Denne nasjonale evalueringen av skolefritidsordningen (SFO) er gjennomført i perioden september 2017 til november 2018. I evalueringen gis en vurdering av ulike mål på kvalitet på SFO, som organisering, kompetanse, innhold og brukertilfredshet.

Nettverket! for SFO har bidratt med innspill og datainnsamling til denne evalueringen. Vi vil takke alle dere som Terje møtte under Tour de SFO 2018. Over 100 SFO’er i 48 ulike kommuner var vi innom. Neste år fortsetter vi turneen, i løpet av 2019 kommer en stortingsmelding om SFO. Vi vil at våre innspill til rapporten skal få gjennomslag slik at dere får nasjonale rammer som bidrar til å skape kvalitet i SFO.
I evalueringen har de hatt et ekstra fokus på SFO som arena for integrering og inkludering. Her er noen av hovedfunnene:
Hovedfunn

  • Det er stor variasjon på utforming, innhold, målsetninger og kvalitet i SFO.
  • De fleste foreldrene mener at barnet deres trives i SFO, men foreldre til barn med særskilte behov vurderer SFO mer negativt enn andre foreldre.
  • Andelen med fagbrev som barne- og ungdomsarbeider har økt kraftig i SFO fra 2002 (fra litt over 15 prosent til 27 prosent).
  • Det er store forskjeller i hvor mye foreldrene betaler for SFO-plass. 

Vi kommer med mer om innholdet i rapporten og får noen reaksjoner fra våre medlemmer på nyåret.

Les hele rapporten her

Læring i SFO – 2

En rekke kommuner har endret eller presisert mål knyttet til innhold og kvalitet i SFO. Det er helt strålende. Et tydeligere SFO-tilbud bør gi økt motivasjon både hos ansatte og barn. Men hva med det usynlige gjerdet rundt?

Les mer >>

Det heter personalkostnader!

Hvor mange ganger har vi ikke hørt fra SFO-Norge at det ikke er avsatt midler til opplæring og utvikling av personalet.

Les mer >>

Undervisning + SFO = skole

For rektor Colin Pritchard-Davies ved Eiganes skole i Stavanger er undervisning + SFO = skole. SFO er ikke et tillegg, men en avgjørende arena for barns læring, lek, utforsking og utvikling og et sted der fellesskap og sosial kompetanse får blomstre. Meld deg/dere på årets konferanse KVALITET I SFO 2025 og hør Colin live i Oslo sammen med over 350 i salen eller få med deg konferansen digitalt der du er. Påmeldte (fysisk eller digitalt) får også tilgang til opptak av konferansen til og med 7.januar 2026.

Les mer >>

Bygging av et positivt arbeidsmiljø: Ledelsens rolle og ansvar

En leder har ansvaret for å skape et godt arbeidsmiljø, da ledelse innebærer samspill og håndtering av mellommenneskelige relasjoner. Det er viktig at arbeidsmiljøet oppleves som trygt og godt for alle ansatte. Ofte tenker man at trivsel og tiltak for å øke trivselen er det som definerer et godt arbeidsmiljø. Men arbeidsmiljøet omfatter også planlegging, organisering og gjennomføring av arbeidet, da dette igjen påvirker de ansattes helse og produktivitet.

Les mer >>

PR-agenten – det er deg!

Det er bortimot tilfeldig hvilke barn som utsettes for utelukkelse og skvis – og dermed er sårbare for mobbing. Samtidig er barn med litt spesielle talenter og interesser også utsatt. Dette er barn som ikke nødvendigvis følger flokken men tar egne beslutninger og foretar egne valg på tvers av det som skjer i barnegruppen. Uansett, disse sårbare barna trenger din bistand – her & nå – uten nøling!

Les mer >>

Ny bachelor HVL- kunnskap er nøkkelen til trygge voksne og barn

Den nye bacheloren i skolefritidspedagogikk ved HVL starter høsten 2025. Du kan søke studiet fra 1. februar og frem til 15. april. Søkere med relevant erfaring som fagbrev i barne- og ungdomsarbeid kan også søke med realkompetanse. Utdanningen er både nett- og samlingsbasert, og går over fire år som et deltidsstudium. Bacheloren tilbys på tre campus i Bergen, Sogndal og Stord.

Les mer >>

Nytt utdanningstilbud: Barneveileder i skolefritidsordningen

Fra høsten tilbyr Høgskolen i Hedmark en ny utdanning for deg som jobber eller vil jobbe i SFO. Dette er strålende!

Les mer >>

Å knipe en kollega på fersken

LØFT (løsningsfokusert arbeidsmåte) er ikke bare for barn. Vi voksne i SFO er utrolig nok skrudd sammen på samme måte som de vi er barneveiledere for. Og det betyr at vi må være ekstra skjerpet fordi en lysglimtjakt hos en kollega er en krevende og viktig oppgave.

Les mer >>

Hvordan ta vare på seg selv under sterkt press?

Når du er presset på jobb har vi en tendens til å reagere på måter som ikke er hensiktsmessig for deg selv. Les her hvordan du best kan håndtere press og travle dager.

Les mer >>