I skyggen av store skolepolitiske debatter om læreplaner finnes det en del av skolehverdagen som fortsatt lever med lav status og lav bemanning – SFO/AKS. En sektor med ambisjoner og rammeplan, men uten rammer til å lykkes.

Det er lett å skrive at barn skal møtes av trygge voksne og oppleve mestring og glede i SFO. Det er langt vanskeligere å gjennomføre når ansatte står alene med 20–30 barn, og kombinasjonsstillinger kuttes for å tette budsjettgap. Vi har fått en nasjonal rammeplan og gratis SFO for 1-3. trinn, men vi har ikke fått nok voksne til å følge med.

Bemanning er nøkkelen
Forskningsrapporter (Caspersen et al., 2024) bekrefter det praksisfeltet har sagt lenge: SFO har for lav bemanning og for lite ressurser. Dette rammer særlig barn med særskilte behov, men også alle andre barn. Når én-til-én-støtte forsvinner etter skoletid, står ansatte alene i et stadig vanskeligere krysspress. Hvordan skal de ansatte i SFO/AKS sikre trygghet og relasjoner når vi ikke rekker å se alle barna?

Vi har spurt politikerne på stortinget om blant annet bemanning i våre 10 spørsmål til de politiske partiene. 

Her kan du lese svarene

Forskningsfunn som utfordrer politikerne – er dere klare til å ta ansvar?

Hva skjer med kvaliteten i SFO når barnetallet øker men voksentettheten ikke følger etter?

NTNU-rapporten (Caspersen & Wendelborg, 2023) peker på at innføring av gratis SFO ikke har blitt fulgt opp med tilstrekkelige ressurser, til tross for statlig kompensasjon. Resultatet? Lavere bemanning og svekket kvalitet.

I evalueringen av rammeplanen (Caspersen et al., 2024) rapporterer ansatte at de ikke klarer å gi tilfredsstillende støtte til barn med særskilte behov – fordi det ikke finnes ressurser utover skoletiden.

De ansatte står i et etisk dilemma mellom idealene om inkludering og realitetene med for mange barn og for få voksne.

Studien løfter frem at inkludering ikke bare handler om gratis kjernetid, men om strategisk arbeid med relasjoner og fellesskap. Dette fordrer både kompetanse og tilstrekkelig bemanning.

En informant i studien sier det rett ut:
“Det er for stort behov. Og vi går dundrende i underskudd.”

Spørsmål til deg som politiker:

  • Hva betyr det at barn med store behov får mindre støtte på SFO enn i skolen selv om utfordringene er de samme?
  • Hvordan kan vi bygge inkluderende fellesskap uten tid, trygge voksne og rom for relasjonsbygging?
  • Er gratis SFO nok når det som mangler er hjerter og hender til å fylle dagen med innhold?

Forskningsmiljøene har levert kunnskapen. De ansatte roper varsko.
Er det nå politikernes tur til å handle?

SFO-ansatte kjenner på et dypt moralsk ubehag: De vet hvordan kvalitet kan se ut men får ikke mulighet til å levere den. Mange jobber deltid ufrivillig. Flere slutter. Turnoveren er høy, og det går ut over både stabilitet og barns behov for trygge relasjoner. Når det nå fases inn stadig flere barn, uten å fase inn flere voksne, oppleves det som uforsvarlig.

Hvem skal jobbe i SFO i fremtiden?
Når stillinger lyses ut med 40–50 prosent stilling, uten kompetansekrav, sier det noe om hvilken plass barnas fritidstilbud har i det politiske landskapet. Hvordan skal vi tiltrekke oss og beholde dyktige ansatte når arbeidsvilkårene er uforutsigbare og krevende? I dagens tempo risikerer vi at russ 2025 møter barna ved skolestart, ikke fordi de er på praksis, men fordi det ikke finnes andre å ansette.
Politikerne har nå en historisk mulighet: De kan velge å ta SFO på alvor. Å gi barna et tilbud de fortjener og de ansatte en arbeidshverdag de kan stå i over tid. Det handler ikke om å “redde” SFO, men om å forløse potensialet som allerede finnes. SFO er en viktig arena for relasjoner, lek, læring og inkludering. Men uten trygge og nok voksne, vil denne delen av skoledagen forbli et lavstatusområde.

Det er på tide at hele barnet – hele dagen – får hele prioriteten.

Ekskludering i en inkluderende skolefritidsordning

Joakim Caspersen er sosiolog og forskningssjef ved NTNU samfunnsforskning, og er en av Norges fremste forskere på SFO-feltet. Han hevder at SFO er den mest spennende linsen for å forstå skole i Norge akkurat nå. Caspersen beskriver den "sedimentære" skolen som lag på lag med reformer, tiltak og tradisjoner som påvirker helheten. SFO er en del av dette, men hva skal SFO være opp mot skole?

Les mer >>

Inspirasjon og innsikt – en samtale med Ivar Haug om lek, mestring og SFOs fremtid

Ivar Haug, mannen bak Nettverket! for SFO, har viet sitt yrkesliv til å styrke SFO som en arena for lek, fellesskap og utvikling. I denne samtalen deler han sin unike kunnskap om barneveiledning, lysglimtjakt og hvordan vi kan skape de beste rammene for barns beste i SFO/AKS. Samtalen er full av historier, refleksjoner og praktiske verktøy som vil inspirere deg i din rolle – enten du er leder eller barneveileder.

Les mer >>

Kjære politikere: Sats på Innhold og Kvalitet i SFO!

Nylig valgte politikere, gratulerer med valget! Dere har nå blitt gitt det ærefulle oppdraget å lede kommunene våre inn i en bedre fremtid. Når dere nå begynner arbeidet med å forme kommunens vei fremover, vil vi gjerne sette et viktig tema på dagsordenen – skolefritidsordningen, bedre kjent som SFO.

Les mer >>

Hva med SFO i forslag til ny opplæringslov?

Nettverket for SFO har levert høringssvar til forslag ny opplæringslov. Gode ambisjoner i stortingsmelding og utkast til nasjonal rammeplan må nå følges opp i lovverk.

Les mer >>

Nå skjer det…!

SFO er løftet opp på dagsorden hos samtlige partier og i regjeringserklæringen. SFO er grundig evaluert for første gang siden 2002. SFO vil få en sentral plass i en stortingsmelding som kommer til høsten. Det er nesten så det koker for en SFO-sjel. Og Nettverket! for SFO er på ballen, selvsagt.

Les mer >>

Velkommen til Levre SFO

I fjor flyttet elever og ansatte inn i en helt ny skole. Se denne filmen som viser hvordan nye Levre Skole har ivaretatt SFO i de nye lokalene.

Les mer >>

Nå sender vi ut ny spørreundersøkelse om SFO

NTNU Samfunnsforskning evaluerer den nye rammeplanen for SFO. Nå sender vi ut tre nye spørreundersøkelser, til SFO-ansatte, ledere i SFO og foreldre til barn med funksjonsnedsettelser.

Les mer >>

Hilsen fra Guri Melby

Guri Melby er Kunnskaps- og integreringsminister. Hun vil sende en hilsen til alle dere som jobber i SFO/AKS.

Les mer >>

Har rammeplanen for SFO flyttet inn?

I dag kom sluttrapport evalueringen av de første årene med rammeplan gjort av NTNU samfunnsforskning. Rapporten gir viktig status og grunnlag for hvordan vi videre skal jobbe for å forankre planen i god praksis.

Les mer >>