I arbeidet med å samle gode eksempler i SFO-Norge, registrerer vi at det blir stadig mer tydelig hva god SFO-praksis er. Vi har ikke forsket systematisk på temaet, men er ganske sikre på at det ikke er tilfeldig at vi stadig oftere lar oss imponere.

Et av de viktigste tegnene på kvalitet er at ledere og ansatte kan beskrive tydelig hva som gjøres for å bedre tilbudet – og ikke minst hvorfor! Når man greier å beskrive gode tiltak overfor foreldre og utenforstående, er sjansen stor for at man også gjør det internt. I arbeidet med å motivere ansatte, er det klokt å huske at å sette ord på hva vi gjør og hvorfor, i seg selv kan bidra til at hele teamet opplever eierskap og er lojale overfor tiltak og praksis. I samtale med teamleder for 1. trinn ved AKS Svendstuen i Oslo kommer dette godt frem. Daniel Ramlo er en engasjert og tydelig leder for basen der de yngste leker & lever. Mange av de ansatte har ganske små timestillinger og kan lett tenke at de ikke betyr så mye i barns liv. Men Daniel er soleklar i sin veiledning når han gjør det klart for alle på teamet at disse timene på aktivitetsskolen (AKS) er livsviktige for barn. Og at alle ansatte har daglige muligheter til å bidra til det overordnede målet for AKS Svendstuen -  å skape en uforglemmelig barndom for barna.  Daniel forteller…

«AKS-leder HC Kinge innførte i 2017 såkalte SVIP-kvelder (Svendstuen inkluderingsprosjekt), inspirert av Vardenes SFO i Stavanger. Dette fungerer helt strålende her hos oss. I mai har vi fire kvelder der skolestarterne kan komme i følge med mor eller far og bli kjent – både med lokalene og en del av de ansatte. I tillegg har vi et kart over inntaksområdet for skolen der foreldrene merker av sitt barn med navn og kryss på kartet. Denne aktiviteten skaper engasjement og åpner for at barn «kobles» allerede før sommerferien.

«Og fører små korte samtaler om barnets liv, drømmer og ønsker…»

Svendstuen AKS sin skrytehylle

For oss er trygghet en nøkkel til et godt tilbud. Og nettopp VIP-kveldene sparker i gang arbeidet med å skape et trygt og inkluderende miljø. Når barna kommer tidlig i august, gjennomfører vi små og store tiltak for å sørge for at alle blir inkludert. Den andre hovedfaktoren for kvalitet er at alle barn blir sett – i betydningen møter voksne som kan barnets navn, har skaffet seg litt tidlig kunnskap om barnet ved å være nysgjerrig. Og fører små korte samtaler om barnets liv, drømmer og ønsker.

En bli-kjent-lek vi har mye glede av. En sitter i midten av en ring og skal gjette hvem av de andre som holder hundebeinet. Når du tipper en av dem som sitter i ringen, må det barnet si navnet sitt og om svare på om han har hundebeinet. Denne leken kjørte vi flere runder med en oppsummering etterpå hvor barn og voksne viser hvor mange navn de husker. Jeg tror dette er et veldig viktig tiltak. Det er lettere for barnet å føle seg trygg hvis hun kan flere navn på barna rundt og også en flott mulighet for oss voksne til å lære og huske navn.

 

«Hvem har hundebeinet?»

Vi hadde mange bli kjent leker hvor både voksne og barn var med. En lek ble spesielt brukt. En satt i midten av en ring og skulle gjette hvem av de andre som hadde hundebeinet. Når du tippet en av de som satt rundt deg skulle den personen da si navnet sitt og om de hadde hundebeinet. Denne leken kjørte vi flere runder og tok en oppsummering etterpå hvor barn og voksne skulle se hvor mange navn de husket. Jeg tror dette var et veldig viktig tiltak for tryggheten til barna. Det er lettere for de å føle seg trygge hvis de kan flere navn på barna rundt og også en flott mulighet for oss voksne til å lære og huske navn.

