Har du en kollega som er leken, oppmerksom, nysgjerrig og en ekte lysglimtjeger? Send oss en mail og fortell oss mer! Premien er nemlig en tur til Tromsø i november, reise og opphold dekket og deltakelse på konferansen KVALITET I SFO 2023.

Der, på selve SFO-konferansen 16.-17. november, blir nemlig vinneren hyllet. Han eller hun behøver ikke å si et pip men må opp på scenen foran 350 medlemmer av familien vår og ta imot hyllesten. Fristen for å nominere din kandidat til tittelen Årets Barneveileder 2023 er 20.09.2023. 

Send begrunnelsen til terje@sfonett.no.

Tidligere vinnere 

I 2021 var det Liv Bente Eidseter Tangen fra Nordbyen skole i Molde som ble kåret til Årets barneveileder 2021. I 2020 var det Chris Magne Johansen fra Herøy som ble overrasket under vår heldigitale konferanse. Oddny Espeland fra Kyrkjevollen i Sandnes og Cecilie Lieng fra Søre Ål på Lillehammer fikk tittelen i 2019 og 2018. Den aller første vi hyllet var May Hilde Rendalsvik fra Lundstein SFO på Gjøvik i 2017. 

Nominasjonene har kommet fra kollegaer, ledere og foreldre.

Årets barneveileder 2022 ble Frank Lian fra Brekkåsen skole i Melhus. 

 

Les også

Erfaringer og tips fra Danmark før gjenåpning av SFO

Vi har tatt en prat med Marianne Gaardsdal. Hun er pedagog ved Finderuphøj Skole SFO i Viborg. Her får du erfaringer, tips og råd etter at de nå har gjenåpnet SFO den siste uken.

Les mer >>

Bygging av et positivt arbeidsmiljø: Ledelsens rolle og ansvar

En leder har ansvaret for å skape et godt arbeidsmiljø, da ledelse innebærer samspill og håndtering av mellommenneskelige relasjoner. Det er viktig at arbeidsmiljøet oppleves som trygt og godt for alle ansatte. Ofte tenker man at trivsel og tiltak for å øke trivselen er det som definerer et godt arbeidsmiljø. Men arbeidsmiljøet omfatter også planlegging, organisering og gjennomføring av arbeidet, da dette igjen påvirker de ansattes helse og produktivitet.

Les mer >>

Del 4 Betydningen av styrket skoleledelse i SFO

I 2009 ble styrket skoleledelse innført i Stavanger kommune, og det betyr at avdelingsleder SFO skal være en del av skolens ledelse. Dette forstås og praktiseres dessverre ulikt i mange virksomheter. På Jåtten har innføring av styrket skoleledelse hatt stor betydning for SFO-basert utviklingsarbeid.

Les mer >>

Ny bachelor HVL- kunnskap er nøkkelen til trygge voksne og barn

Den nye bacheloren i skolefritidspedagogikk ved HVL starter høsten 2025. Du kan søke studiet fra 1. februar og frem til 15. april. Søkere med relevant erfaring som fagbrev i barne- og ungdomsarbeid kan også søke med realkompetanse. Utdanningen er både nett- og samlingsbasert, og går over fire år som et deltidsstudium. Bacheloren tilbys på tre campus i Bergen, Sogndal og Stord.

Les mer >>

Slik tar du livet av kreativiteten

Du har kanskje prøvd å møte motstanden i svarene ”Nei, det går ikke, det har vi prøvd” eller ”har du noe dokumentasjon på hva det gir av resultater”.

Les mer >>

Del 1 Turnover i SFO

Stor turnover i SFO er et kjent utfordringsbilde. Turnover har en sammenheng med små stillinger som har gjort at det for folk flest ikke har vært mulig å leve av en slik jobb. For oss medførte dette at vi ikke greide å holde på gode folk og ikke greide å bygge kompetanse i avdelingen

Les mer >>

Læring i SFO – 2

En rekke kommuner har endret eller presisert mål knyttet til innhold og kvalitet i SFO. Det er helt strålende. Et tydeligere SFO-tilbud bør gi økt motivasjon både hos ansatte og barn. Men hva med det usynlige gjerdet rundt?

Les mer >>

Innsikt gir VI-skole

Under utviklingen av den nye barneskolen med to tilbud – undervisning + fritid – oppdaget vi at det var dukket opp en ny utfordring. To personalgrupper med forskjellig bakgrunn og utdanning skulle samhandle tett om barn på småskoletrinnene. Det var nødvendig å tenke nytt.

Les mer >>

Hvordan ta vare på seg selv under sterkt press?

Når du er presset på jobb har vi en tendens til å reagere på måter som ikke er hensiktsmessig for deg selv. Les her hvordan du best kan håndtere press og travle dager.

Les mer >>