Under årets jubileumskonferanse ble Terje overrasket da han skulle avslutte dag en av konferansen. Se videohilsen fra blant annet kunnskapsminister Tonje Brenna. VI er et nettverk, så disse gratulasjoner er til oss alle.

I 1996 etablerte Ivar Haug Nettverket! for SFO. Året etter arrangerte vi tidenes første konferanse for SFO som fikk navnet Kvalitet i SFO. Under årets konferanse som ble arrangert i Bergen ble vi tatt på senga og overrasket med gratulasjoner og hilsninger. Tusen takk, det varmet og gir energi til å fortsette å jobbe for kvalitet i SFO sammen med dere nesten 1200 som er med på laget. 

Nettverket! for SFO har tatt noen tydelige valg de 26 årene vi har eksistert

I 2002 kom Kjersti Thoresen, daværende SFO-leder ved Bestum skole, med forslaget til ny yrkestittel som erstatning for «assistent». Hennes barneveileder fokuserer på innhold og ansvar i jobben og er rene personal-tiltaket med mye motivasjon og mer anerkjennelse der den er innført. Siste søk på Google viste 35 400 treff, så et visst gjennomslag har vi fått.

I 2010 hadde vi samlet nok kunnskap om metodikk som virker i SFO-basene til å lansere begreper og verktøy under paraplyen LØFT for barn i SFO. Det ledet til boken LØFT for barn i SFO og 25 000 SFO- og AKS-ansatte på kurs eller som deltakere i prosessen LØFT er tøft i SFO de neste årene. Og søket LØFT for barn i SFO gir 230 000 treff, så et visst gjennomslag har vi fått.

I 2014 bestemte lederne i Nettverket! for SFO - Terje Wiik og Ivar Haug - å satse målrettet på å vise fram SFO/AKS som verdens beste vennskaps-arena i arbeidet med å forebygge mobbing. Innsamling av eksempler på god praksis ledet til boken SFO forebygger mobbing høsten 2016.

I 2018 fartet Terje Wiik land og strand og fjell og fjord rundt i landet vårt for å samle ssikre suksesser og gjøre dem synlige for samfunnet og selvsagt alle deltakere i Nettverket! for SFO. Innspillene fra besøk hos 246 SFO/AKS i 92 kommuner ble gitt arbeidsgruppen som jobbet med ny nasjonal rammeplan UDIR.  

Høsten 2021 fikk vi vår første nasjonale rammeplan for SFO. Terje Wiik fikk med seg Frantz Gregersen og Fagbokforlaget som resulterte i boka Rammeplan for SFO – hvordan kan vi jobbe sammen med planen?  Boka analyserer rammeplanen og byr på en rekke eksempler fra virkelighetens norske SFOer, refleksjonsspørsmål og prosesser i ledergruppa og kollegiet. Boka er en veileder uten å være en oppskrift.

I 2022 jakter Nettverket! for SFO stadig etter suksesser som vi deler med dere på www.sfonett.no. Vi kan avlese trafikktallene på sfonett.no og ser at ansatte i SFO/AKS er opptatt av sitt eget fagfelt og gjerne tar en titt inn i verdens største samling av inspirasjon og ideer for SFO-folket.

Les også

Nominer din kandidat til Årets Barneveileder 2025

Har du en kollega som skiller seg ut som en rollemodell for både barn og voksne? En som med sin tilstedeværelse, samarbeidsevne og hjertevarme gjør en forskjell hver dag? Nå har du muligheten til å gi dem den anerkjennelsen de fortjener! For 9. gang skal vi kåre Årets Barneveileder, og vi trenger din hjelp til å finne årets verdige vinner.

Les mer >>

Superhelter under opplæring

Ifølge Udir var det i 2019 over 45000 lærlinger i Norge, og ca. 4250 av disse er lærlinger i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Det er et stort behov i samfunnet vårt for dyktige yrkesutøvere som kan bidra til barn og unges allsidige utvikling. Som kan legge til rette for en trygg oppvekst med omsorg, lek og læring gjennom aktiviteter som fremmer trivsel, glede og mestring.

Les mer >>

Veileder om smittevern for barneskolen og SFO

I dag kom veilederen som skal bidra til smitteforebyggende tiltak når skole 1-4 og SFO gjenåpner mandag 27.april.

Les mer >>

Suksessfaktor i personalgruppa: å finne vår ”greie”

Summen av de ulike ”greiene” hos dere er det som skaper en stammekultur. Man må ha noe sammen, noe som gjør at vi føler oss som en stamme.

Les mer >>

Bygging av et positivt arbeidsmiljø: Ledelsens rolle og ansvar

En leder har ansvaret for å skape et godt arbeidsmiljø, da ledelse innebærer samspill og håndtering av mellommenneskelige relasjoner. Det er viktig at arbeidsmiljøet oppleves som trygt og godt for alle ansatte. Ofte tenker man at trivsel og tiltak for å øke trivselen er det som definerer et godt arbeidsmiljø. Men arbeidsmiljøet omfatter også planlegging, organisering og gjennomføring av arbeidet, da dette igjen påvirker de ansattes helse og produktivitet.

Les mer >>

Rom for lek og læring - se filmen her

Filmen "Rom for lek og læring" og gir deg konkret opplegg for en planleggingsdag eller tilsvarende.

Les mer >>

Tre egenskaper verdsettes høyt!

Når man spør medarbeidere om hvilke egenskaper de setter høyest hos sin leder er det positiv innstilling som trekkes fram som viktigst.

Les mer >>

Inni SFO

Ja, i skrivende stund, rundt nedtellingen til nytt leksetilbud, er det masse oppmerksomhet omkring SFO. Gledelig. Men de som husker helt tilbake til august og september 2009, minnes kanskje løfter om satsing på kvalitet i SFO fra partier som vant valget noen uker senere.

Les mer >>

Hva med SFO?

Norge er i unntakstilstand. Regjeringen jobber med å utarbeide retningslinjer i en situasjon som endrer seg fra time til time. SFO og AKS gjør seg klar.

Les mer >>