På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet tilbyr ValuEd et samlingsbasert kompetansetilbud for ledere i SFO. Les mer om dette og hvordan du kan søke

 Tilbudet skal støtte ledere i å lede utviklingsarbeid og implementere rammeplanen, og i å kunne vurdere og utvikle kvaliteten i sin SFO.

Som leder i SFO stilles du ovenfor svært varierende oppgaver og en mengde ulike krav og føringer. I rammeplan for SFO ligger det føringer for blant annet kvalitet og innhold i tilbudet. SFO skal være et fellesskap og en lærende organisasjon som jevnlig vurderer og videreutvikler sin praksis. Du som leder har en viktig rolle i å veilede og legge til rette for at personalet utvikler en felles forståelse av oppdraget som er gitt i rammeplanen.? 

Hva lærer du? 

  • forståelse av rammeplanens føringer, og hva det betyr i praksis 
  • å evaluere og forbedre egen praksis 
  • veiledning av medarbeidere  
  • ledelse av utviklingsprosesser 
  • utvikling av egen ledelsespraksis 

Du vil møte noen av de fremste fagpersonene på ulike relevante tema. Erfarne mentorer som selv er ledere i SFO støtter og veileder deg gjennom hele utviklingsprosessen.  

Søknadsprosess:

  • Søkere må ha en lederrolle i SFO og det gis plass til maks to deltakere fra samme SFO.? 
  • Tilbudet har 50 plasser, og det skal beregnes 10 deltakere per landsdel (Nord-Norge, Trøndelag, Vestlandet, Østlandet, og Sørlandet).
  • Ettersom det er begrenset med plasser på dette tilbudet, vil de første kvalifiserte søkerne få tildelt plass.
  • Ved få søkere fra en landsdel kan det fylles på fra andre landsdeler ut fra venteliste? 

Les mer og meld deg på innen 21.april på www.valued.no/sfo

Sted: Clarion Hotel, Gardermoen

Utdanningsdirektoratet dekker deltakeravgift, reise og opphold.

Del 1 Turnover i SFO

Stor turnover i SFO er et kjent utfordringsbilde. Turnover har en sammenheng med små stillinger som har gjort at det for folk flest ikke har vært mulig å leve av en slik jobb. For oss medførte dette at vi ikke greide å holde på gode folk og ikke greide å bygge kompetanse i avdelingen

Les mer >>

Bygging av et positivt arbeidsmiljø: Ledelsens rolle og ansvar

En leder har ansvaret for å skape et godt arbeidsmiljø, da ledelse innebærer samspill og håndtering av mellommenneskelige relasjoner. Det er viktig at arbeidsmiljøet oppleves som trygt og godt for alle ansatte. Ofte tenker man at trivsel og tiltak for å øke trivselen er det som definerer et godt arbeidsmiljø. Men arbeidsmiljøet omfatter også planlegging, organisering og gjennomføring av arbeidet, da dette igjen påvirker de ansattes helse og produktivitet.

Les mer >>

SFO/AKS åpner igjen – vi gjør oss klar

Om knappe to uker skal SFO/AKS gjenåpne. Regjeringen skal denne uken komme med en veileder. I Danmark åpner de denne uken og vi har sett på deres retningslinjer og hvordan de forbereder seg.

Les mer >>

Å lede i motvind

En artikkel om ledelse. For SFO-leder tenker vi; det er verd å kikke gjennom denne artikkelen på leting etter det enen innspillet akkiurat du kan ha glede av.

Les mer >>

Hvordan kommer du på jobben?

En nøkkel til å oppnå kvalitet i SFO ligger i engasjementet og motivasjonen til de ansatte. Ved å være den aller beste utgaven av oss selv på jobb kan vi skape et positivt miljø og legge grunnlaget for et meningsfylt lærings- og lekemiljø for barna.

Les mer >>

Om kreativitet

Barn er kreative, sier vi. De skaper, omskaper og utvikler begreper og ting rundt seg hver eneste dag. Voksne har ikke det samme behovet. Hvorfor?

Les mer >>

Nettverket! for SFO - 25 år med Kvalitet i SFO

Under årets jubileumskonferanse ble Terje overrasket da han skulle avslutte dag en av konferansen. Se videohilsen fra blant annet kunnskapsminister Tonje Brenna. VI er et nettverk, så disse gratulasjoner er til oss alle.

Les mer >>

Fem trinn som hjelper deg til å uttrykke deg konstruktivt

Her finner du mange utrolig gode tips for å uttrykke deg mer konstruktivt. Uheldige formuleringer kan ofte skape en unødvendig konflikt.

Les mer >>

Piloter styrker kvaliteten i fritidshjemmet

Norrköping kommune bruker fritidslærere som piloter i sitt utviklingsarbeid i fritidshjemmene. Piloten jobber i praksisfeltet og bidrar som profesjonsmentor på egen skole. Slik knyttes teori og praksis sammen, og piloten er brobyggeren.

Les mer >>