NTNU Samfunnsforskning skal evaluere hvor langt SFO er kommet med innføringen av den nye nasjonale rammeplanen. De ønsker å undersøke hvordan rammeplanen brukes, hvordan den oppfattes som verktøy, og hvordan den eventuelt endrer SFO og sikrer jevnere kvalitet på tilbudet som gis. Vi håper flest mulig, ledere og ansatte vil svare på denne.

Det er ofte stor variasjon mellom skolenes SFO-tilbud, både på innhold og kvalitet. Kan ny rammeplan bidra til å heve kvaliteten på tilbudet og samtidig gi rom for lokal tilpasning? Vi oppfordrer på vegne av NTNU Samfunnsforskning at dere ute på SFO/AKS setter av noen minutter til denne undersøkelsen. 

1. Denne spørreundersøkelsen går til ledere  i skolefritidsordninger eller Aktivitetsskolen (AKS). I noen tilfeller er leder også rektor og vi ønsker svar uansett stilling.

Spørreskjema for ledere/rektorer

2. Denne spørreundersøkelsen går til personale som arbeider på skolefritidsordninger eller Aktivitetsskolen (AKS). SFO har fra 2021 fått ny rammeplan. 

Spørreskjema for personalet som arbeider på SFO eller AKS

 

Nå skjer det…!

SFO er løftet opp på dagsorden hos samtlige partier og i regjeringserklæringen. SFO er grundig evaluert for første gang siden 2002. SFO vil få en sentral plass i en stortingsmelding som kommer til høsten. Det er nesten så det koker for en SFO-sjel. Og Nettverket! for SFO er på ballen, selvsagt.

Les mer >>

Vi trenger å høre hva dere som ledere tenker og erfarer

Hva slags kompetanse kreves for å jobbe i SFO? Og for å være leder? Som del av et forskningsprosjekt som tar opp dette, og som også ser på arbeidet med ny rammeplan, har vi i dag sendt ut en undersøkelse til alle skoler i Norge med SFO.

Les mer >>

UDIR med digital fagdag om rammeplanen for SFO

Utdanningsdirektoratet inviterer til egen fagdag/konferanse om ny nasjonal rammeplan for SFO/AKS. Dagen er gratis og vi anbefaler alle å få med seg denne live eller i opptak.

Les mer >>

Husk høringsfrist 16.mars!

Før jul ble forslag til nye rammeplan for SFO lagt ut på høring. Håper dere vil lese utkastet og svare på høringen. Den har 12 spørsmål. Dere trenger ikke svare på alle spørsmålene. Bruk gjerne fritekstfeltet for å utdype synspunkter eller innspill.

Les mer >>

Inspirasjon og innsikt – en samtale med Ivar Haug om lek, mestring og SFOs fremtid

Ivar Haug, mannen bak Nettverket! for SFO, har viet sitt yrkesliv til å styrke SFO som en arena for lek, fellesskap og utvikling. I denne samtalen deler han sin unike kunnskap om barneveiledning, lysglimtjakt og hvordan vi kan skape de beste rammene for barns beste i SFO/AKS. Samtalen er full av historier, refleksjoner og praktiske verktøy som vil inspirere deg i din rolle – enten du er leder eller barneveileder.

Les mer >>

Hva er egentlig kvalitet i basene?

Det siste året har Utdanningsdirektoratet utredet kvalitet i SFO. At de sporet opp Mosjøen SFO som mulig forbilde forbauser oss ikke. Med SFO-sjefen Sissel i spissen er dette en smeltedigel av dimensjoner!

Les mer >>

Hvem skal jobbe i SFO?

I skyggen av store skolepolitiske debatter om læreplaner finnes det en del av skolehverdagen som fortsatt lever med lav status og lav bemanning – SFO/AKS. En sektor med ambisjoner og rammeplan, men uten rammer til å lykkes.

Les mer >>

Kompetanse i SFO

Dramatiske oppslag om lærertetthet i skolen og mangel på førskolelærere i barnehagen får rikelig med rom i media. Og bra er det; det er viktig at vi gir barna våre gode utviklingsvilkår. Men hva med SFO?

Les mer >>

SFO mot 2020 - Urettferdighet & pris

SFO durer på – med stadig bedre løsninger på oppdraget sitt – å legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter i kombinasjon med den omsorgen barnet trenger. Men stadig flere kommuner bringer et nytt moment på banen – såkalte «læringsstøttende aktiviteter».

Les mer >>