Det er viktig å se seg selv på jobben! Ikke i et speil eller dokumentert på en filmsnutt. Men oppi hodet. Helt avgjørende faktisk.

Dette handler om å være litt oppmerksom på hvordan jeg er som voksenperson og ansatt i SFO/AKS. Mesteparten av din oppmerksomhet knyttet til jobben handler om praktiske forhold. Som å møte opp til avtalt tid i rimelig god form og gjennomføre de oppgavene du er pålagt. Vi krysser inn, fôrer, organiserer lek, sender barn på leksetilbud, tar imot beskjeder fra foreldre og løser små og store konflikter. Vi setter grenser for atferd og bekrefter gode innspill og bidrag fra barna. Alt dette er tydelig på overflaten.

Men det er noe mer som har stor betydning for kvaliteten på det arbeidet du gjør. Kort beskrevet som; evnen til å se selv som fagperson, som utøvende barneveileder. Hvordan utfører du de praktiske oppgavene nevnt over, hva slags signaler sender du til barna når du gir beskjeder, korrigerer atferd eller bekrefter små suksesser hos barn?

Dette kan lett fremstå som veldig komplisert. Men det dreier seg egentlig om noen enkle tanker det er fint om du drar med deg på jobben hver dag. Det fine med dette lille rådet er at det øker din trivsel – i tillegg til at det kan bety mye for barna du jobber med.

Prøv dette;

Når du er i kontakt med ett barn eller en gruppe av barn suser det mange tanker i hodet ditt, garantert. Forsøk å se på deg selv og din oppgave mer som veilederens og mindre som grensesoldatens. Det er helt greit å si nei, ja, det er viktig at du sier klart nei når det er nødvendig. Men hvis du tenker; - Jeg skal hjelpe dette barnet inn på et bedre spor – blir samhandlingen med barnet langt enklere enn hvis du tenker; - Nå er det nok – dette finner jeg meg ikke i lenger!

Greit? Men hvordan? Forsøk å si nei til den uønskede handlingen uten å dra med barnet. F eks ved å legge en vennlig og varm hånd på barnets skulder samtidig som du sier stopp eller nei til noe barnet gjør eller sier. Da bekrefter du barnet (jeg liker deg) samtidig som du tar litt kontroll over situasjonen ved å si nei. Opplever du at du har markert ditt nei uten å lykkes med å bekrefte barnet, kan du de neste ti minuttene observere barnet litt ekstra og se etter bittesmå tegn på ønsket atferd. Når noe skjer, klemmer du til og gir barnet ros og støtte. Da har du vist barnet at; - Ja, jeg måtte si nei i sted – men jeg vet at du er et barn som lykkes med mye og jeg skal være din støttespiller her på SFO. Du kan stole på meg.

For å gjøre denne voksenrollen enda tydeligere oppi hodet – tenker jeg at det kan være lurt å se på deg selv som ikke bare en veileder for barn – men også som en omsorgsgiver. Et tålmodig menneske som blir med barnet på noen nedturer uten å miste troen, og som alltid uansett er der for barnet som en – nettopp – omsorgsgiver. Som sagt; jeg tror et sånt blikk på deg selv kan bidra til at du øker din egen motivasjon og dermed trivsel på jobben. Og det er jo ikke så farlig.

Har du lyst til å prøve?

Barnets egen skygge

Det blir vanskelig for barnet å komme seg unna skyggen av sitt eget dårlige rykte… Her er et utdrag fra boken LØFT for barn i SFO og samtidig både et opplegg til en planleggingsdag og en tilnærming til et barn du/dere kanskje sliter litt med.

Les mer >>

Hvis du tenker…

Et lite innspill til et personalmøte eller til litt fundering mens du sykler eller steker fiskekaker.

Les mer >>

«Jeg er jo ikke betalt for å like alle barna!»

Nei, og dette er et viktig tema å drøfte både på personalmøter – men også i hverdagen i voksne til voksen-samtalene.

Les mer >>

Rekkeslott og hemmeligheter

Det er alltid en viss avstand mellom det vi mener og det vi gjør og sier i samvær med barn. Ofte går det fort i svingene, det er jo derfor vi trives så godt på jobben. Men det kan være lurt å feste et lite filter i overgangen mellom hjerne og kropp.

Les mer >>

Voksne stempler barn

Vi må skjerpe oss, folkens! Ikke bare SFO-folket men voksne generelt. Slutte med nedsettende karakteristikker av barn.

Les mer >>

LØFT i hverdagen

La oss gjøre et lite eksperiment. Når du har lest det neste avsnittet, stopper du å lese.

Les mer >>

Villspiker på vei

De har litt intern humor i denne SFO’en, for å si det mildt. Og barn det er litt mye med kaller de villspiker. Denne historien handler om en sånn villspiker.

Les mer >>

Truende stillhet

I går møtte jeg et menneske som gjorde kraftig inntrykk på meg. Under en LØFT-veiledning i en SFO var temaet stille barn. Da kom det en hånd i været.

Les mer >>

Vetle i pluss

Jeg kjenner en niåring. Han heter Vetle og kan mye rart. Kjenner du også noen barn som kan mye rart?

Les mer >>