Trivselsamtaler: En god start for nye ansatte
I en hektisk start på skoleåret skal også nye medarbeidere finne seg til rette. Trivsel og veiledning har en avgjørende rolle. Les hvordan trivselsamtaler kan sikre en positiv begynnelse for både nye og erfarne ansatte på SFO.
Les mer >>Noen råd før du gjennomfører den vanskelige samtalen
Som leder vil du oppleve situasjoner som gjør at du må ta samtaler med dine ansatte som omhandler vanskelige og ubehagelige saker.
Les mer >>Krav på planleggingstid
Også ansatte uten lederansvar i SFO/AKS kan ha krav på tid uten barn på jobben. For den faglige utviklingen er dette viktig.
Les mer >>Nettverket! FOR SFO
Vi har i disse dager sendt ut nyhetsbrevet nr 3 til alle SFO’er i landet. Vi vil gjerne markere at vi uten stopp arbeider for at SFO blir akseptert som den mulighetens arena tilbudet er.
Les mer >>Hvordan få til en god vanskelig samtale
Gode forberedelser er nøkkelen også når du skal lykkes med vanskelige samtaler.
Les mer >>Trivselskalender på SFO
Arbeidsmiljøet og kvaliteten på det vi gir barn i SFO blir bedre, og sykefraværet faller når det er tillit, rettferdighet og et godt samarbeid på arbeidsplassen. Dette kalles virksomhetens sosiale kapital, og den gjør også virksomheten bedre rustet til forandring og tåle langvarige utfordringer.
Les mer >>Motiver hverandre - tryll med humøret
På tide å tenke over følgende: Hvis alle på din SFO er aktive i forhold til å motiver hverandre, vil resultatet bli bedre enn om man bare overlater dette ansvaret til en person
Les mer >>Kreativ lyddemping
Vi sliter med mye lyd rundt oss i basene. Barna rammes også av den høye lyden. Og noen barn og voksne sliter ekstra med kommunikasjonen pga støynivået. Og alle blir ganske slitne av slikt. Et lite tips som virker...
Les mer >>Slik tar du livet av kreativiteten
Du har kanskje prøvd å møte motstanden i svarene ”Nei, det går ikke, det har vi prøvd” eller ”har du noe dokumentasjon på hva det gir av resultater”. I en fase hvor kreativiteten skal blomstre, er det ikke noe som er verre enn å bli møtt med denne tilbakemeldingen.
Les mer >>