikre på at det ikke er tilfeldig at vi stadig oftere lar oss imponere.

Les mer >>

Velkommen til oss, mor og far!

August handler ikke bare om å ta imot nye 1.klassinger. Også foreldrene skal fases inn i SFO-livet!

Les mer >>

Mottak av førsteklassinger - og...

Mottak av nye 1. klassinger og ikke minst deres foreldre nærmer seg. Når vi hører rykter om en SFO eller AKS blir vi nysgjerrige. Når ryktene attpåtil kan dokumenteres blir det interessant for flere. Rundt Kjelsås Aktivitetsskole i Oslo svirret den positive bakpraten forrige høst. Vi ville gjerne vite hvorfor og ringte til AKS-leder Andre.

Les mer >>

Bilde på kurven

Garderoben i SFO er som å komme til en storby for mange av de nye 6-åringene i forhold til det de er vant med i barnehagen.

Les mer >>

Dette klarer jeg selv

Det er en stor overgang å gå fra barnehage til skole og vi ønsker å være med på å gi barna mestringsfølelse. Smestad AKS i Oslo har obligatorisk kurs med sertifisering og diplom etter endt kurset!

Les mer >>

SFO-ansatte i barnehagen?

De første dagene på skolen tilbringes gjerne i SFO. Det åpner for en sømløs og trygg overgang fra barnehage til skole. Forutsetningen at SFO-ansatte forstår hva slags erfaringer barnet har med seg i «sekken».

Les mer >>

NY BOK: Eldst i barnehagen og yngst i skolen

Boka handler om lek, læring og overganger. Både barnehage, skole og skolefritidsordning er omtalt både i kapitler hver for seg og felles. Hovedperspektivet i boka er likevel hvordan barn opplever helhet og sammenheng mellom de tre institusjonene.

Les mer >>