Veldig mange SFO’er er barnas første møte med skolen og da kan det være smart å ha noen bli kjent-leker som gjør overgangen lettere for 6-åringene. Noen av disse har vi lagt ut på SFOnett før men gode forslag kan ikke gjentas for ofte.

Latterlek

Trenger mye plass. Et av barna legger seg ned på ryggen, nestemann legger seg med hodet på magen til førstemann osv. til alle barna har hodet på magen til noen. Den første i rekka sier ha, nestemann ha ha, tredjemann ha ha ha osv. Til slutt er latteren ustyrlig.

Parsisten

To og to holder hverandre i hendene. Et av parene har sisten og skal ta de andre parene. Det paret som blir tatt har sisten videre osv.

Rekkesisten

Et barn begynner med å ha sisten, når førstemann er tatt skal disse to holde hverandre i hendene og går videre for å ta flere. Alle nye som blir tatt skal holde i hendene til de andre som er tatt (på en rekke), etter hvert blir det en ganske stor rekke som kan være vanskelig å komme seg forbi.

Speiløvelse

To og to barn sammen. En er speil, den andre speiler seg. Den ene skal altså gjøre en bevegelse, den andre skal ”herme” etter denne som om hun/han var et speil, altså gjøre parallelle øvelser. Bytt roller.

Statuebygging

Del barna inn i smågrupper 3-4 personer. Gruppa skal sammen lage en statue med seg selv som materiell. Det kan være sånn at alle er en del av statuen, eller at en eller to lager en statue av de andre. Man må etterpå fortelle gruppen hva dette er en statue av.

Tegne på ryggen

To og to sammen. Den ene sitter med ryggen til den andre. Den andre tegner noe på ryggen, det kan være å tegne bokstaver eller annet. Den som blir tegnet på skal gjette hva som blir tegnet. Konsentrasjonsøvelse og trygghet.

Navnelek 1:

Alle ligger på magen i en ring. Hver enkelt sier navnet sitt + tre ting de liker og tre ting de misliker.

Eksempel:

Jeg heter Guro.

Jeg liker ikke fisk, sure mennesker og regnvær

Jeg liker sjokolade, kino og håndball

Navnelek 2:

Alle står i en ring. Førstemann begynner med å si navnet sitt og samtidig gjøre en bevegelse (hvilken som helst bevegelse)

Andremann gjentar førstemanns navn og bevegelse, deretter sier han/hun sitt eget navn og gjør en bevegelse (ikke samme bevegelse som den første)

Tredjemann gjentar førstemanns og andremanns navn og bevegelse, sier så sitt eget navn og viser en egen bevegelse.

Så fortsetter man på samme måten til man har vært gjennom alle. Dersom det er en stor gruppe kan det bli ganske mange navn og bevegelser å huske! Målet er jo at alle skal klare det. (Hvis sistemann klarer alle, kan hun/han kanskje få en premie)

Man kan godt oppfordre litt større barn til å gjøre en bevegelse som kjennetegner en selv. Poenget er at man skal gjøre bevegelsen mens man sier navnet sitt.

Når man har gått hele runden, kan man overraske ved å be den som begynte å gjenta alles navn og bevegelse. De voksne må være med på leken.

Bli kjent 1:

Barna sitter i en ring. Alle skal stille et spørsmål til en av de andre. Kast gjerne rundt en ertepose e.l. Spørsmål kan være: Hva liker du å leke med? Hva er livretten din? Etterpå kan man ta en runde for å høre om deltagerne husker svarene.

Bli kjent 2:

Barna sitter i en ring. Det er bare lov å snakke når man har ballen. Den som har ballen skal fortelle om seg selv i jeg-form. Ballen går videre til nestemann.

Alle som liker fiskepinner

Deltagerne sitter på hver sin stol i en ring. Deltagerne skal flytte seg en gang mot venstre hver gang du gir beskjed om det, for eksempel: ”Alle som liker fiskepinner flytter seg en stol mot venstre.” Hvis det sitter en eller flere på stolen til venstre skal man sette seg på fanget til denne personen. Når en person har kommet tilbake til sin egen stol har han/hun vunnet.

Forslag til beskjeder:

-       Alle som har øredobber flytter seg

-       Alle som har to ører

-       Alle som har bursdag i januar

-       Alle jenter

-       Alle med svarte sko

Alle med r i fornavnet

Flere artikler innen Fra barnehage til skole/SFO

INFORMASJONSHEFTE SFO HORNNES OG ULLERØY BARNESKOLER

Ved Hornnes og Ullerøy SFO har de sammen med skolen laget et felles velkomsthefte og en video til sine skolestartere. Vi deler og applauderer!

Les mer >>

Bilder på garderobeplassen skaper trygghet

Garderoben i SFO kan oppleves som en storby for mange av de nye seksåringene, sammenlignet med hva de er vant med fra barnehagen.

Les mer >>

Landet rundt med oppstart

Vi har tatt en ringerunde for å høre hvordan SFO’er landet rundt gjør det i forbindelse med mottak av nye barn ved skolestart. Vi har vært opptatt av forberedelsesfasen, gode rutiner og selve mottaket av nye foreldre og barn.

Les mer >>

Bli husket - T-skjorte med navn

Her får du et morsomt tips til skolestart som også kan være en aktivitet på planleggingsdagen for personalet.

Les mer >>

Vennskap er viktigst

Dannelsen av et sosialt felleskap med andre barn og voksne står sentralt i den nye rammeplanen for SFO, og hvert enkelt barn skal få en opplevelse av å høre til. Slik sørger vi for at det er trygt og godt å være på SFO.

Les mer >>

Velkommen hit, lille venn

Det er sesong for nye barn som slett ikke er nye. I august tar vi i mot karrierestarterne. Mange av dem skal nyte fire minnerike år i SFO – hvilket liv det blir!

Les mer >>

Velkommen til oss, mor og far!

August handler ikke bare om å ta imot nye 1.klassinger. Også foreldrene skal fases inn i SFO-livet!

Les mer >>

En liten historie om samarbeid

Janne er SFO-leder ved Østensjø SFO. I Oslo har SFO’ene vært en kasteball mellom bydel og skoleetat helt siden starten av 90-tallet. Uansett hvor SFO er organisert er den kompetansen som SFO innehar viktig for helheten. Det er denne historien til Janne et eksempel på:

Les mer >>

BOK: Eldst i barnehagen og yngst i skolen

Boka handler om lek, læring og overganger. Både barnehage, skole og skolefritidsordning er omtalt både i kapitler hver for seg og felles. Hovedperspektivet i boka er likevel hvordan barn opplever helhet og sammenheng mellom de tre institusjonene.

Les mer >>