Samfunnsforskere av forskjellig slag, mener at den viktigste egenskapen vi kan bidra til å gi barn, er den såkalte sosiale handlingskompetansen. Det vil si evnen til å samarbeide og evnen til å forstå andres behov og opplevelser (empati).

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer av Nettverket! for SFO.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

SFO eller mor

En ny forskningsrapport angår både SFO, leksetilbudet og samfunnets opplegg for småskolebarna. Satt på spissen reiser den spørsmålet; hva er best for barnet på ettermiddagen; SFO eller mor!

Les mer >>

Den samiske nasjonaldagen 6.februar

Den samiske nasjonaldagen markeres hvert år 6. februar, og dette skal selvfølgelig markeres i skole/SFO rundt om i landet.

Les mer >>

Gode barne- og foreldrefelleskap på Bjerkelund SFO – del 1

Bjerkelund SFO i Kristiansund var SFO nummer 217 som jeg besøkte på Tour de SFO. Det ble et møte med en skattekiste full av gode idéer for å skape inkludering og gode felleskap. Byttetorget var en av skattene.

Les mer >>

Inkluderende fellesskap

For første gang i vår snart 30-årige historie er SFO/AKS nå formelt tatt inn i felles planer med barnehage og skole. «Stortingsmelding 6 Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO» heter dokumentet som skisserer noen spennende planer og muligheter for årene fremover.

Les mer >>

Populært valgfag: SFO-assistent

Valle skole i Setesdal, en 1-10-skole med 110 elever, har fått elever fra mellomtrinn og ungdomstrinn som deltar aktivt i aktiviteter for de yngste på SFO.

Les mer >>

Rekorduke på Risør SFO: En uke full av mestring og moro!

Hos Risør SFO har «Rekorduke» blitt en høyt elsket tradisjon som barna ser frem til hvert år!

Les mer >>

Handlingskompetanse i SFO

Samfunnsforskere av forskjellig slag, mener at den viktigste egenskapen vi kan bidra til å gi barn, er den såkalte sosiale handlingskompetansen. Det vil si evnen til å samarbeide og evnen til å forstå andres behov og opplevelser (empati).

Les mer >>

Foreldresamarbeid med tospråklige foreldre

I møtet med de tospråklige barna og deres familier er det viktig at personalet både setter seg inn i de kulturer barna kommer fra og er bevisst sin egen SFO's kultur og normer, og dermed hvilke krav man stiller til barn og foreldre.

Les mer >>

Gode barne- og foreldrefelleskap på Bjerkelund SFO – del 2

Bjerkelund SFO i Kristiansund var SFO nummer 217 som jeg besøkte på Tour de SFO. Det ble et møte med en skattekiste full av gode ideer for å skape inkludering og gode felleskap. Morgenstemning med egen kopp på frokostklubben var en av disse skattene.

Les mer >>