Kurset LØFT for barn gjennomføres nå i ny versjon rundt om i mange kommuner. Livsmestringsfaget er på vei inn i skolen, og i SFO-basene har dette vært hovedfag i flere tiår. Derfor handler dette skreddersydde kurset om SFO, om SFO-ansatte og om veien til bedre kvalitet.

Vi hører stadig om barn I SFO-alder som ikke stoler på støtten de får, når den konkretiseres og trappes opp. De våger ikke å ta bekreftelsene inn, er nærmest i forsvarsposisjon når rosen kommer og bare stikker av eller melder seg ut av situasjonen. Når jeg får spørsmål om dette dilemmaet svarer jeg det samme hver gang; - Vis utholdenhet, tålmodighet og tro på at det du gjør er riktig.

Utholdenhet, tålmodighet og tro på at det du gjør er riktig

Etter et LØFT-kurs fikk jeg høre historien om gutten som lette etter oppmerksomhet på det negative. 

Det var beskrevet omtrent som følger;

Da vi trappet opp lysglimjakten, særlig for litt sårbare barn, kom det en reaksjon fra en gutt som fikk mye positiv respons for sine små suksesser. Han begynte å melde fra om de små uønskede handlingene han selv var ansvarlig for. Ville liksom balansere bildet litt.

Det er flere typer reaksjoner fra barn på endret voksenatferd, f eks når vi trapper om jakten på barnets lysglimt. Og jeg tenker at det først og fremst viser at denne tilnærmingen skaper muligheter!

Et barn som reagerer slik har jo enorm nytte av voksne som rolig og systematisk viser at;

- Jo, jeg ser at du mestrer, jeg er på jakt etter dine små suksesser osv. Da blir positiv supertilbakemelding et viktig verktøy. At du bruker noen sekunder på å gjøre tilbakemeldingen personlig, beskriver hva du er fornøyd med, leverer med entusiasme og trøkk og som ferskvare og lar tilbakemeldingen få stå alene (barnet får suge på karamellen uten forurensende haler). At barnet "passer på" og melder inn feilstegene sine er jo bare kraftige tegn på medvirkning.

Gjennom metodikken i Løft for barn ønsker vi at barnet skal få utvikle seg til den beste versjonen av seg selv! Altså få ta i bruk sine muligheter. Det fordrer en raushet, toleranse og åpenhet overfor barns mange veier til god utvikling.

Ja, vi ser at mange ansatte i SFO og AKS gjør en strålende innsats for å skape robuste barn. Men det skader ikke med metodiske innspill og demonstrasjon av enkle verktøy grundig utprøvd i SFO-basene. Vi må alltid være i bevegelse for å gjøre en enda bedre jobb for barna.

 

LØFT FOR BARN i SFO/AKS

Vi tror læring og utvikling skjer best når den det gjelder opplever mestring, bekreftelser og små suksesser. Derfor har vi utviklet kursprosessen LØFT er tøft i SFO. Den inneholder to samlinger hvor alle får oppgaver som skal løses på egne baser mellom samlingene. Eget lederseminar, epostbasert veiledning og kompetansebevis til alle. Ta kontakt om du ønsker kursprosess i din SFO/AKS eller i din kommune.

terje@sfonett.no

 

 

Barnets egen skygge

Det blir vanskelig for barnet å komme seg unna skyggen av sitt eget dårlige rykte… Her er et utdrag fra boken LØFT for barn i SFO og samtidig både et opplegg til en planleggingsdag og en tilnærming til et barn du/dere kanskje sliter litt med.

Les mer >>

Hemmelig barn på Jara SFO (fra arkivet)

Sfonett er en stor skattekiste. De fire SFOene i Åsnes kommune hadde høsten 2011 gjennomført kursprosessen LØFT for barn i SFO. På Jara skoles SFO gikk barna rundt og funderte på hvem som var ukas hemmelige barn.

Les mer >>

Indrestyrte barn i SFO

Av og til må vi puste mellom slagene i SFO-hverdagen. Det er viktig å få tenkt seg litt om, tid til omtanke så å si. Neste gang kan du har litt tid kan du tenke på dette; Noen av målet med arbeidet i SFO er å bidra til å skape indrestyrte barn!

Les mer >>

Lettleste fagartikler for SFO/AKS-folket

På sfonett.no finner du et stort antall artikler basert på styrkebasert pedagogikk. Noen av disse har vi samlet her. De fleste artiklene er skrevet inn i hverdagen i basene, med stor vekt på gjenkjennelse og opplevelse av at - Ja, dette angår meg!

Les mer >>

SFO’sk ros

Vi utgjør en del av barns liv. En ganske stor del faktisk! Noen vil kanskje hevde at med stadig kortere SFO-dag, tynnes det ut litt. Men den plassen du har i barns liv blir faktisk viktigere enn noensinne.

Les mer >>

LØFT i hverdagen

La oss gjøre et lite eksperiment. Når du har lest det neste avsnittet, stopper du å lese.

Les mer >>

Praksisnære bøker til SFO/AKS?

Bøkene Løft for barn i SFO og SFO forebygger mobbing skaper felles kultur for kvalitet i SFO. Flere ledere lar alle nye ansatte få en bok som god "god start". Les mer om bøkene her.

Les mer >>

Blir du sett, eller..?

Er du også skrudd sammen sånn at du blir varm og glad når andre ser dine små bidrag? De litt hverdagslige detaljene som må til for å skape det gode liv, på jobben og hjemme..?

Les mer >>

Systemfeil? De herjer – vi splitter

Kjenner du igjen situasjonene der noen barn spiller hverandre opp og skaper litt kluss i hverdagen? Vel, du er i så fall ikke alene om det. Men hvordan takler vi disse utfordringene?

Les mer >>