Vi er over 20 000 SFO- og Aks-ansatte med millioner av timers erfaring og innsikt i barns verden. Ja, sikkert milliarder. Og dette innspillet til deg dreier seg blant annet om milliarder. Men først. Vi har et lite knep vi gjerne vil dele med deg.

Nøkkelen til god praksis ligger i relasjonen med barnet. Og når du skal få til godt samspill, er tilnærmingsteknikker gull verd.

Du er ganske nær barnet og sier diskret «pst» til barnet. Ikke påtrengende, men i en litt åpen versjon. Nesten uten unntak vekker det barnets nysgjerrighet. Dermed kan du starte en dialog med full oppmerksomhet, barnet lytter og vil gjerne få vite hva som ligger bak lyden «pst».

Nå opplever vi at behovet for å nærme oss deg og gi deg et lite pst er stort. I vår verden tenker vi at når saker og ting går litt over stokk og stein er det viktig at noen napper litt i snøret og deler klokskap.

Målet for alt som skjer i skolen og SFO er felles. Å gi barn sjansen til å utvikle sine talenter og erverve livsviktig kunnskap i trygge omgivelser.

Og det er helt strålende at man tenker høyt rundt organisering. Vi vil gjerne være deltakere i denne prosessen. Årsaken er vel åpenbar. Så her er noen pst til deg, Kari.

  1. Gratis kjernetid er et strålende tiltak som hadde vært enda bedre hvis midlene kommunene tildeles landes som forsvarlig voksen-bemanning i SFO. På ettermiddagen er barna i den gratis kjernetiden ca 1,5 time i SFO. Ingen er villige til å jobbe 1,5 timer pr dag. For å gi større stillinger må lønnsmidlene benyttes i hele åpningstiden og resultatet er oftest alt for lav bemanning fra 1330-15 og med svært negative følger for kvaliteten. Dette rammer alle, både ansatte og barn og særlig ekstra sårbare barn. Så gratis kommer med en kostnad.
  2. Gratis mat til alle høres fint ut. Men pengene til dette tiltaket skal jo tas fra noe annet og vi har jo sett at ressursene til lærere og SFO-ansatte stadig er et knapphetsgode. Nå tenker høyt om at budsjettene skal dekke 2 – to - måltider, ref forslag om heldagsskole.   
  3. Heldagsskole er ingen ny tanke, den er vraket før. Vi i SFO-landskapet tror ikke at et sterkere skole-preg på småbarns hverdag vil øke barns motivasjon og bedre læringsresultater. Snarere tvert om. Den leken man får til ved siden av pulten eller i en gymsal med en fløyte betjent av en voksen, er egentlig ikke lek. I rammeplanen for SFO er den barne-initierte leken gitt mye oppmerksomhet. Heldagsskole vil neppe sikre barns rett til å leke fritt i inspirerende omgivelser ute og inne.

Så hva foreslår vi for å ivareta dine gode tanker om barns læring og utvikling? Vi har selvsagt ikke fasiten – dette er et krevende landskap. Men vi ser løsninger som kan gi småskolebarna et helt strålende løft. Vi har skrevet en egen liten artikkel om dette – til deg. Som et lite pst. Fint, ikke sant?

I Arbeiderpartiets utkast til program for 2026-2029 foreslås det innføring av heldagsskole, med skoledager utvidet til kl. 15. Vi vet at utdanningsminister Kari Nessa Nordtun har et stort engasjement for SFO. Som ordfører i Stavanger tok hun initiativ til å styrke SFO som en inkluderende arena gjennom blant annet gratis SFO. Nå tar AP til orde for å integrere SFO i heldagsskolen. Denne omleggingen skaper uro. Den truer arbeidet som allerede er gjort for å styrke SFO, både blant ansatte og fagmiljøer som har viet seg til å utvikle denne viktige arenaen for barns oppvekst. 

Vi har derfor skrevet disse ord til Kari. For politikk kan ikke bare være å finne nye løsninger? Det må også handle om å pleie og videreutvikle de løsningene vi allerede har vedtatt. Lytte til praksisfeltet, fagmiljøene og lære av forskningen?

Spørreundersøkelse til SFO-ledere og ansatte

NTNU Samfunnsforskning skal evaluere hvor langt SFO er kommet med innføringen av den nye nasjonale rammeplanen. De ønsker å undersøke hvordan rammeplanen brukes, hvordan den oppfattes som verktøy, og hvordan den eventuelt endrer SFO og sikrer jevnere kvalitet på tilbudet som gis. Vi håper flest mulig, ledere og ansatte vil svare på denne.

Les mer >>

Om SFO/AKS i regjeringsplattformen

I regjeringsplattformen kom det nye og justerte punkter angående SFO.

Les mer >>

Hilsen fra Guri Melby

Guri Melby er Kunnskaps- og integreringsminister. Hun vil sende en hilsen til alle dere som jobber i SFO/AKS.

Les mer >>

Godlyd fra Tromsø

Vi jobber med å kartlegge arbeidet som gjøres med utvikling av SFO i kommunene. Ikke som et forskningsprosjekt – men som et bidrag til arbeidsgruppen som i regi av Utdanningsdirektoratet skal lage underlaget for en stortingsmelding om SFO.

Les mer >>

Ny nasjonal rammeplan klar!

Hva skal egentlig SFO/AKS være? I dag ble den nye nasjonale rammeplanen publisert. Samtidig er noe støtte- og veiledningsmateriell gjort tilgjengelig. Les vedtatte plan og se hva det betyr for din SFO her.

Les mer >>

SFO mot 2020 - Urettferdighet & pris

SFO durer på – med stadig bedre løsninger på oppdraget sitt – å legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter i kombinasjon med den omsorgen barnet trenger. Men stadig flere kommuner bringer et nytt moment på banen – såkalte «læringsstøttende aktiviteter».

Les mer >>

Kompetanse i SFO

Dramatiske oppslag om lærertetthet i skolen og mangel på førskolelærere i barnehagen får rikelig med rom i media. Og bra er det; det er viktig at vi gir barna våre gode utviklingsvilkår. Men hva med SFO?

Les mer >>

Pst til Kari

Vi er over 20 000 SFO- og Aks-ansatte med millioner av timers erfaring og innsikt i barns verden. Ja, sikkert milliarder. Og dette innspillet til deg dreier seg blant annet om milliarder. Men først. Vi har et lite knep vi gjerne vil dele med deg.

Les mer >>

Innspillsrunde utkast til rammeplan for SFO

Det er åpnet for en innspillsrunde for utvikling av ny nasjonal rammeplan for SFO/AKS. Vi håper du vil bidra med dine innspill.

Les mer >>