Kurset LØFT for barn gjennomføres nå i ny versjon rundt om i mange kommuner. Livsmestringsfaget er på vei inn i skolen, og i SFO-basene har dette vært hovedfag i flere tiår. Derfor handler dette skreddersydde kurset om SFO, om SFO-ansatte og om veien til bedre kvalitet.

Vi hører stadig om barn I SFO-alder som ikke stoler på støtten de får, når den konkretiseres og trappes opp. De våger ikke å ta bekreftelsene inn, er nærmest i forsvarsposisjon når rosen kommer og bare stikker av eller melder seg ut av situasjonen. Når jeg får spørsmål om dette dilemmaet svarer jeg det samme hver gang; - Vis utholdenhet, tålmodighet og tro på at det du gjør er riktig.

Utholdenhet, tålmodighet og tro på at det du gjør er riktig

Etter et LØFT-kurs fikk jeg høre historien om gutten som lette etter oppmerksomhet på det negative. 

Det var beskrevet omtrent som følger;

Da vi trappet opp lysglimjakten, særlig for litt sårbare barn, kom det en reaksjon fra en gutt som fikk mye positiv respons for sine små suksesser. Han begynte å melde fra om de små uønskede handlingene han selv var ansvarlig for. Ville liksom balansere bildet litt.

Det er flere typer reaksjoner fra barn på endret voksenatferd, f eks når vi trapper om jakten på barnets lysglimt. Og jeg tenker at det først og fremst viser at denne tilnærmingen skaper muligheter!

Et barn som reagerer slik har jo enorm nytte av voksne som rolig og systematisk viser at;

- Jo, jeg ser at du mestrer, jeg er på jakt etter dine små suksesser osv. Da blir positiv supertilbakemelding et viktig verktøy. At du bruker noen sekunder på å gjøre tilbakemeldingen personlig, beskriver hva du er fornøyd med, leverer med entusiasme og trøkk og som ferskvare og lar tilbakemeldingen få stå alene (barnet får suge på karamellen uten forurensende haler). At barnet "passer på" og melder inn feilstegene sine er jo bare kraftige tegn på medvirkning.

Gjennom metodikken i Løft for barn ønsker vi at barnet skal få utvikle seg til den beste versjonen av seg selv! Altså få ta i bruk sine muligheter. Det fordrer en raushet, toleranse og åpenhet overfor barns mange veier til god utvikling.

Ja, vi ser at mange ansatte i SFO og AKS gjør en strålende innsats for å skape robuste barn. Men det skader ikke med metodiske innspill og demonstrasjon av enkle verktøy grundig utprøvd i SFO-basene. Vi må alltid være i bevegelse for å gjøre en enda bedre jobb for barna.

 

LØFT FOR BARN i SFO/AKS

Vi tror læring og utvikling skjer best når den det gjelder opplever mestring, bekreftelser og små suksesser. Derfor har vi utviklet kursprosessen LØFT er tøft i SFO. Den inneholder to samlinger hvor alle får oppgaver som skal løses på egne baser mellom samlingene. Eget lederseminar, epostbasert veiledning og kompetansebevis til alle. Ta kontakt om du ønsker kursprosess i din SFO/AKS eller i din kommune.

terje@sfonett.no

 

 

Praksisnære bøker til SFO/AKS?

Bøkene Løft for barn i SFO og SFO forebygger mobbing skaper felles kultur for kvalitet i SFO. Flere ledere lar alle nye ansatte få en bok som god "god start". Les mer om bøkene her.

Les mer >>

Hemmelig barn på Jara SFO (fra arkivet)

Sfonett er en stor skattekiste. De fire SFOene i Åsnes kommune hadde høsten 2011 gjennomført kursprosessen LØFT for barn i SFO. På Jara skoles SFO gikk barna rundt og funderte på hvem som var ukas hemmelige barn.

Les mer >>

- Hallo, det haster!

Jeg har møtt et menneske som gjorde kraftig inntrykk på meg. Under en LØFT-veiledning i en SFO var temaet stille barn. Da kom det en hånd i været.

Les mer >>

Gutt med trøbbel

Han var kommet litt skeivt ut på skolen. Ja, egentlig var det litt krise. Hva kunne gjøres?

Les mer >>

ÅRETS BARNEVEILEDER 2018

Vi fikk nesten 100 innspill til hvem som kunne fortjene å bli kåret til Årets barneveileder. Årets vinner kommer fra Lillehammer.

Les mer >>

PR-agenten – det er deg!

Det er bortimot tilfeldig hvilke barn som utsettes for utelukkelse og skvis – og dermed er sårbare for mobbing. Samtidig er barn med litt spesielle talenter og interesser også utsatt. Dette er barn som ikke nødvendigvis følger flokken men tar egne beslutninger og foretar egne valg på tvers av det som skjer i barnegruppen. Uansett, disse sårbare barna trenger din bistand – her & nå – uten nøling!

Les mer >>

Lysende SFO-eksempel

Denne vinteren har jeg fått dele litt tid med en personalgruppe i en aktivitetsskole i hovedstaden. Det har overbevist meg om at viktige fremskritt skjer gjennom innovasjon i basene – altså at de ansattes forståelse av de daglige utfordringene gir løsninger som bringer oss videre…

Les mer >>

Knip barn på fersken

Vi vet alle at det er avgjørende å være der når det skjer. Kommer vi for sent inn i situasjoner der f eks barn har en konflikt gående, blir det vanskelig å finne gode løsninger.

Les mer >>

Praksisnære bøker til SFO/AKS?

Bøkene Løft for barn i SFO og SFO forebygger mobbing skaper felles kultur for kvalitet i SFO. Flere ledere lar alle nye ansatte få en bok som god "god start". Les mer om bøkene her.

Les mer >>