Ansatte i SFO og AKS har på kort tid organisert sine vennskapsarenaer slik at de oppfyller anbefalt smittevernveileder. Konsekvensen er at de fleste har kuttet ut morgenåpning og tilbyr kortere åpningstid på ettermiddagen. Foreldre blir bedt om å betale full pris, det har fått konsekvenser.

Flere SFO/AKS har den siste uken opplevd massive utmeldinger. Det er ikke uvanlig at flere av de eldste barna forlater SFO når det nærmer seg sommeren.

Det som bekymrer akkurat nå er at flere SFO’er har fått 25-40 utmeldinger siden «annerledes SFO» åpnet 27.april. Dette kan få store konsekvenser for SFO-tilbudet fra høsten av.

Foreldre med hjemmekontor, flere som er permittert eller har fått en usikker jobbfremtid er noe av årsaken til utmeldingene. Å betale full pris for SFO med kortere åpningstid og store begrensninger i tilbud kan da bli bortprioritert. Det er faktisk eksempler på kommuner som velger å varsle økt SFO pris under disse forhold. Det er i beste fall umusikalsk.

I tillegg melder ledere at barn går hjem i stedet for å være i kohorter med få barn og at de savner det ekte SFO-livet. SFO er en vennskapsarena. Hvor barn etter endt skoledag har medbestemmelse, leker og kan velge spennende aktiviteter omgitt av trygge voksne. Akkurat nå oppleves det kanskje som en den ekte SFO er i gata hjemme? Der kan de velge hvem de vil være sammen med og hva de kan gjøre om de går hjem? Med foreldre på hjemmekontor. 

Det er fint at det tenkes helhet når smittevern og veiledere skal organiseres på den enkelte skole. At ansatte i SFO er viktige for å få kabalen til å gå opp i undervisningstiden vet vi.

Derfor bør det snarest vedtas en tiltakspakke som bidrar til at kommunene kan tilby SFO/AKS til en riktig pris denne perioden. Tenk om prisen for annerledes SFO-plass frem til sommeren blir 0 fordi dette er en viktig arena for alle barn, og spesielt de sårbare.  

Tenk om prisen for annerledes SFO-plass frem til sommeren blir 0 fordi dette er en viktig arena for alle barn, og spesielt de sårbare.  

Terje Wiik
Leder Nettverket! for SFO

Masseoppsigelser nå får selvsagt økonomiske konsekvenser for kommunene. Det kan bety at ikke alle ansatte får beholde jobben og en stor usikkerhet rundt planleggingen av nytt skoleår.

I 2018 ble det gjort en nasjonal evaluering av SFO som viste store forskjeller på tilbudet rundt om i landet. En stortingsmelding hvor SFO fikk god plass kom i 2019. Nå venter vi i spenning på nasjonale rammer.

Den viktigste ressursen for videre kvalitetsutvikling av SFO er de ansatte. Akkurat nå jobber de på høygir, er løsningsorienterte og fleksible. Denne dugnaden har fått frem det beste i barneveiledere rundt om i landet. SFO-ledere og rektorer skryter av sine ansatte.

Skal 6 åringen som gleder seg til å begynne på skole og SFO til høsten få møte disse hverdagsheltene må det handles nå. 

Jeg har stor tiltro til at de som styrer landet ser verdien. Jeg heier på at de kommer på banen og raskt bidrar til at kommunene kan sikre SFO-tilbudet rundt om på skolene.  Slik kan barn få nyte våren på vår unike vennskapsarena og du som SFO-leder kan planlegge høsten. 

 

Les også

Voksenstyrte barn i SFO/Aktivitetsskolen

– Barn må få tid til å være barn, slår HiO-lektor Knut Løndal fast. Han frykter at større kontroll av barna i SFO/Aktivitetsskolen vil gå ut over viktig leketid.

Les mer >>

Ut og lek

Det ser ut som vi blir kvitt leksetilbudet! Det rykker i de fleste kommuner oppover til høyere trinn der behovet er større. Dermed blir det litt mer tid til leken. Helt fantastisk.

Les mer >>

Tett på pappen

Fyll en gymsal med papp, tape, sakser og tusjer. Trekk deg litt tilbake. La dem holde på noen timer. Hva skjer?

Les mer >>

Jentelego i SFO

Hvordan takler vi jentene i SFO? Ja, for vi takler faktisk. Hele tiden, delvis uten å være bevisst konsekvensene takler vi jenter (og gutter også) med et sett av reaksjonsmønstre. Vi er viktige voksne i jentenes liv – i gullalderen for sosialisering, 6-9 år.

Les mer >>

Stress gjør vondt

Når Sandra (10) har vondt i magen, er det fordi hun er stresset. I tre artikler skriver Jesper Juul om dette fenomenet.

Les mer >>

Unna vei, her kommer jeg!

Barn med færre risikoerfaringer vil være mindre rustet til å oppfatte graden av fare de faktisk står ovenfor. Kan vi i SFO lære noe av forskning knyttet til risikoleken i barnehagen.

Les mer >>

Har mitt barn noen å leke med?

Du har sikkert opplevd dette. At en forelder kommer ved henting og lurer på om du har noen minutter. – Hvordan opplever du at mitt barn har det på SFO? Har det noen å leke med?

Les mer >>

Stille barn sliter

Mellom 5 og 8 prosent av alle skolebarn er så stille og tilbaketrukne at det hindrer dem i læring og sosial omgang, viser en kartlegging. Hva kan vi gjøre for disse barna i SFO/AKS?

Les mer >>

Marte Meo i SFO: En metode for å styrke samspill

I en travel SFO hverdag er det viktig å finne metoder som kan hjelpe barn og de voksne med å bygge sterke og positive relasjoner. En slik metode er Marte Meo, en veiledningsmetode som er blitt populær i både Norge og internasjonalt.

Les mer >>