Også ansatte uten lederansvar i SFO/AKS kan ha krav på tid uten barn på jobben. For den faglige utviklingen er dette viktig.

Personalmøtetid og planleggingsdager er et stadig tema i SFO-Norge. Her er reglene klare; de finnes ikke. Det er altså ikke gjort noen avtaler eller vedtatt noen forskrifter knyttet til organiseringen av arbeidsåret. Med et unntak.

Kommunene eventuelt private drivere av SFO/AKS fatter beslutninger om planleggingsdager. Noen kommuner har 0 slike, f eks Oslo, mens de fleste har fem, f eks Bergen. Personalmøtetid besluttes gjerne på den enkelte skole, og den vanligste varianten er ca 1 time pr uke.

Men det finnes altså en bestemmelse med «lovs kraft» som berører ansatte uten lederansvar og tid til planlegging. I hovedavtalen er det inngått en avtale mellom kommunene og ansattes organisasjoner, SFS 2201, som påvirker hverdagen til barneveiledere over hele landet. Denne avtalen blir fornyet ved revisjon av hovedavtalen, og gjelder alle kommuner utenom Oslo. 

Avtalen fastslår at ansatte med stillingskombinasjoner innenfor SFO og annet elevrettet arbeid, skal ha sine stillinger betraktet som ett arbeidsforhold (§ 3.1). Merk deg dette!

Personale som gis ansvar for gjennomføring av aktiviteter, skal gis nødvendig tid til planlegging/tilrettelegging. Slik tilrettelegging/planleggingstid skal inngå i ukeplanene og utgjøre gjennomsnittlig minst 5 % av arbeidstiden. Planlegging/tilrettelegging skal foregå innenfor den ordinære arbeidstiden.(§3.3.2)

Legg merke til formuleringen; minst 5 % av arbeidstiden! I og med at dette skal regnes som en andel av den enkeltes totale arbeidstid, kan jo 5 % bli lite når stillingen er liten. Husk at det er personens totale stilling på skolen som er underlaget for beregningen. Hvis barneveilederen med ansvar for aktiviteter har f eks 40 % stilling i SFO og 40 % stilling som elev-assistent, skal tid til planlegging regnes av en 80 % stilling som altså medfører minst 1,5 timer pr uke (jfr SFS 2201 § 3.1).

Dermed kan man til og med løsrive en av de ansatte fra krysselisten en time eller to hver 14. dag for støvsuging av sfonett.no på jakt etter kunnskap, innsikt og gøy og moro.

Velkommen i nettet!

Les også

Gleden ved å jobbe i team 2 – Hvordan øke motivasjon og entusiasme?

Hva er det som dukker opp i hodet ditt når du tenker på jobben din? Er det entusiasme, stolthet, glede og engasjement kanskje? Og hvis ikke, hvordan kan du som SFO-leder, eller du som barneveileder gjøre noe aktivt for å bidra til en snuoperasjon

Les mer >>

Har arbeidstaker krav på røykepauser?

Noen av de som røyker vil kanskje forvente at man kan ta røykepauser i løpet av arbeidsdagen. Men har de egentlig krav på det?

Les mer >>

Pisk og gulrot fungerer (ofte) dårlig

I dagens arbeid bør motivasjonen for arbeidet være styrt av indre motivasjon

Les mer >>

Lykke - her er oppskriften

Den er så enkel at den er rent latterlig. Dessuten for en stor del gratis og uavhengig av fysiske rammebetingelser, velvillige politikere og mange ansatte.

Les mer >>

Hva er en Ansvarsgruppe?

For barn, unge og voksne med sammensatte vansker og behov, er det hensiktsmessig å etablere en ansvarsgruppe.

Les mer >>

Hvordan skrive en saklig og god attest

Det er viktig å tenke nøye gjennom hva du ønsker å formidle om arbeidstakeren som slutter hos deg

Les mer >>

HVA ER VIKTIG Å SPØRRE OM NÅR DU INNHENTER REFERANSER?

Hvordan stiller du de riktige spørsmålene slik at du får ansatt rett person når du skal innhente referanser?

Les mer >>

Fokus på intervju

En ansettelse er en så viktig hendelse for din bedrift at den fortjener all den oppmerksomheten den kan få

Les mer >>

Ulike intervjuspørsmål

I tillegg til intervjumaler for assistent og baseleder et annet sted på sfonett, har vi her samlet et knippe ulike typer spørsmål for intervjurunden.

Les mer >>