Vi brukte mye tid på å bli kjent med barna og de ulike interessene de hadde. Selv hadde jeg morgenåpning hver dag før skolen startet i august. Og det ble mye lettere for meg å få barna til å føle seg velkommen hvis jeg f eks visste at Ola var glad i fotball. Da kunne jeg spørre om han hadde spilt noe fotball når han kom. Dette er noe jeg mener det er viktig å bruke tid på. Et barn vil alltid føle seg mer trygg og velkommen hvis du kan navnet og dere har noe dere kan snakke om. Jeg tror også foreldrene blir mer trygge når man viser et genuint engasjement på å få barnet til å føle seg velkommen.

Teamet satte også i gang noe vi kaller vennskapsgrupper. Her fikk de som ville være med en flott mulighet til å bli kjent med andre barn i litt mindre grupper. Vi hadde som mål at alle skulle være med i hvert fall én gang. For mange barn kan det bli litt overveldende med for store grupper, så her hadde vi små grupper i forskjellige aktiviteter utover høsten.

Vi startet også et par aktiviteter som var kun for 1 trinn. Nemlig sykurs og bokklubb. På sykurset fikk alle lage sin egen bamse. Dette var veldig gjevt, og bidro helt klart til sterkere samhold i barnegruppen.

Teamet og jeg kjenner at vi lyktes med oppgaven vår og så at barna fort opplevde trygghet gjennom disse tiltakene og den genuine interessen vi viste for at barna skulle glede seg til AKS.»

Ja, Daniel – dette mener vi er strålende. Og poenget vårt er nettopp. Ved å sette ord på noen tydelige mål og ikke minst begrunnelsen – øker sjansen for et godt arbeidsklima og stolthet over å bety en forskjell for barn.

Her er invitasjonen til SVIP som de sendte i 2018, de gjorde det sammen i 2019 med like stor suksess. 

 

INFORMASJONSHEFTE SFO HORNNES OG ULLERØY BARNESKOLER

Ved Hornnes og Ullerøy SFO har de sammen med skolen laget et felles velkomsthefte og en video til sine skolestartere. Vi deler og applauderer!

Les mer >>

Vennskap er viktigst

Dannelsen av et sosialt felleskap med andre barn og voksne står sentralt i den nye rammeplanen for SFO, og hvert enkelt barn skal få en opplevelse av å høre til. Slik sørger vi for at det er trygt og godt å være på SFO.

Les mer >>

Landet rundt med oppstart

Vi har tatt en ringerunde for å høre hvordan SFO’er landet rundt gjør det i forbindelse med mottak av nye barn ved skolestart. Vi har vært opptatt av forberedelsesfasen, gode rutiner og selve mottaket av nye foreldre og barn.

Les mer >>

Velkommen hit, lille venn – bruk av barnets navn

Det er sesong for innskoling av de aller minste. I denne fasen er SFO/AKS en viktig arena for å skape den plattformen hvert enkelt barn trenger på skolen for å kunne blomstre og utvikle seg. Her er del 3 i serien om mottaket av 1. klassinger.

Les mer >>

Den (vanskelige) gode overgangen fra barnehage til skole og SFO

Samarbeidet mellom skole, SFO og psykologtjenesten i kommunen gir førsteklassingene ved Østre Halsen skole i Larvik gode forutsetninger for en trygg og forutsigbar skolestart.

Les mer >>

BOK: Eldst i barnehagen og yngst i skolen

Boka handler om lek, læring og overganger. Både barnehage, skole og skolefritidsordning er omtalt både i kapitler hver for seg og felles. Hovedperspektivet i boka er likevel hvordan barn opplever helhet og sammenheng mellom de tre institusjonene.

Les mer >>

God SFO-start = God skolestart

Vi har alle, både ansatte på skole og SFO, foreldre og barna selv et sterkt ønske om at skolestarten og starten på SFO-året skal bli best mulig. Her er noen tips på veien mot en god start.

Les mer >>

Dette klarer jeg selv

Det er en stor overgang å gå fra barnehage til skole og vi ønsker å være med på å gi barna mestringsfølelse. Smestad AKS i Oslo har obligatorisk kurs med sertifisering og diplom etter endt kurset!

Les mer >>

"Adle ska me"

Dette er en invitasjon til alle foreldre med barn som skal begynne i 1.klasse på Vardenes skole i august. Slik startet SFO-leder Øystein Vihovde, Vardenes SFO, Stavanger sitt brev til de nye foreldrene første gang i 2015.

Les mer >>