Vi er over 20 000 SFO- og Aks-ansatte med millioner av timers erfaring og innsikt i barns verden. Ja, sikkert milliarder. Og dette innspillet til deg dreier seg blant annet om milliarder. Men først. Vi har et lite knep vi gjerne vil dele med deg.

Nøkkelen til god praksis ligger i relasjonen med barnet. Og når du skal få til godt samspill, er tilnærmingsteknikker gull verd.

Du er ganske nær barnet og sier diskret «pst» til barnet. Ikke påtrengende, men i en litt åpen versjon. Nesten uten unntak vekker det barnets nysgjerrighet. Dermed kan du starte en dialog med full oppmerksomhet, barnet lytter og vil gjerne få vite hva som ligger bak lyden «pst».

Nå opplever vi at behovet for å nærme oss deg og gi deg et lite pst er stort. I vår verden tenker vi at når saker og ting går litt over stokk og stein er det viktig at noen napper litt i snøret og deler klokskap.

Målet for alt som skjer i skolen og SFO er felles. Å gi barn sjansen til å utvikle sine talenter og erverve livsviktig kunnskap i trygge omgivelser.

Og det er helt strålende at man tenker høyt rundt organisering. Vi vil gjerne være deltakere i denne prosessen. Årsaken er vel åpenbar. Så her er noen pst til deg, Kari.

  1. Gratis kjernetid er et strålende tiltak som hadde vært enda bedre hvis midlene kommunene tildeles landes som forsvarlig voksen-bemanning i SFO. På ettermiddagen er barna i den gratis kjernetiden ca 1,5 time i SFO. Ingen er villige til å jobbe 1,5 timer pr dag. For å gi større stillinger må lønnsmidlene benyttes i hele åpningstiden og resultatet er oftest alt for lav bemanning fra 1330-15 og med svært negative følger for kvaliteten. Dette rammer alle, både ansatte og barn og særlig ekstra sårbare barn. Så gratis kommer med en kostnad.
  2. Gratis mat til alle høres fint ut. Men pengene til dette tiltaket skal jo tas fra noe annet og vi har jo sett at ressursene til lærere og SFO-ansatte stadig er et knapphetsgode. Nå tenker høyt om at budsjettene skal dekke 2 – to - måltider, ref forslag om heldagsskole.   
  3. Heldagsskole er ingen ny tanke, den er vraket før. Vi i SFO-landskapet tror ikke at et sterkere skole-preg på småbarns hverdag vil øke barns motivasjon og bedre læringsresultater. Snarere tvert om. Den leken man får til ved siden av pulten eller i en gymsal med en fløyte betjent av en voksen, er egentlig ikke lek. I rammeplanen for SFO er den barne-initierte leken gitt mye oppmerksomhet. Heldagsskole vil neppe sikre barns rett til å leke fritt i inspirerende omgivelser ute og inne.

Så hva foreslår vi for å ivareta dine gode tanker om barns læring og utvikling? Vi har selvsagt ikke fasiten – dette er et krevende landskap. Men vi ser løsninger som kan gi småskolebarna et helt strålende løft. Vi har skrevet en egen liten artikkel om dette – til deg. Som et lite pst. Fint, ikke sant?

I Arbeiderpartiets utkast til program for 2026-2029 foreslås det innføring av heldagsskole, med skoledager utvidet til kl. 15. Vi vet at utdanningsminister Kari Nessa Nordtun har et stort engasjement for SFO. Som ordfører i Stavanger tok hun initiativ til å styrke SFO som en inkluderende arena gjennom blant annet gratis SFO. Nå tar AP til orde for å integrere SFO i heldagsskolen. Denne omleggingen skaper uro. Den truer arbeidet som allerede er gjort for å styrke SFO, både blant ansatte og fagmiljøer som har viet seg til å utvikle denne viktige arenaen for barns oppvekst. 

Vi har derfor skrevet disse ord til Kari. For politikk kan ikke bare være å finne nye løsninger? Det må også handle om å pleie og videreutvikle de løsningene vi allerede har vedtatt. Lytte til praksisfeltet, fagmiljøene og lære av forskningen?

Ekskludering i en inkluderende skolefritidsordning

Joakim Caspersen er sosiolog og forskningssjef ved NTNU samfunnsforskning, og er en av Norges fremste forskere på SFO-feltet. Han hevder at SFO er den mest spennende linsen for å forstå skole i Norge akkurat nå. Caspersen beskriver den "sedimentære" skolen som lag på lag med reformer, tiltak og tradisjoner som påvirker helheten. SFO er en del av dette, men hva skal SFO være opp mot skole?

Les mer >>

Husk høringsfrist 16.mars!

Før jul ble forslag til nye rammeplan for SFO lagt ut på høring. Håper dere vil lese utkastet og svare på høringen. Den har 12 spørsmål. Dere trenger ikke svare på alle spørsmålene. Bruk gjerne fritekstfeltet for å utdype synspunkter eller innspill.

Les mer >>

Gratis SFO

Statsbudsjettet for 2016 inneholder en «liten» post som heter forsøk med gratis SFO i fire byer. Da lukter vi på løsninger som kan løfte nesa ned fra gjerdet for sårbare barn.

Les mer >>

Hva vil stortingspartiene med SFO/AKS?

Om to uker går vi til stortingsvalg. Partiene lover mye for fremtiden, men hva vil de egentlig gjøre nå for seksåringen som møter opp i SFO i dag, og for de ansatte som hver dag stiller med ambisjoner, varme og tilstedeværelse? Vi har spurt alle partiene om deres politikk for SFO/AKS. Nesten alle har svart på våre 10 spørsmål. Vi har også sett nærmere på hva de skriver i sine partiprogram. Svar som vil få direkte betydning for din jobb de neste fire årene.

Les mer >>

Hva er egentlig kvalitet i basene?

Det siste året har Utdanningsdirektoratet utredet kvalitet i SFO. At de sporet opp Mosjøen SFO som mulig forbilde forbauser oss ikke. Med SFO-sjefen Sissel i spissen er dette en smeltedigel av dimensjoner!

Les mer >>

Undersøkelser om SFO

Vi har fått en henvendelse;

Les mer >>

Nasjonal evaluering av SFO 2018

Nettverket! for SFO deltok for et par uker siden på Informasjons- og innspillsmøte i regi av Utdanningsdirektoratet i forkant av den nasjonale kartleggingen av tilstanden til SFO-tilbudet.

Les mer >>

Ansvar rundt stengetid

Noen ganger blir barn hentet for sent i SFO. Tydelige avtaler med foreldre kan løse noe av dette.

Les mer >>

Kunnskapsminister Melby: Et godt SFO-tilbud for alle bar

Det var en stolt Guri Melby (V) som møtte Nettverket! for SFO i dag. Se hva hun sa til oss om den nye rammeplanen for SFO som ble publisert i dag og les pressemeldingen fra regjeringen.

Les mer >>