For sent hentede barn
Hva gjør vi med de barna som alltid blir hentet for sent? Eller rettere sagt med foreldrene deres? Her kommer et glimrende forslag - synes vi.
Les mer >>Tre ord på veggen
I august hadde jeg samling med nye 1. klasseforeldre i Hamar kommune. Salen var fylt med forventningsfylte men også spente og litt usikre 1.gangs-foreldre til 1. klassinger. Da skjedde det noe…
Les mer >>Når foreldre stiller spørsmål i SFO
Når foreldre stiller spørsmål ved det som skjer i SFO, kan det oppleves som kritikk. Instinktivt ønsker vi ofte å forsvare oss og forklare hvorfor vi gjør som vi gjør. Men hva skjer om vi heller prøver å forstå hvordan den andre tenker?
Les mer >>Bilder av andres barn
Skolestart og august i SFO er knipsetid. Det «knipses» og «skytes» fra hoftekammen med mobilkameraer, og stolte foreldre deler på sosiale medier. Helt greit det der. Men vær nøye med hva du deler.
Les mer >>Teknisk knock out i 4. runde - del 1
Noen ganger kan vi føle at det å bli observert av foreldre er en ekstra utfordring som barneveileder i SFO/AKS. At også foreldre kan oppleve hente- og bringesituasjonen som en utfordring, tenker vi kanskje ikke så ofte på.
Les mer >>To-språklige foreldre
I møtet med tospråklige barn og deres foreldre er det nyttig med litt bakgrunnskunnskap. Denne artikkelen er skrevet for barnehager, men er like nyttig for SFO.
Les mer >>Dagsplan for familien
Når vi nå skal kombinere hjemmeundervisning, hjemmekontor og arrangere barnehage i samme hus kan det være fint med rutiner og forutsigbarhet. Veronica Aurdal Brungot har laget dagsplan i heimen.
Les mer >>Tegnekurs og Kjøreforbibursdag på SFO
Via YouTube deler Jenny fra Varteig SFO sitt tegnekurs. På Hatlane SFO holder de kontakten med ungene via sin egen TV-kanal.
Les mer >>Tips om info til foreldre
Som ansatt i SFO skriver du med jevne mellomrom beskjeder eller skriv til foreldrene. Men det er ikke alltid at innholdet i skrivene blir lest eller forstått. Kan det være at du uttrykker deg for knotete eller utydelig i disse meldingene?
Les mer >>



